• twix

Någon som vet den vanligaste orsaken när det är problem att bli gravid???

Hejsan!

Jag har oregelbunden mens och vet därför inte när jag har äl. Om jag ens har äl?!? Vi har försökt länge nu och jag funderar på att gå till min gynekolog efter semestern för att få hjälp. Jag har testat älstickor flera månader och det har visat utslag 1 gång i feb. Jag blev jätteglad då och väldigt positiv, men har inte fått något utslag efter det. Ledsen Jag undrar vad den vanligaste orsaken är när det är problem att bli gravid? Är det uteblliven äl? Betyder oregelbunden mens automatiskt att man inte har äl? Jag har massor med tankar kring detta och skulle vilja prata med någon annan som är i liknande situation.

Tacksam för alla svar Skrattande

Ingenting är omöjligt, - det omöjliga tar bara lite längre tid
  • Svar på tråden Någon som vet den vanligaste orsaken när det är problem att bli gravid???
  • Dollars matte

Statistiken säger att utebliven graviditet beror i 30% av fallen på kvinnan, 30% på mannen, 30% har fel hos båda och i 10% hittar man ingen tydlig orsak. Av de kvinnliga problemen är det ägglossningsstörningar av olika slag som dominerar.

Väldigt oregelbunden mens kan betyda att man inte har äl i alla cykler, men helt säker kan man inte vara. Har den alltid varit så eller har du nyligen slutat med p-piller? Testar du varje dag, från mens till mens? Så att du inte missar äl menar jag. Du kan ju prova att tempa istället, eller kombinera äl-test med tempmetoden. Kortfattat går den ut på att när man har haft äl stiger temperaturen ca 0,5 grader och ligger kvar på den nivån fram till mensen börjar. Billigare än äl-tester, men kan inte användas i förebyggande syfte eftersom den som sagt stiger först efter äl.
    Det är absolut värt att gå till en gynekolog och kolla upp varför din mens är så oregelbunden. Har man en konstaterad orsak till ägglossningsproblemen så är det ofta lättare att komma in på fertilitetsutredning/behandling, man behöver ofta inte vänta ut den obligatoriska väntetiden (om man inte råkar bo där det är väldigt långa köer förstås).

alien beräknas anlända 24 november
  • twix
    Svar på #1
    Hej Dollars matte,

tack för ditt svar. Glad Min mens har alltid varit oregelbunden när jag tänker tillbaka. Slutade med p-piller för flera år sedan för att jag helt enkelt inte ville äta dom längre. Så jag slutade inte för att vi planerade barn.

Jag brukar börja testa med äl-stickor dag 10. Sen har jag kört i ca 19 dagar i rad. Vilket är väldigt tröttsamt. Denna månaden har jag inte testat varje dag eftersom jag var iväg med jobbet några dagar och sen var vi borta över midsommar... men annars så testar jag regelbundet. Hur tillförlitliga är äl-testerna egentligen?

Vet inte så mycket om tempmetoden, men mäter man på morgonen eller spelar det ingen roll? Så när tempen stiger så har man redan haft äl? Man kan inte veta när själva äl är då eller?

Om man söker hjälp vart är det bästa att vända sig? Privat eller till landstinget? Bor i Gbg så det finns flera alternativ här.
    Ingenting är omöjligt, - det omöjliga tar bara lite längre tid
  • Dollars matte

Ja, man tar tempen på morgonen, helst alltid vid samma klockslag och direkt när man går upp ur sängen (en del säger medan man fortfarande ligger kvar). Tempen stiger direkt efter äl, så man kan oftast räkna med att äl har varit dagen innan höjningen. Man kan alltså inte använda det som metod för att pricka in sex på rätt dagar.
    Om du provar ett par cykler och lyckas få temphöjning så ser du hur det funkar. Får du inte det har du troligtvis ingen äl. www.fertilityfriend.com är en bra sida (på engelska) för att läsa om det, där kan man även föra in sina värden och få en indikation om när äl är.

Äl-testernas tillförligtlighet är det väl lite si så där med. Det verkar inte funka för alla. Olika märken kan funka olika bra för olika personer av någon anledning, vissa har också så väldigt kort stegring (dvs då testet visar positivt) att man kan missa det om man testar vid fel tid på dygnet. Så har du alltid tagit vid samma tidpunkt kan du kanske prova en annan tid nästa cykel?

Jag tror inte det är någon skillnad kvalitetsmässigt på utredningar privat eller genom landstinget, men privata alternativ har oftast kortare väntetider. Och är de dessutom landstingsanslutna så att högkostnadsskyddet gäller där också så är det ju bättre även ekonomiskt. Man ska inte ruinera sig i onödan tycker jag, spara pengarna hellre till syskonförsöken. Ring runt och hör hur det ser ut!
    Och lycka till förresten!

alien beräknas anlända 24 november
  • stor grön drake

Absolut vanligaste orsaken till kvinnlig infertilitet är PCO, det räknas att upp till var femte kvinna, 1 av 5 alltså, antagligen har PCO i någon form.
    Symptomen kan vara allt från obefintliga till att man ingen mens har alls.
    Bästa sättet att få reda på vad som är fel är nog en gynekolog.
    Hoppas att det löser sig!
    Kram Ninna

• maryestelle

De där med ÄLtester..Har prövat fram och tillbaka och jag lyckades aldrig få något utslag till nån sa till mig att byta testtid på dagen. Jag prövade för tidigt på morgonen. När testar du? som någon skrev så har vissa väldigt kort stegring. Du kanske måste testa flera gånger varje dag. Tempen är också ett sätt. Fast jag behöver inte kolla på morgonen. Min temp ligger på 36.8 före ägglossning och 37.4 efter. Men du måste skaffa dig ett referensregister på dig själv så du vet och kan jämföra.

Svar på tråden Någon som vet den vanligaste orsaken när det är problem att bli gravid???