Någon som fått ägg från en nära släkting?
Läste nyss om äggdonation, har fått diagnosen PCO. Så detta är ju ett allternativ. men undrar då om någon av er har fått från någon vän,syskon eller släkting. Hur tog dom det och hur är er realtion nu?
Läste nyss om äggdonation, har fått diagnosen PCO. Så detta är ju ett allternativ. men undrar då om någon av er har fått från någon vän,syskon eller släkting. Hur tog dom det och hur är er realtion nu?
ingen?
puff
Jag står fortfarande i kö för äggdonation och min barndomskompis har erbjudit sig att donera ägg. Jättesvårt beslut.
Fördelar:
Vi är ganska lika - utseende, begåvning etc.
Barnet får från början veta sitt genetiska ursprung och lära känna sin genetiska släkt.
Vi slipper fundera över hur en anonym donator ser ut.
Ingen okänd kvinna kan plötsligt dyka upp i våra liv då barnet fyller 18 och har rätt att kontakta den anonyma donatorn.
Vi vet att donatorn lämnat ägg för att hjälpa oss - inte för att hon vill ha fler barn, sprida sina gener etc.
Nackdelar:
Kommer kanske kännas konstigt om barnet blir väldigt likt min barndomsvän eller hennes barn.
Finns risk för att jag kommer känna mig hotad om de får en "alltför nära" relation.
Kommer kanske kännas konstigt att veta att mitt barn är en blandning av min älskade man och min barndomskompis.
Tyvärr handlr alla nackdelar om känslor som kanske kommer uppstå - hur det blir i verkligheten kommer man inte veta innan barnet är fött.
Jag har ingen chans att få ägg från mina systrar = för gamla. Men hade jag haft den chansen skulle jag absolut tagit den. Fördelen är att man har någorlunda koll på ärftliga sjukdomar och annat.
En av mina bästa kompisar har erbjudit sig att donera om det inte blir barn med de frysförsök vi har kvar. Jag är jätteglad och tacksam, känns oerhört smickrande att hon vill ge sina ägg till mig! Vår relation har inte förändrats, hon förstår att det inte blir hennes barn (förutsättningen för att lämna ägg till närstående), och hon har inte heller velat komma "under mitt skinn" för att hon erbjudit sig donation. Kan tänka mig att en del blir ännu mer tighta, men jag tror det kan växa fram ett obehag hos mottagaren om det blir tightare pga donationen (eftersom man vill ha en kompis relation, inte en "du har mina ägg i dig relation") Om du förstår hur jag menar....