• Minikonstapeln

lite råd och hjälp angående otrygg 6 åring!!! långt

Hej!
    Jag har en bonusson på 6 år sedan 2 år tillbaka. För ett tag sen fick han en lillasyster. (Jag och hans pappa blev föräldrar alltså!)
    Denna lilla kille har haft det väldigt tufft. Min sambo och lillkillens mamma separerade när han endast var 1½ år. Det va en rätt jobbig separation med otrohet och smutskastning. Lillkillen och min sambo levde därefter ensamma. Min sambo har alltid varit den som haft huvudansvaret för killen. Gått upp på natten, tröstat, matat, bytt blöja osv.
    Mamman fick nån sorts depression och orkade inte alls ta till sig lilla killen!
    Min sambo och hans son levde sen i symbios under lång tid. Sov i samma säng, åt när dom kände för det, inga regler, rutiner utan totalt isolerade bara dom 2 och ingen annan. Min sambo har alltid tyckt om barn och med sin son så sjunker han ner på samma nivå. Kan inte säga nej och vägrar diskutera uppfostran osv med mig.
    Sonen klarar inte av att leka själv eller utforska världen omkring sig, han är fullständigt uppbunden till min sambo. Otrygg, rädd osv.
    Jag lider nåt otroligt med den här lilla killen som nu har blivit väldigt hämmad! Vill hjälpa men vet inte hur!
    Min sambo blundar och vill inte diskutera saken, trots att jag vet att han tycker det är jobbigt att situationen har blivit såhär. Men han klarar inte av att bryta den relation dom har.... missförstå mig rätt. Inget fel på att ha en nära relation, men min sambo får inte gå på toa själv, inte gå ut i köket osv. Konstant ropar pojken på pappa eftersom han inte klarar av att vare sig leka själv eller vara på sitt rum.
    Min sambo tillgodoser allt som pojken vill, uppfyller alla önskningar i hopp om att allt skall bli bättre. Så varannan vecka så pratar knappt jag och min sambo med varandra pga lill pojken. Förnärvarande när vår dotter är så liten och sonen så uppenbart skriker på hjälp så tycker jag att det kan få va så här. Men sen när hon blir äldre kommer hon ju oxå att behöva sin pappa! hur blir det då?
    Känner mig lessen och orolig inför hur framtiden skall bli märker oxå att min sambo lägger ner bra mycke mer tid och engagemang i sin son än i sin dotter. Men detta kanske handlar om åldern, jag vet inte!
    Bara så ni vet så klankar jag inte ner på min sambos son, har läst så många trådar där man knappt kan nämna att man har ett bonusbarn så blir man påhoppad för att va hjärtlös och grym!
    Jag älskar min familj men jag känner att situationen börjar bli jobbig!
    Hjälp nån???

• Svar på tråden lite råd och hjälp angående otrygg 6 åring!!! långt
  • Annie82

Oj, vad jobbigt ni verkar ha det. Du kan kanske prata med din BVC-sköterska om problemet nästa gång du är där med din dotter. Det finns ju jättebra BVC-psykologer som kanske kan hjälpa er med att få rätsida på problemen. Snart är det ju dags för lillkillen att börja skolan och då är det ju jobbigt om han känner sig så osäker på att vara ensam.

Massor med strykekramar.

• Flussa

Hej. Jag förstår att du har det jätte jobbigt för jag går igenom precis samma sak. Har inget bra råd eftersom jag är inne i detta själv just nu. . Biomamman bråkar dessutom och det verkar aldrig ta slut.
    Vi har varannan vecka. Min sambo har ställt upp många gånger på henne. När min sambo för första gången på många år bad henne ta sonen en extra helg för att jag låg på sjukhus med vår nyfödda sjuka dotter blev hon jätte arg och anklagade min sambo för att han inte brydde sig om sin son, och att det är min uppgift att ta hand om vår dotter, saken var den att även jag var dålig och var tvungen att få blod. Var enda gång min sambo inte gör som hon vill så bråkar hon. Sonen verkar inte alls må bra han kissar i sängen på flit och precis som du beskrev vill ha ständig uppmärksamhet, är ibland elak mot katten utan anledning och är på våran lilla tjej hela tiden. Vet inte vad man ska ta sig till.Jag vill så klart att sonen ska må bra, men det är också jobbigt att hela tiden gå på helspän och vara orolig att han ska göra illa dottern när han inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Vet inte vad man ska göra funderar på att flytta. Jag älskar min sambo, men orkar inte med mer bråk och tjafs. jag skulle kunna skriva hur mkt som helst, men man får begränsa sig. Dock skönt att veta att man inte är ensam.

• Flussa

Kan vara skönt att prata av sig med nån som är i samma båt ,Det är så många som inte förstår, helst inte om man inte är "bonusmamma" själv. Jag hoppas du får en trevlig sommar =)

• anna112h

Vilken jobbig situation ni befinner er i! Det verkar som om du har försökt prata med sambon, men du räcker inte hela vägen fram. Jag tycker du ska se till att ni får komma på samtal med ngnn utomstående som kanske kan få upp ögonen på sambon!

Allt gott!

• PMAW

Hej

jag känner igen mig i mkt av det ni skriver. Just det här med bråk med biomamman (som gör ALLT för att jävlas) en pojke (8, fyller 9) som man ständigt får passa på, ljuger om ALLT, har varit elak mot katterna, kräver uppmärksamhet HELA tiden.. När vi vuxna (biomamma + jag o sambon) är i närheten av varandra är pojken såå nervös o osäker. Tycker ju synd om honom!!
    Vi har tillsammans en liten tjej på 1 år som man självklart är jätte rädd om. tex "tänk om han skulle slå till henne". sånna tankar som man inte ska behöva ha finns där..
    Flytta har jag tänkt på MÅÅNGA ggr, men vill ju inte ge upp o bara dra..
    Nej usch det är så jäkla tråkigt o behöva ha det så här. Förhoppningsvis blir allt bättre när pojken är så pass gammal att han kan välja själv hur han vill ha det.

Lycka till..

Svar på tråden lite råd och hjälp angående otrygg 6 åring!!! långt