• Nim

Hur funkar skolsystemet i England egentligen?

Ar det nagon som vet, tycker det verkar hel-komplicerat med reception school, primary school, pre-primary, nursery...

Min son fyllde 3 i maj, nar borjar i safall 'riktiga' skolan och nar maste man anmala sig (om man skall ga i statlig skola, ej privat). Tacksam for svar!

• Svar på tråden Hur funkar skolsystemet i England egentligen?
  • jamarl

jag bor ocksa i england och det hela ar lite forvirrande for mig ocksa. men jag kan fraga min fastman nar han kommer hem om hur det hela fungerar. men jag ar ganska saker pa att man borjan "riktiga" skolan nar man ar 6 har, och sen vill man ga pa forskola sa ar det primary school. nursery ar ju nar dom ar over 3 och foraldrar jobbar. TROR JAG, jag kan fraga sambon ikvall =)

• jamarl

ok lyckades lista ut en grej iaf, nursery ar forskola och primary school ar grundskola ex. arskurs 1-3.

• Turran

Om jag förstått saken rätt så är årsgrupperna indelade från sept-sept. Min dotter fyllde 3 i december och ska börja på pre-school på sin primary school nu i september (hon går nu på pre-school på "dagis"). Där kommer barn som är födda från sept 2004 till aug 2005 gå. Nästa år börjar hon reception och året därpå year 1 osv.

• 3tjejer

Vet bara hur det är i Skottland (och skolsystemen skiljer sig vet jag). Här är nursery = dagis. På dagis finns pre-school grupper (på statliga dagis bara de) dvs de som snart ska börja skolan. Vanliga skolan primary school börjar man när man fyllt 5 alt lite innan. Min dotter börjar nu i augusti och fyller 5 i december.

• nsanzya

Hej vi har just flyttat till Greenwich. Chris hade fyller 4 ar i juli och jag sokte till statliga skolan (St. Alfege with ST. Peter's i slutet av mars och fick plats nastan en manad senare. Mitt tips ar att du aker till den skolan du ar intresserad av och dar kan dom kanske ge dej mer information.

Min son ar i nursery school just nu men jag tycker att allt verkar ibland jatte komplicerat All har val att gora med nar ens barn ar fott har jag fatt for mej.

Men Good Luck

• Turran

Just det - jag tror att anmälningarna ska vara inne i december(sen kan man söka senare också, men är det en populär skola så är det inte säkert att man får plats...) Sen kan jag rekommendera att du kollar upp skolans ofsted rapport - statliga skolor kan variera väldigt gällande kvalitet.

• sherlock

Barnen börjar reception när de är 4 år. Hör med kommunen så får du se hur man söker plats. De måste gå i recpetion, det är inte som förskolan utan del av skolutbildningen. De börjar läsa och räkna där så man hamnar efter.

Primary först ni ett år sedan blir det åk 1 när de är 5-6.

De går i Primary tills de är 11 år sedan blir det Secondary till 16 och sedan antingen Collage eller Sixth Form.

Barn i England lär sig skriva och läsa mycket tidigare än svenska. Det har kritiserats eftersom vissa barn inte är mogna vid 4 års ålder. Men just nu är det så. (Lite OT )

• sherlock

Oj vad jag svamlar

Reception först SEDAN Primary. Måste vara kaffe dags här

• Pokoyo

Mamma-ledigheten (inte föräldra- i England) varar i nio månader (dock bara med cirka 1300 kr i veckan).

Man kan dock lämna i barnomsorg från sex veckor... Då finns att välja mellan dagmamma (child minder) och en slags förskola (nursery). De sistnämnda är ofta i privat regi. Staten står även för vissa nurseries/creches för dem som har sämre ställt ekonomiskt.

Det som kanske är lite förvillande för en svensk är vad som är nursery. Den som bedrivs som barnomsorg innan tre års ålder kan inte jämföras med svensk förskola (det som som förr hette daghem/dagis) eftersom den inte har en läroplan och inte har förskollärare (ett fåtal ställen har men det är väldigt ovanligt).

Ja -11det var en lite OT bakgrund. Sedan är det ju som skrivs ovan. Rätta mig gärna om jag har fel men såhär tror jag det ser ut:

3 år: (man går som sagt efter skolåret och inte kalenderåret med barnens ålder, så de yngsta i klassen är födda i augusti) NURSERY SCHOOL. Barnen går oftast en halvdag. Man är del av (lokalmässigt och personalmässigt) en primary school. En nursery teacher (grundskollärare/förskollärare) och en nursery nurse (barnskötare) har hand om en klass på uppemot 30 barn. Detta steg och nästa går under the FOUNDATION STAGE curriculum (läroplan).

4 år: Reception. Nu börjar skola officiellt även om de allra flesta redan gått nursery ihop. Man kan lika reception vid förskoleklass i Sverige. Man skriver och läser etc men det finns även utrymme och material för lek. Man går som sagt under Foundation Stage's curriculum.

5-7 år: Year 1-3. Denna del heter KEY STAGE 1.

8-11 år: Year 4-6. Denna del heter KEY STAGE 2.

Allt ovan kallas Primary School. På detta följer Secondary School och olika typer av gymnasial och eftergymnasial utbildning.

Svar på tråden Hur funkar skolsystemet i England egentligen?