• Anonym (undrar)

Dolda fel gentemot dödsbo!

Lägger detta här då jag vill vara anonym.

Är det nån som är kunnig eller kan nått om detta så snälla svara!

Om det upptäcks ett dolt fel har man rätt att bestrida detta mot ett dödsbo?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 17:46
    Har köpt en villa av ett dödsbo o vi misstänker att det kan vara ett dolt fel!

• Svar på tråden Dolda fel gentemot dödsbo!
  • Anonym

Har de inte friskrivit sig mot dolda fel, så tror jag man kan man göra det, fast är inte helt säker... de fall där jag sett att ett dödsbo stått som säljare, så har det även stått att de har med en friskrivningsklausul...

Men det är mycket svårt att få igenom något som 'dolt fel', oavsett om det är dödsbo eller inte. Vad är det som är problemet?

• Anonym (undrar)

Det finns ingen friskrivnings klausul  det är min tjejs mamma som har gått bort o v fick köpa det men en liten del av köpesumman kom från arvet. Alltså det är ett arvsskifte o det är en rätt så omfattande skada som uppdagats. o det finns 2 syskon till tjejen.

• Anonym (jurist)

Visst kan man hävda dolt fel gentemot ett dödsbo. Det som blir lite konstigt i ert fall är att din tjej ju också är dödsbodelägare så om det resulterar i ett skadestånd så blir hon ju också drabbat med en tredjedel av summan.

Ett annat problem med dolda fel är att rättsprocesserna brukar bli utdragna och dyra, ofta blir kostnaderna för att föra processen nästan lika dyra som kostnaden att åtgärda felet. Så ni ska nog tänka efter både en och två gånger innan ni sätter igång en process. I vart fall bör ni anlita en advokat som är kunnig i ämnet och få ett utlåtande innan ni riktar något anspråk mot dödsboet.

• Anonym

Tänk efter både en och två och tre gånger om ni verkligen ska dra igång en rättsprocess om det här.
    Om det hade varit ett dödsbo vilket som helst ni hade köpt av är en sak, men nu är tjejens syskon inblandade. Troligen lär inte de bli särskilt glada över att behöva betala skadestånd? Frågan blir då är det värt att gå vidare och riskera att din tjejs relation med sina syskon eller är det bättre att bita i det sura äpplet och lägga upp pengarna själv?
    Hade jag varit er så hade jag troligenvarit skitsur över felet och less på att betala, men inga pengar i världen kan ersätta mitt syskon så valet hade varit enkelt.

Däremot så finns det ju inget som hindrar att ni träffas över fikabordet och frågar om ni kan göra om värderingen av huset pga felet eller om de kan gå med på att betala en del av reparationen.

• Anonym

Jurist: Jag blir så nyfiken, en fråga...
    Dolda fel kan ju hävdas i 10 år efter ett husköp. Hur gör man då rent praktiskt om man hittar ett fel efter t.ex 9 år, då är ju arvet sedan länge fördelat? Måste alla som ärver hus spara pengar i 10 år IFALL det väcks talan om dolt fel?

• Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-06-20 21:20:53 följande:
    Jurist: Jag blir så nyfiken, en fråga... Dolda fel kan ju hävdas i 10 år efter ett husköp. Hur gör man då rent praktiskt om man hittar ett fel efter t.ex 9 år, då är ju arvet sedan länge fördelat? Måste alla som ärver hus spara pengar i 10 år IFALL det väcks talan om dolt fel?
    Om någon som köpt ett hus av en fastighet hävdar ett dolt fel och stämmer dödsboet så återuppstår dödsboet och då är det ju dödsbodelägarna som är dödsboet.
    Om man ärver ett hus så är man ju själv arvinge och då är man en del av dödsboet, så man förlorar själv på det till viss del i slutänden. Ärver man huset så är det ju man själv som ev. upptäcker ett dolt fel och gör anspråk på ersättning, då riskerar man ju inte att talan väcks mot en själv. Förstår du vad jag menar?
    Det här är för övrigt anledningen till att det är vanligt med friskrivningsklausuler när ett dödsbo säljer en fastighet. Jag personligen skulle heller aldrig sälja en fastighet utan en bra dolda fel-försäkring.
  • Anonym (undrar)

Det är ju så att hon är osams med sina syskon sen tidigare så det är komplicerat hela denna historia är så krånglig. Hade det gått utåt så hade det blivit en friskrivning men då det är så invecklat för hon fick bjuda utifrån då mäklare var inkopplat mm det enda kontrakt som finns är ju själva arvsskiftt. Dbet ar tillomed betalat mäklaravgift. Fast köpet blev utan mäklare.

• Anonym (jurist)

Anonym (undrar) skrev 2008-06-21 11:40:49 följande:

Det är ju så att hon är osams med sina syskon sen tidigare så det är komplicerat hela denna historia är så krånglig. Hade det gått utåt så hade det blivit en friskrivning men då det är så invecklat för hon fick bjuda utifrån då mäklare var inkopplat mm det enda kontrakt som finns är ju själva arvsskiftt. Dbet ar tillomed betalat mäklaravgift. Fast köpet blev utan mäklare.
    Nu blir det ännu mer komplicerat. Hon har alltså fått huset i arv? Som du skrev innan så kom ju bara en del av köpesumman från arv och ni betalade resten själva? Skickade ni bara in skifteshandlingen till inskrivningsmyndigheten när ni övertog fastigheten och vilken summa stod det som värde i bouppteckningen?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (jurist) skrev 2008-06-21 12:05:48 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2008-06-21 11:40:49 följande: Nu blir det ännu mer komplicerat. Hon har alltså fått huset i arv? Som du skrev innan så kom ju bara en del av köpesumman från arv och ni betalade resten själva? Skickade ni bara in skifteshandlingen till inskrivningsmyndigheten när ni övertog fastigheten och vilken summa stod det som värde i bouppteckningen?
    Ja du nog är det invecklat allt. Värderingen ca 1 milleo ca: 200 000 drogs av av arvet så hon fick ju lösa in sina syskon med 300 000 var. O grejen är ju att det var ju boutredningsman som fixade med alla papper o så som var vald av tingsrätten för dom var oense. Så det kontrakt som hon har är ju bara bouppteckningen o arvsskiftet o där står det inget om en friskrivningsklausul. Om jag minns mig rätt så stod det i annonsen att dboet önskar friskriva sig för dolda fel hon fick ju som sagt vara med o buda utifrån o mäklaren fick ju betalt fast inte själva köpet gick igenom mäklaren.
    Hoppas du förstår hur jag menar!!
  • Anonym (jurist)

Anonym (undrar) skrev 2008-06-22 12:22:21 följande:

Ja du nog är det invecklat allt. Värderingen ca 1 milleo ca: 200 000 drogs av av arvet så hon fick ju lösa in sina syskon med 300 000 var. O grejen är ju att det var ju boutredningsman som fixade med alla papper o så som var vald av tingsrätten för dom var oense. Så det kontrakt som hon har är ju bara bouppteckningen o arvsskiftet o där står det inget om en friskrivningsklausul. Om jag minns mig rätt så stod det i annonsen att dboet önskar friskriva sig för dolda fel hon fick ju som sagt vara med o buda utifrån o mäklaren fick ju betalt fast inte själva köpet gick igenom mäklaren.Hoppas du förstår hur jag menar!!
    Står det i arvskifteshandlingen att hon har kompenserat syskonen med 300 000 var? Och sen skickade ni in den handlingen till inskrivningsmyndigheten? Hur togs mäklararvodet med i beräkningen?
  • Anonym

Vad är det för dolt fel? Upptäckte inte besiktningsmannen det?

• Anonym (undrar)

Boutredningsmannen gjorde avdrag för faktiska eller tillkommande  utgifter för mäklararvodet. Då han var o visade huset flera gånger o gjorde objektbeskrivning
    Ja det står så att hon har gjort det men det var nog banken som skickade in dom papprena till inskrivningsmyndigheten

• Anonym (jurist)

Ok, då förstår jag.
    Då återstår frågan om det är ett dolt fel eller inte. Ni gjorde en ordentlig besiktning med besiktningsman antar jag?

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2008-06-22 12:47:22 följande:
    Vad är det för dolt fel? Upptäckte inte besiktningsmannen det?
    Jag vill inte riktigt beskriva precis för det finns anhöriga till tjejen här. Hoppas att du förstår besiktningsmannen har inte upptäckt det!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (jurist) skrev 2008-06-22 12:52:37 följande:
    Ok, då förstår jag. Då återstår frågan om det är ett dolt fel eller inte. Ni gjorde en ordentlig besiktning med besiktningsman antar jag?
    Nej vi tog inte hit en egen då vi hade besiktningen som gjordes inför försäljningen o sen pressade ju boutredningsmannen henne så gjorde vi inte så så skulle det bli så! Och det är garanterat ett dolt fel!!
  • Anonym (jurist)

Anonym (undrar) skrev 2008-06-22 12:56:43 följande:

Jag vill inte riktigt beskriva precis för det finns anhöriga till tjejen här. Hoppas att du förstår besiktningsmannen har inte upptäckt det!
    Mitt råd är (som jag skrev tidigare i tråden) att ni konsulterar en advokat som är insatt i tvister av detta slag. Han/hon kan ge bra råd utifrån det specifika felet som det är fråga om. Det finns många tidigare fall gällande dolda fel som kan ge vägledning. Ni ska inte dra igång en process i onödan.
  • Anonym (undrar)

Vi ska nog ta att göra det! Och ett jättestort tack för svaren!!

Anonym (jurist) skrev 2008-06-22 12:59:40 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2008-06-22 12:56:43 följande: Mitt råd är (som jag skrev tidigare i tråden) att ni konsulterar en advokat som är insatt i tvister av detta slag. Han/hon kan ge bra råd utifrån det specifika felet som det är fråga om. Det finns många tidigare fall gällande dolda fel som kan ge vägledning. Ni ska inte dra igång en process i onödan.
  • Anonym (jurist)

Anonym (undrar) skrev 2008-06-22 17:24:07 följande:

Vi ska nog ta att göra det! Och ett jättestort tack för svaren!!
    Varsågod! Lycka till, hoppas att allt ordnar sig för er!
Svar på tråden Dolda fel gentemot dödsbo!