Hej!
Nu är det ganska länge sedan du skrev ditt inlägg så du kanske har hittat mer info på andra ställen (www.villhabarn.com t ex, där finns ett forum för äd som är lite mer frekvent besökt än detta) men jag tänkte ändå berätta lite om mina erfarenheter av AVA så här långt. Vi kontaktade AVA i Tammerfors i september om jag minns rätt. Vi valde Tammerfors för att det verkade vara kortare kötid än i Åbo, men jag vet inte om det stämmer. Hur som helst så var vi på läkarbesök i oktober eller om det var november och i mars var vi framme i kön. Jag fick börja med "nedregleringsspruta" i maj och nu har vi precis varit i Tammerfors och satt in två embisar.
Det enda som har behövt göras i Tammerfors var det första läkarbesöket då mannen också ska lämna sperma för nedrysning. För att få göra detta krävs att han har med sig papper på negativt HIV-test och Hepatit (tror jag det var). Sedan åkte vi inte dit förrän till insättningen av embryon. De undersökningar som jag har gjort i Sverige är två VUL för att kolla att jag var nedreglerad ordentligt och slemhinnans tjocklek.
Kontakten med AVA-kliniken har varit helt okej. Visst, det är mer bekvämt att prata med en läkare som kan helt perfekt svenska, men jag har inte saknat någon information.
Vore kul att höra hur ni har gjort, skriv gärna nån rad i min gästbok och berätta om du har lust!
Kram och lycka till /Pippil8