• April123

hur vanligt är det att bebisen dör vid födseln?

är i v 22 o har nojat mig hela tiden för missfall, det e jag fortfarande orolig för, men nåt som jag tänkt på ett par dagar nu e att om jag har sån tur o denna graviditeten går bra, hur stor risk e det att bebisen dör vi födseln?
    O vad e det som orsakar att den kan göra det?

• Svar på tråden hur vanligt är det att bebisen dör vid födseln?
  • cassandra86

Alltså att gå runt och ens fundera över hur ens bebis kan dö, hur många procent som gör det osv är inte det minsta nyttigt. Varken för dej själv eller bebisen! Det enda du behöver veta är att det antagligen kommer gå utmärkt, finfint som för dem flesta andra. Och skulle man råka vara en av dem som råkar ut för något så hemskt så får man ta det då.
    Efter bebisen är född finns det ju nya saker att oroa sig för. Psd till trafikolyckor och sjukdomar.
    Njut istället av det du har!

• Bellsam

Jag har inte tidigare haft någon förlossningsrädsla eller något sådant, förrän den här veckan då samma tanke slog mig. Tänk om barnet dör vid förlossningen, eller i v 39 eller något :(

• Tinsa

Det är väldigt ovanligt! Tror det är ungefär 3 promille av alla barn i Sverige som dör precis innan, under eller alldels efter förlossningen. Är inte säker på siffran, men inte är det många i alla fall.

Håller med cassandra86 : Försök att inte oroa er så mycket för något som ni i alla fall inte kan styra, utan njut av er graviditet och ladda med positiva tankar inför förlossningen i stället.

• cassandra86

Jag tror tom att det är så få som 3 % efter vecka 12 eller något sådant.
    Det är ju absolut inte vanligt men tyvärr händer det ju.

Svar på tråden hur vanligt är det att bebisen dör vid födseln?