• fia sthlm

    Någon som vet hur man räknar ut hur mycket ersättning bebisen ska ha?

    Jag både ammar och ger ersättning.
    Och bebisen får så klart äta tills hon blir mätt, ger oftast 90 ml men nu sist 120 och det sluka hon snabbt

    På bb vet jag att dom gick efter någon tabell dom räknade på hur gammalt barnet var och vad det vägde för att få fram vad dom ska äta om dom bara får ersättning.
    Någon som vet hur man räknar?

    Våran dotter är 2½ vecka och vägde 4.6 för 3 dagar sen.

  • Svar på tråden Någon som vet hur man räknar ut hur mycket ersättning bebisen ska ha?
  • Demmi

    Hejsan! Tror det är bara och ge tills bäbisen är mätt!

  • Lineus

    Har för mig att på BB räknade de med 10ml x barnets ålder i dagar.

  • Wildis81

    På nestels ersättning så står det hur mycket dom ska ha

  • Cecese

    Jag har aldrig tittat på några tabeller utan jag har gett barnen så mycket och ofta dom vill ha.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Lineus

    BB uträkningen gäller bara första veckorna innan man har kommit upp i en "normal" portion.

  • God Is A Girl

    Ge så mkt hon vill äta. En grej att gå efter är att öka när flaskan blivit urdrucken två ggr samma dygn.

  • fia sthlm
    God Is A Girl skrev 2008-06-16 16:41:10 följande:
    Ge så mkt hon vill äta. En grej att gå efter är att öka när flaskan blivit urdrucken två ggr samma dygn.
    det var smart.

    Såg det nu att det står från 2 veckor på nan-paketet trodde det stog från 4 veckors ålder.
    Men skulle ändå vara intressant att kunna räkna ut efter vikten som dom gjorde på bb.
  • Susiepie

    Min son är 3 v i går och han ammas och flaskas vi gör alltid i orning 100 ml , så ammas han först så får han sen äta å mkt han orkar :)
    Han väger 3700 gr nu


    Våran älskade familj Stoffe Susie Makke och Lillibebis
  • saris

    De ska ha så mycket de vill. Så länge de går upp i vikt är allt bra.

  • mittenavapril

    På BB sade de 150 ml per kilo och dygn. Alltså, väger en bebis 4 kilo så bli det 150 x 4 = 600 ml per dygn.

    Min tjej är 2 månader och väger 5,5 kilo, hon skall ha ca 800 ml per dygn. Hon får flaska minst 4 gånger per dygn och jag ger henne 180-200 ml varje gång (jag ammar på natten)

  • Aquarius
    mittenavapril skrev 2008-06-23 14:21:56 följande:
    På BB sade de 150 ml per kilo och dygn. Alltså, väger en bebis 4 kilo så bli det 150 x 4 = 600 ml per dygn.Min tjej är 2 månader och väger 5,5 kilo, hon skall ha ca 800 ml per dygn. Hon får flaska minst 4 gånger per dygn och jag ger henne 180-200 ml varje gång (jag ammar på natten)
    Jag har stödmatat med flaska sen min pojke var 3 månader (gick inte upp i vikt ordenligt). Nu har jag bestämt mig för att sluta amma honom och bara ge ersättning. Tror ni att det är möjligt att behälla en amning per dag (på natten), eller kommer min mjölk att sina helt om jag slutar ge bröst på dagen?

    Kan någon berätta hur mycket ersättning de ska äta per dygn. Jag har kastat Semper-paketet. Om jag går efter tipset 150 ml per vikt och dygn så blir det ca 1000 ml per dygn. Det låter rimligt.
  • mittenavapril

    2-4 mån 160-200 ml 5 ggr per dygn står det.
    Jag ammar mest bara på natten, ger ingen ersättning efter kl 22 eller före kl 09. Min tjej väger 5500 g och är 2 månader. Jag har precis ökat dosen till 170-180 ml 4 ggr om dagen (jag ammar ju på natten så en dos går då bort).
    Jag ammar lite på dagen också, dock har jag bara lite mjölk åt henne så det är mest för närheten och då hon behöver sova.

Svar på tråden Någon som vet hur man räknar ut hur mycket ersättning bebisen ska ha?