• KaBi

Ta bort tapet eller bara måla över?

Hej!

Vi har nyligen blivit ägare till ett jättefint hus i gott skick. Det enda som stör (och det stör MYCKET) är att det är lite slarvigt tapetserat, på sina ställen ganska ordentligt slarvigt med ojämna kanter och hörn. Vi vill helst ha målade, släta väggar och funderar nu på hur vi ska göra för att få det på bästa sätt. Kan ni hjälpa till med lite tips och ideer?

Tack för hjälpen!

/Karin

• Svar på tråden Ta bort tapet eller bara måla över?
  • cuteswegirl

sandpappra ner skarvar.... sätt väv i hörnen... spackla.....

vi hade panel i sovrummet & vi gjorde så.... har släta fina väggar nu,.... 

När ska de bli vår tur????
  • Novus

Jag har rivit tapet nu i dottern rum i en halv evighet
    Vi har tagit bort mycket tapet och ska sen slipa väggarna och spackla. Sitter inte tapeterna riktigt finns risken att det blir dåligt sen när färgen kommer på

• KaBi

Tack för tipsen!

Novus: Har det varit väldigt jobbigt stt få bort tapeterna? Hur funkar det att spackla själv? Är det inte väldigt svårt att få det jämnt? Ska du tapetsera nytt och sen måla?

cuteswegirl: vad för väv har du satt? Och hur menar du med "i hörnen"? Resten då?

Är tacksam för all info! Har inte gjort sån't här förut och vill att det blir bra - har ju tänkt att bo där i en sisådär 40-50 år (om det blir som jag vill ).

• Novus

På vissa ställen går de bort väldigt lätt och på andra ställen känns det som man drar bort bitar lika stora som en enkrona.
    Maken kommer spackla där det är ojämt och det blir jämt, ja.
    Vi kommer nämligen inte tapetsera och sen måla, utan måla direkt på väggen

• Poffan

Eftersom de är slarvigt gjort skulle jag rekommendera att ta ner tapeten. Så himla trist när man har gjort i ordning allt oxå börjar tapeten att släppa.
    Orkar du inte de så tycker jag nog att du ska ta bort allt löst sen bredspackla, de är lite svårt i början men ta inte de finaste spacklet för de e jobbigast att slipa. Hyr en sk. giraff hos ex.CRAMO och slipa med. Då går de fort och du får ett väldigt bra reslutat även om du inte spcklat helt jämt.
    Lycka till!! =)

• FrökenR

Är tu petig och har råd finns det en slags ång-maskin man kan hyra. Då ångar man på tapeten så den lossnar lättare. Fråga på byggvaruhuset.

• Poffan
    FrökenR skrev 2008-06-12 23:16:54 följande:
    Är tu petig och har råd finns det en slags ång-maskin man kan hyra. Då ångar man på tapeten så den lossnar lättare. Fråga på byggvaruhuset.
    Finns för 295kr(har jag för mig) på öb. Men det tar en väldig massa tid men de funkar.
  • Buttelina

ta absolut ner tapeterna. Min sambo är målare och har lärt mig allt han vet är det svårt att få ner kan du ta en disksvamp och blöta tapeten på ett lite större område, låta detta dra lite och sen trillar det av lättare.

sen slipar du bort alla flagor som sitter kvar med ett sandpapper.

sen spacklar du, det blir lätt vågigt för en som är nybörjare men allt det slipar du ner med sandpapper sen tills du tycker att väggen är slät och fin

därefter målar du väggarna och vips så har du ett urläckert rum

skulle det vara supersvårt att få ner tapeterna så kan man köpa ett speciellt kletigt medel och rulla på hela väggarna och sen sätter man plast över detta kletet och låter det sitta över natt, dagen därpå tar du en spackel och bara drar av allt 10ggr lättare...

• ajmaj

Om det är slarvigt gjort är det bättre att ta ner dem och börja om - men det är ju såklart väldigt mycket mer jobb att göra så.

Men å andra sidan kommer du ju störa dig i evigheter på de där fula skarvarna..
    Bredspacklade väggar är absolut snyggast om man ska måla!

• Ella Mia

Någon som har erfarenhet av att sätta en slät väv innan målningen? Kräver det lika mycket av underarbete innan väven?

• Novus

Ella
    Det är ju samma arbete som om du ska tapetsera. Alltså måste all tapet som sitter löst bort, ev hål och skarvar ska spacklas och slipas osv. Sen tapetsera upp väven och sen måla

Svar på tråden Ta bort tapet eller bara måla över?