• Lilo75

Risker med att självmedicinera???

Jag har fått 3 tidiga mf jan -08 till juni -08, alla i v.5!!
    Har varit i kontakt med kk och privat...Ihöst blir det utredning privat (då jag har barn sen tidigare) om det blivit ett mf till.

Har läst här på forumet om att man kan äta Albyl minor 250mg....alltså delad till ca 75mg.

Vilka risker kan det vara för en graviditet att äta sådadana tabletter??
    Om man nu inte får mf av proppar???
    Kan albylen framkalla mf då???

Orolig..
    Glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya..
  • Svar på tråden Risker med att självmedicinera???
  • Ninnis75

Jag kanske inte kommer med rätt svar. Men är det inte bäst att ta kontakt med en gynläkare för att ställa dom frågor du har eller att du väntar till utredning ?! Varför måste du riskera att få mf nr 4 innan du får hjälp ?! Märkligt tycker jag..

Lycka till

• Lilo75

Jag har varit i kontakt med Carl von Linné kliniken, nja hon menade snarare att oddsen skulle vara minimala att jag skulle få mf igen...Det grundade hon på att jag och min man har 6 fina friska ungar tillsammans innan...
    Så hon tyckte att vi skulle se sommaren an och förhoppningsvis att jag får en graviditet som stannar.
    Jag frågar med anledning av att om jag nu får ett plus i sommar, vågar äta albyl minor för att minska mf risken....så att risken inte ökar av albylen??

Det blev kanske lite luddigt

• Lilo75
    Ingen som vet??
  • Poppy Lee

Om jag var du skulle jag självmedicinera - nu har jag visserligen recept på Trombyl men jag skulle nog ta motsvarande 75 mg vilket är en jättelåg dos.

CvL är tyvärr inga experter på mf, har hört av flera att de inte gör en ordentlig utredning där. Så om jag var du skulle jag försöka hitta en bättre klinik. Själv har jag gått på Lucinakliniken i Sthlm, vilken jag verkligen kan rekommendera.

• Lilo75
    Okej Poppy Lee, Tack !!
    Då provar jag med albylen
    Då ska jag ta och ringa dem (Lucinakliniken)....Bor i närheten till sthlm..
    Ska man äta albylen redan innan plusset eller efter??
  • flowerLowa

hej! jag har haft 2 mf, båda i v7... efter mitt andra mf började jag fundera och läsa runt lite här på FL om behandlingar och fann då samma information som du, att man kan själmedicinera sig med albyl minor... jag plussade ganska snart igen, bara 2 försök efter mf, och började då knapra albyl... jag tar ½ tablett varje dag... nu har jag gått ca 4-5 veckor längre än båda mina tidigare mf... imorgon går jag in i v12... fick se ett friskt foster med hjärta i v 8, och ska på ännu ett UL på fredag..

jag vet inte om det är albylen som hjälpt mej, men jag vågar absolut inte sluta med den..

önskar dej lycka till!!!

~~Tredje gången gillt?? v 11~~
  • Lilo75
    Åhh Tack för din info FlowerLowa.....Då kör jag på med albylen... ...Jag äter en fjärdedels tablett nu, ska jag öka till en halv vid positivt test???
  • Theas mamma

Jag självmedicinerar också. Fick dock rådet av min läkare vi kk som inte vill skriva ut trombyl... att om jag ändå vill käka albyl minor ska jag äta en tabeltt om dagen för att det ska ha någon blodförtunnande effekt. Han menade dock att det inte finns något som tyder på att detta ska ha inverkan mot missfall. Men han sa att eftersom det inte är skadligt för fostret så är det bara att knapra på:).

• fruZ

Theas mamma; En hel albyl minor låter mycket. Trombyl innehåller samma substans (acetylsalicylsyra) och används proppförebyggande (efter tex stroke) och det är bara 75mg. Den läkare jag hört mest om här på FL som rekommenderar ASA ger vad jag vet aldrig mer än 150 mg. En albyl minor är ju 250mg och enligt FASS har man sett att 100mg förefaller säkert vid graviditet, men 500mg och högre ÖKAR risken för missfall och missbildningar och rekommenderas absolut inte, för 100-500mg vet man inte så därför rekommenderar man det inte. Men som sagt, en dr som vet mycket om missfall ger 150, inte mer.

Svar på tråden Risker med att självmedicinera???