• oxytocin

Du som är föräldraledig, tar du barnet VARJE natt?

Eller får du hjälp av personen du bor med (man/fru/sambo etc) som jobbar om dagarna nån gång ibland? Nyfiken på hur ni andra löser det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 12:15
    Jag menade ju i de fall barnen INTE ammas, för det är klart att pappan inte kan det (även om det kanske går att pumpa ur...).

• Svar på tråden Du som är föräldraledig, tar du barnet VARJE natt?
  • Sencha

Nu är jag inte föräldraledig just nu. (Fast snart.)
    Men när sonen var bebis så delade vi på nätterna. Både när jag var föräldraledig och när sambon var föräldraledig. (Amningen kunde han dock inte ta.)

Son född 2004; BF 11 juli
  • lövet2

Jag har alltid tagit nätterna, och så har maken tagit helgmorgnarna.

• Agamemnon

Jag tar henne varje natt. Jag vaknar ändå och det är bara jag som kan amma så jag ser ingen anledning till att min man också ska vara vaken. Beroende på om hon är vaken tar han ofta hand om morgontvätten innan han går så jag kan ligga och slumra för mig själv men så länge jag ammar är nätterna "mina".

♥ Olivia 080308 ♥
  • Miss Lau

Jag har tagit väldigt få nätter, även när jag varit föräldraledig. Min man klarar sig bättre med lite/uppstyckad sömn än vad jag gör så den lösningen passar oss bäst. Fast jag har tagit någon hel natt då och då när maken varit väldigt trött.

• Mickis74

Om han vaknar så erbjuder han hjälp med ev. blöjbyte om det behövs, hämtar nya handdukar om det behövs, stöttar upp med kudde osv.

Enda gången jag väcker honom är om min skada i händer/armar krånglar så jag behöver lyfthjälp av lillkillen från och tillbaka till sängen.

Detta gäller oavsett om han jobbar eller som nu, är ledig.

• Tvåbarnsmorsan

Jag tar alla nätterna hela veckan men jag har en sovmorgon på helgen!

• Zemcia

min man är en nattmänniska, så oftast har han varit vaken och kunnat mata bebisen men har han somnat så har jag vaknat för då är han omöjlig att väcka.

• Tesselajnen

Vi tar varje natt tillsammans, maken går upp och börjar fixa ersättning och sen byter han blöja på lillkillen. Då sätter jag mig och ammar samt sen är det olika vem som tar och ger ersättningen. Det gäller både arbetsdagar och helger, så maken gör ett underbart jobb med att hjälpa till även på nätterna fast han jobbarpå dagarna! Glad

Däremot försöker jag alltid se till att maken och lillkillen kommer i säng före mig så att jag röjjer upp hemma då de sover nån timme innan jag går och lägger mig för kvällen. Så att maken får liiite mer sömn innan matningen.

• Pilea

Vi sover om nätterna båda två

• SchumiFerrari

Jag tar nätterna...Ammar så sambon kan inte ta nätterna...Han tar någon helg morgon ibland...  Det är ju liksom mitt jobb att ta hand om sonen... så ser iaf jag det...

*Älskade Noa*
Svar på tråden Du som är föräldraledig, tar du barnet VARJE natt?