• Staxson

Förkylningar hos förtidigt födda..

Hur fungerar det med förkylningar hos förtidigt födda? Fick min dotter i v.32+5. Det var en naturlig förlossning och allt gick bra under hela neo tiden. Problemfri prematuritet eller vad det nu hette kallade de det. Men jag funderar över hur beskyddande man ska vara & hur länge, ska jag hålla henne skyddad tills hon är ett par år gammal? Ska på midsommar kalas nu på Fredag och det kommer komma fler barn. Bör jag kolla att deras barn är kärnfriska eller räcker det om jag håller barnen borta från henne?

Om hon skulle bli förkyld hur farligt är det? Något speciellt man ska hålla koll på? Hon är idag korrigerat 2 mån och okorrigerat snart 4mån gammal.

Supertacksam för alla svar!

• Svar på tråden Förkylningar hos förtidigt födda..
  • Riskiflickan

Min son är född i v 26 och läkaren säger att jag ska vara extra vaksam första året, inte gå i affärer, inte träffa andra barn alls och inte vara i stan. Vi ska träffa så få som möjligt och ska vi träffa folk utanför närmsta släkten (mormor, morfar, farmor, farfar) så ska det ske utomhus och bara se, inte röra...

Många förhållningsorder har vi fått, men han är ju iof född ganska mkt tidigare...

Bäst du kollar om barnen är friska och är lite vaksam på vilka ni träffar och så tror jag nog ändå...

Vid förkylning kan man ju som med andra barn spola näsan med koksaltlösning. Håll koll på slembildning...

• Carrolixen

Fick min dotter i vecka 27 , Och hon är ständigt förkyld..
    tycker vi ha vart jätte noga med allt men förkylningarna kommer smygande endå

• Gemelas

Jag hade nog kollat upp så det inte kommer några förkylda barn. Barn smittar väldigt lätt och det kan ju vara svårt att förstå att de inte får gå för nära er lilla bebis.
    Vi var väldigt försiktiga och är fortfarande efter 20 mån, våra föddes v 29+1. Träffar fortfarande inga förkylda eller sjuka människor, tycker det är helt onödigt att de ska utsättas för onödiga risker. Sedan kan det ju hända att de blir sjuka ändå men vi gör vad vi kan för att undvika.

• UWO BaraJag

Vi hade handsprit med oss första tiden.
    Jag tycker de både blev sjuka lättare men också mer sjuka när de blev sjuka. Har fått ligga inne på sjukhus några vändor pga förkylningar som har gått överstyr.

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • cloudberry79

Vi har klarat oss bra, lilla V (28+3) är åtta månader okorr och har ännu inte varit sjuk, men då har vi varit väldigt restriktiva med vilka han får träffa. Konstigt nog har jag själv varit helt däckad två gånger sedan han föddes utan att han har blivit sjuk. En gång hade jag 39 graders feber i flera dagar i rad utan att han var påverkad, senast var jag bara förkyld ett par dagar, han var opåverkad ännu. Så, vi har haft tur helt enkelt.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • eeisor

Lillkillen här (v28+2, 8 mån okorr) har varit förkyld ett par svängar under våren och har klarat det riktigt bra.
    Mitt bvc sa att det man bör hålla koll på (gäller troligen alla spädisar) är om snoret ändrar färg från genomskinligt/vitt till gult/grönt = inte bra. Sen bör man ta tempen så att man har koll på att det inte blir väldigt hög feber och om barnet börjar hosta så är det läge att kontakta dem/läkare så att de får lyssna på lungorna.

Kan tillägga att min blev förkyld utan att träffa andra barn, det blåste lite mycket en dag när vi var ute och vips så var han snorig. Han smittade ner mig och sen var karusellen igång...

Svar på tråden Förkylningar hos förtidigt födda..