• I have a kid

ni som fått barn i vecka 29-34 hjälp mig med svar

NÅN HÄR som fått barn i vecka 29- 34???

hur gick det till snälla berätta??

är själv gravid med första barnet
    i vecka 30 29+3

har idag tagit cortison spruta iaf bebisen vill ut tidgare
    å läkaren säger att bricanyl stoppar inte att den kommer för tidigt om en den vill det.

kram /hanna

• Svar på tråden ni som fått barn i vecka 29-34 hjälp mig med svar
  • S vali s

Vår dotter föddes i v. 31+0, hon var extremt tillväxthämmad då hon föddes men det var ochså den enda "komplikationen".
    Hon har nu hunnit bli 2 1/2år och fortfarande liten men fullt normal f.ö Glad

Den late får brått när det blir kväll
  • Millsan

Jag födde min son i v.31+3. Han hade bråttom ut av okänd anledning. Än idag kan läkarna inte svara på varför han kom så pass tidigt. Kanske han ville ut till sin mamma snabbt
    Han var 43 cm lång och vägde 1958 gram. Vi fick ligga på neonatalen i 18 dagar och sedan ha hemsjukvård i 7 dagar. Han behövde sola bort gulsoten 2 ggr och fick maten via sond fram tills han var 2 månader men inga komplikationer utöver det men det var psykist tungt för en själv. Hans immunförsvar är inte riktigt lika bra som andra normalgångna barn så han rekommenderas att börja dagis vid 15 månader istället för 12 månader. Han kommer korrigers fram till skolåldern och läkarna påpekar att man ska vara uppmärksam då det är vanligt att för tidigt födda barn kan få koncentrations och inlärningssvårigheter. Om några veckor fyller han 1 år och är precis som vilken underbar unge som helst, bara lite mindre i storleken.

• Elpida

Födde v 32+3 pga att det inte fanns en droppe fostervatten kvar samt att han hade navelsträngen 2 varv runt halsen, hade tidigare blivit stoppad v 29+5 pga sammandragningar efter det helt sängliggande. Det blev till slut akut snitt. Fick också kortisonsprutor.

Lillen vägde 1970 gr och var 46,5 cm, i mkt bra skick för att vara v 32. Behövde bara syrgas ett dygn, sondades i 20 dgr och när han var 24 dgr fick han komma hem. Han är nu 50 dagar 52 cm och väger 3100gr och verkar må hur bra som helst, det enda som jag märker skillnad är att han inte är så stark i rygg och nacke som dottern var när hon föddes, för han kan inte sitta i bilstolen.

• mamma på vift

Max föddes i vecka 30+6 pga HF. Han vägde 1270 gram och var 39 cm lång. Han fick ligga i kuvös i 2 veckor, hade CPAP till och från den första veckan. Han flyttades från kuvös till värmesäng när han klarade andningen utan extra syrgas. När han var 3 veckor fick han börja bo inne på mitt rum hela dygnet...jag skötte allt då för att öva inför hemgången. Vi fick åka hem från neo när Max var 3 veckor och 5 dagar. Han vägde då 1670 gram. Vi hade hemsjukvård i ytterligare 4 veckor innan vi skrevs ut helt. Vi har varit förskonade från komplikationer och Max var en otrolig kämpe. Vi fick hela tiden höra att vi inte skulle förvänta oss att det skulle gå så bra hela tiden utan att ett bakslag kunde komma. Men bakslaget kom aldrig och han förvånade nog de flesta. Han fick sola som de flesta prematurer får göra samt att han sondades...men redan vid 1½ veckas ålder började han amma lite smått. Han pickade med huvudet varje gång jag höll honom så vi testade att lägga honom till bröstet o gissa om han tuttade för glatta livet. Han förvånade oss alla. Sonden hade han i 5 veckor innan den plockades bort då han lärt sig amma och ta flaskan.

Jag fick oxå kortison sprutor ca 1 vecka innan de beslutade att plocka ut Max och det var nog en av anledningarna till att det gick så bra för Max. Sen är han en kämpe, det är alla prematura barn. De är våra mirakel.

Om ni inte varit och hälsat på hos Neo så se till att få göra det. Det hjälpte oss mycket att veta hur det såg ut och att ha sett kuvösen osv innan vi hamnade där uppe. Det blev inte en så stor chock då vi viste hur allt såg ut.

Lycka till!!

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • I have a kid

mamma på viftOffline va bra att det gick bra för er=)

har inte haft nå mkt onda sd nu så jag tror att jag bara är en sånn som antingen är känslig eller en sånn som har mkt onda sd
    men har inte öppnat mig på senaste undersökning å blodtryck osv. är bra så. jag tror inte att vi behöver besöka neotal avdelningen

bebis stannar nog iaf till vecka 36

• skruttan76

Födde Wille i v34+6 vi fick ligga på neo i 1v för att se så han gick upp i vikt o åt ordentligt. Han höll värmen direkt o allt har funkat jätte bra. Vi hade ur gullig personal som hjälpte till o svarade på frågor som vi hade osv. Vi låg på Danderyd.

• michiara

min dotter föddes i v.29. hon vägde 1026 gr och var 36 cm lång. hon låg på neo i 3 mån. hon är idag 8 år, har uppfödningssvårigheter, adhd, epilepsi, lindrig utvecklingsstörning bland annat. det är inte en dans på rosor med för tidigt födda barn även fast det finns dom som klarar det utan ett enda "men" lycka till

• tjejligan

Mina döttrar är födda 34+2 vägde 1720g resp 2080g var 43 cm långa. De behövde aldrig ligga i kuvös eller ha värmebädd eller sola. De fick komma hem efter 10 dgr och utskrivna från neo efter ytterligare 4 dgr. De ligger lite efter i vikt och längd än sina jämnåriga men följer sina kurvor. De är 1 år om ca 3 veckor och kommer att gå vilken dag som helst.
    Det ända som har varit jobbigt är att de varit förkylda, magsjuka, influensa i stort sett ända från oktober -början av maj men det kan oxå bero på storasyster dragit hem en del från dagis annars inga "men" i utvecklingen.
    Lycka till!

• hockeygirl

jag födde vår första son i vecka 32+4 (33) han vägde 2050 och var 47,5 lång och ,mådde prima nu är han 10 månader och är helvidl precis som vilken 10 månaders som helst.

• Mamma till bröderna bus

fick en son i v33+3. vägde 2105g och var 43 lång..
    han behövde hjälp att hålla värmen i 3 dagar, sola för gulsot, och sond då han in inte orkade äta. låg på neo i 10 dagar, hade hemsjukvård tills han skulle vara född. fick bricanyl för att stoppa sd och kortison till sonens lungor..

nu är han 20 mån, full av bus och är som vilken unge som helst (lite glad han är tom längre än sin kusin som är 3 veckor äldre+fullgången)

• twinstar

Födde en dotter i vecka 34+1.
    Hon klarade sig fint. Låg på värmesäng och övervakning två nätter
    och sen fick vi ha henne hos oss. Låg på neo i två veckor, främst för gulsoten och så ammningen kom igång. Matades med sond när vi var där men drog ut sonden själv dagen innan vi åkte hem.

• boktok

Min son är född i v30+4. Han vägde 885g,33 cm lång(kort). Han var inskriven på avd 35 i Örebro i 10 dagar, sen avd 69 i Västerås i 85 dagar. Han hade sond rätt länge (kommer inte ihåg hur länge), solade för gulsot en-två ggr, fick blod 3-4 ggr. Han hade knappt någon apné alls så han klarade sig bra på det stora hela. Det som var hans problem var ju vikten, men det tog han igen fort när han hade lärt sig att äta från nappflaska. Det kämpade vi med länge innan han hade kommit på hur han skulle suga. Han opererades för dubbelsidigt ljumskbråck i Uppsala och bara någon dag efter det så åkte vi hem. Vi hade hemsjukvård i 2 veckor och sedan så blev han äntligen utskriven. Idag är han en pigg 16(14) månaders som är som precis vilket barn som helst. Han kommer att gå snart, han kan stå själv korta stunder och går väldigt fort när man håller i honom.

• pnna

Har två barn båda födda förtidigt. Min dotter kom i vecka 29+3 och min son i vecka 31+3. Ingen vet vad som har gjort att jag fått för tidigt men är nog extra känslig för stress och tunga lyft. Båda mina barn mår bra och är som vilka barn som helst. Barn som är födda efter vecka 28 blir ofta helt fria från men.

Svar på tråden ni som fått barn i vecka 29-34 hjälp mig med svar