• söderortare

*Hej! Eftersom mina fsh-värden

Hej!
    Eftersom mina fsh-värden är på tok för höga har vi nu börjat kolla runt lite på kliniker som genomför äggdonationer i närliggande länder. Skulle väldigt gärna veta om någon varit i kontakt med AVA-kliniken, hur det varit, väntetider m.m?
    Kunde nu ni komplettera med undersökningar här i Sverige eller måste allt göras där?
    Kram Söderortare

• Svar på tråden *Hej! Eftersom mina fsh-värden
  • Gillis

Hej!

Vi har varit i kontakt med AVA i Åbo. Jag fyllde i vår "intresseanmälan" till ÄD i september. Ett par dar senare skickade sköterskan tider till oss som vi fick välja mellan. Vi valde en tid i november, men det fanns tidigare tider också. I slutet på november åkte vi över på konsultation. I december hittade dom vår donator och i januari skulle jag ha börjat med medicinen, men då hade vi blivit gravida på "naturlig väg".....

Det lilla vi hann vara i kontakt med AVA kändes positivt. Det gick väldigt fort och vi hade turen att slippa vänta en massa månader. Om vi hade fortsatt behandlingen hade vi gjort VUL i Sverige och bara åkt till Åbo vid själva insättningen av äggen.

Lycka till!

• Pippil8

Hej!

Nu är det ganska länge sedan du skrev ditt inlägg så du kanske har hittat mer info på andra ställen (www.villhabarn.com t ex, där finns ett forum för äd som är lite mer frekvent besökt än detta) men jag tänkte ändå berätta lite om mina erfarenheter av AVA så här långt. Vi kontaktade AVA i Tammerfors i september om jag minns rätt. Vi valde Tammerfors för att det verkade vara kortare kötid än i Åbo, men jag vet inte om det stämmer. Hur som helst så var vi på läkarbesök i oktober eller om det var november och i mars var vi framme i kön. Jag fick börja med "nedregleringsspruta" i maj och nu har vi precis varit i Tammerfors och satt in två embisar.

Det enda som har behövt göras i Tammerfors var det första läkarbesöket då mannen också ska lämna sperma för nedrysning. För att få göra detta krävs att han har med sig papper på negativt HIV-test och Hepatit (tror jag det var). Sedan åkte vi inte dit förrän till insättningen av embryon. De undersökningar som jag har gjort i Sverige är två VUL för att kolla att jag var nedreglerad ordentligt och slemhinnans tjocklek.

Kontakten med AVA-kliniken har varit helt okej. Visst, det är mer bekvämt att prata med en läkare som kan helt perfekt svenska, men jag har inte saknat någon information.

Vore kul att höra hur ni har gjort, skriv gärna nån rad i min gästbok och berätta om du har lust!
    Kram och lycka till /Pippil8

• kaha

Hej Söderortare

Får jag fråga hur höga FSH värden du har? Själv hade jag 14 men vi bestämde att göra ett IVF försök ändå. Har svårt att hitta fler i min situation som man kan dryfta detta med.
    Mvh Karin

• söderortare

Hej Karin!
    Mina FSH-värden ligger på 26 och efter jag fick veta det tog jag kontakt med Sophiahemmets IVF avd för att höra vad mina chanser var...men tyvärr:(...det tog inte emot mig. Väldigt ledsamt att höra men nu vet jag ju i alla fall det. Nu skall vi in och kolla sambons "simmare" för att vara säker på att de funkar....för att kunna ta nästa beslut om en eventuell äggdonation vid AVA-kliniken.
    Hälsning Söderortare

• Tammie

FSH-värdet varierar beroende på när i cykeln man tar det, bara så att ni vet. Mitt var 12 och på gränsen till högt... ska ta ett nytt test på cykeldag 3.

Vi går på AVA för vanlig IVF och har blivit bra bemötta. Vi gör alla kringbehanlingar i Sverige och åker bara dit för äggplock och insättning.

Svar på tråden *Hej! Eftersom mina fsh-värden