• thesod

Niferex (järndroppar)

I april föddes våra tvillingtjejer (Agnes och Linnea). De föddes 6v för tidigt. 1 juni började de med Niferex, 1 droppe/dag. Sedan ca 2 veckor tillbaka har vi fått kört tempen efter 7dgr då de inte har bajsat. De har varit allmnt oroliga och haft väldigt ont i magen. Misstänker nu att det beror på Niferex. Skulle därför vilja veta hur ditt/dina barn reagerade på järndroppar?

• Svar på tråden Niferex (järndroppar)
  • majjssan

Jag själv tog dessa i tablettform då jag var gravid och jag blev hård i magen.

• Kazeer

Jag måste ha haft tur med sonen. Hans mage reagerade inte alls på Niferexdropparna under det halvår han fick dem. Den var precis som vanligt.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Misilo

Hej! Min lillkille hade orolig mage, ibland hård, ibland lös och knorrig under hela tiden han fick Niferex. Men han behövde ju dropparna med så han och vi fick stå ut med detta. När han slutade med dropparna blev magen mycket bättre eller så var det också för att hans mage hade blivit lite mognare då.

Lycka till!

• knäppisen

Det är ju svårt att veta, ofta slutar man med niferexet runt 3 mån (korr) och då brukar de flesta magproblem ändå lägga sig så vad som är vad vet man kanske inte alltid men jag har upplevt en markant bättring av magproblemen då vi slutade med niferex. Dottern, som var värst, blev inte hård, men mkt gasig och körig och lös.

• MsBeauty

Min son hade massa problem med magen. Vi slutade (efter läkares inrådan) ett tag för att se om magen blev bättre och det blev den inte. Han fick Lactulos, som inte hjälpte alls och sedan Duphalak som inte hellert hjälpte. När jag slutade med Duphalak (egen idé) så började han plötsligt bajsa varannan dag och har inte haft några problem mer. Han äter fortfarande Niferex. Jag tror det har med mognad att göra.

• hipponk

jag var jätteorolig att det skule bli jobbigt för min son med Niferex men det verkade inte bekomma honomm alls. Om du ammar borde det inte vara så farligt om de inte bajsat..de kan ju gå i 2 veckors tid utan att bajsa menar jag

• Therese33

Vår son reagerade likadant med Niferexen så vi fick laktulos som sätter fart på magen.

• mistryrose

Vi fick också laktulos som satte igång magen. Det tog dock kanske en vecka innan den kom igång ordentligt och vi fick då dra ned på niferexdosen för att sedan öka på igen. När tjejerna var ca två tre månader var det inga problem alls med magarna.

Lycka till!

• Nibu

Min tjej gav jag dropparna i 2 månader men slutade sen för hon fick så himla ont i magen o va ledsen jämt.
    Tror att många barn får järn i onödan.

• MsBeauty

Ja, vår son har haft bra HB hela tiden men andå får han järn. Och nu kollar de aldrig hans HB, har inte gjort det på flera månader.

• Nibu

Så var det för min dotter oxå, haft bra HB hela tiden men en tjej som låg inne samtidigt som oss hon fick blod flera gånger och DR tyckte eftersom den flickan fick så ont i magen så skulle hon sluta med dropparna.

Och så hade han sagt att man ser på barnen om dom behöver järntillskott (om dom blir slöa mm)  har inte märkt av nått sånt på min dotter.

• Nibu

JO, så sa DR att man kan ta bort dropparna några veckor sen trappa upp dom igen...

typ en droppe om dan i några dar sen 2 osv... kanske kan va nått?

• Jordgubba

Mina tvillingtjejor föddes i vecka 32+4, (mars 2008) och har blivit beordrade 2 droppar Niferex 2ggr om dagen. Och bortsett från att det förmodligen är det vidrigaste tjejorna har ätit så är det inget konstigt....

• skruttan76

Wille föddes i V34+6 Så vi blev tillsagda att han ska ha lika många droppar som han väger (nu väger han 4.5kg o ska då ha 5 droppar 2ggr/dag.)Han ska äta dom till han e 6 Han bajsar kanske var 3:e dag o de e jätte jobbigt, för han har jätte ont i magen ca 1dygn innan det kommer. Då kan de ju vara dropparna iallafall. eller?

Svar på tråden Niferex (järndroppar)