• Trixarn

Kolik

Hej
    Har blivit pappa för 3 veckor sedan det är underbart, men nu har det visat sig att vårt barn troligvis har kolik.Min fråga är hur ni orkar med att jobba heltid? Och om ni har några bra tips och knep för att orka med?Berätta gärna om era erfarenheter tack på förhand från trött pappa.

• Svar på tråden Kolik
  • mihs make

Hej, har en dotter som mer eller mindre alltid skrek dom 3 första månaderna. Förstår att det är jobbigt men ni får försöka sova när ni kan.
    Man måste ju inte vara vakna samtidigt. Sen kommer man faktiskt in i nått tillstånd bortom trötthet. På något sätt så brukar det slänga sig. Lycka till.

• Alshain

Det där är inte lätt. Vi hade samma(*) problem med vår andra kille, och då dessutom en tvååring att ta hand om, som vaknar en-två gånger varje natt.

Ett tips är att prioritera bort allt annat. Och då menar jag allt. Prio ett är att hålla barnen så nöjda det går, och vad koliken beträffar så handlar det mest om att finnas där och försöka trösta, även om det inte känns som om det hjälper. Prio två är sömn. Allt annat kan vänta.

Kolik håller sällan i sig längre än ett par månader. Det känns som en evighet, men det blir lättare när man väl inser att det är en begränsad tid. Passa på att ta ut semester några dagar, utnyttja flexkonto/kompledighet.

Be släktingar/vänner om hjälp. Kanske mormor/morfar kan hjälpa till att handla?

(*) Det vår son drabbades av visade sig senare inte vara kolik, utan intolerans mot komjölksprotein. BVC mfl sa att det sannolikt var kolik, han var ofta orolig och skrek konstant i flera timmar, ofta kvällstid. En dag så nämnde en BVC-sköterska att det skulle kunna vara värt att prova att mamman slutade äta/dricka komjöksprotein. Dagen efter var det redan bättre, och ett par dagar efter att hon slutat med komjölk så var "koliken" helt borta. Så tips, prova, det kan det vara värt.

• far till 4

hejsan vi hade problem med kolik på våra barn men det finns ett medel på apoteket som heter minifoam (receptfritt)det funkade på våra barn. vi droppade vätskan i vällingen och det blev mkt bättre efter det vi fick höra att upp till 30 droppar var ingen fara för det tas inte upp av kroppen utan följer med ut men ni kan ju prata med bvc

mvh johan

• Cyberdansken

Miniform heter det visst. Provat det där med, det känns som helvetet själv medan det pågår, men det går som tur är över igen.

• farzan

PÅ vardagarna sov vi i olika rum under den värsta perioden och som andra skrivit redan, sov när du kan, prioritera bort ALLA PROJEKT. Sov i skift på helgerna, tre månader går fort.

Vi fick tipset att använda Babybjörnen för att få lillan till ro. Skeptisk provade jag och när skrikperioden började gick jag runt i lägenheten med skruttan i babybjörnen, tog cirka 15 minuter att få henne lugn och somna och ytterligare 15-20 minuter för henne att komma i djupsömn. Du får absolut INTE stanna, ta bestämnda steg så det gungar som i magen, lite sång skadar inte heller ....Alla barn är olika men koliken går över i nya utmaningar . Vagn eller bil är andra knep som kompisar framgångsrikt använt sig av vid kolik. Lycka till!

• Frontline

Jag vet hur jobbigt det är , våran grabb hade kolik och skrek konstant i 4 månader nästan, mesta dels fick sambon ta han om honom på natten då jag behövde sova lite innan jobbet , sen på eftermiddagen fick hon sova för att komma ifatt..
    Vi testade på akupunktur när vi var i Stockholm på besök och sen fortsatte vi hemma själv med det i 14 dagar och det vart mycket bättre av det inte helt bra men mycket bättre..
    det började att gå över efter fjärde dagen med det..
    Tror det kostade 500:- men det var värt varenda krona..

• skrattande

#Sömnen.
    -Skit i TV, dator och annat som håller er uppe. Sov när ni kan! Vi somnade ofta vid 19-tiden då sonen "somnade" för natten. Sedan vaknade han igen vid 01-tiden och var sedan uppe och skrek till morgontimmarna. Osv.
    -Köp öronproppar och sov i skift. Ev. sov i separata rum.

#Koliken.
    -GE INTE BARNET MAT HELA TIDEN! Under en speciellt hård natt ringde jag barnakuten, de frågade hur ofta barnet åt. Min sambo ammade varannan timma. Det var för att vi trodde han var hungrig när han skrek och för att den enda gången då han inte skrek, var när han åt. Det där med fri amning som barnmorskorna gärna pratar om är inte för alla barn! Barnakuten sa att var 3:e timma räcker väl. När vi började med det så blev det enormt mycket bättre. Helt plötsligt så kunde han sova 3-4 timmar i rad. Kolik kan ju vara magproblem, att ge barnet massa mat kan då förvärra smärtorna barnet har.
    -Miniform. Ingen aning om det fungerade, men man är ju villig att smörja in sig i koskit om det har en fjärran chans att bättra.
    -Akupunktur har jag hört bra om. Finns inte på alla orter dock, inget vi därför testade.

#Ni föräldrar
    -Se till att säga till när ni nått er skrikgräns! Så den andre kan rycka in och ta över. Om man känner sig stark kan man ta lite mer än sitt eget lass under en stund för att ge en andre utrymme att andas mer fritt..

Det är inte skoj att känna att man nästan skulle kunna skada sitt barn för att det ska vara tyst, men tror nog alla kolikföräldrar får känslan. Se till att prata med varann om det även.. blir lätt något man talar tyst om, men det är ju självklart att man kan under korta stunder ser svart. Utan sömn blir man ju nära på psykotisk till slut.

Svar på tråden Kolik