• Tuva 71

Hur vanligt är det att tingsrätten går emot familjerättens utredning?

Jag har en fråga ang hur vanligt det är att tingsrätten går emot familjerättens utredning.

Familjerätten fick uppdraget, efter att ha känt till problematiken kring mig och mitt ex i flera år, att göra en utredning - den utmynnade i att de inte ansåg mitt ex vara lämplig att ha vårt gemensamma barn fler dagar, snarare färre dagar. Kan tillägga att jag och vårt gemensamma barn fick bo ett antal månader på en kvinnojour...bland annat.

Men tingrätten som inte känner till oss utan mer har en stor hög med papper om vad som har hänt under åren, samt familjerättens utredning gick emot familjerättens utredning och gav mitt ex fler dagar så vi nu har växelvis boende. De gjorde en bedömning, under ett par timmar, att mitt ex inte behöver terapeutisk hjälp (vilket han fått i flera år tidigare) samt att han då skulle få fler dagar.

Direkt efter tingsrätten fortsätter ju mitt ex att hota mig och försvåra umgänget - nu är han ju kung som fick rätten på sin sida. Så nu gapar han återigen om att jag ska passa mig så han inte ser till att få vårt barn helt och hållet.

Jag undrar.
    Hur vanligt är det här?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att tingsrätten går emot familjerättens utredning?
  • Anonym (usch)

Tror jag laste att de gar med famratten i 8 av 10 fall... Later lustigt i ditt fall.
    Usch vad jobbigt for dig.. Kan inte forestalla mig hur du kanner som behover lamna ivag ditt barn till en ostabil person efter allt du varit med om.

• en glad

Det är inte alls ovanligt att tingsrätten bestämmer tvärtemot familjerättens förslag. Det kan hända så mycket under en förhandling som väger tyngre än utredningen - bla därför att tvistemål vilar på muntligt underlag, inte skriftligt! Det som parter, ombud och vittnen säger i förhandlingen är alltså mycket viktigt. Om någon gör ett sämre intryck eller har ett skickligare ombud så kan det vara avgörande, liksom bedömningen av vittnenas trovärdighet.

• MariaD

Fattar inte hur dom kan gå emot familjerättens utredning? Det är ju det enda "grundliga" dom har att döma efter. Sitta i rätten o le o verka märkvärdig kan ju många psykopater, dom brukar ju ha talet med sig. Men sen hur det funkar i verkligheten är ju något helt annat. Och det är ju saker som förhoppningsvis kommer fram i en grundlig utredning.

Vi ska få en lilla syster * Mira Bf 5/7 08 *
  • Anonym (been there)
    Svar på #3
    men då gäller det att ha ett skickligt ombud som lyfter fram det!
  • Anonym

Jag ligger själv i vårdnadstvist oc varit uppe i rätten där domaren tyckte att jag skulle gå på samarbetssamtal med pappan till barnet fast han tidigare hotat mig när vi skulle dit en gång.
    Då valde tom familjerätten att vi inte fick komma tillsammans.
    Men nu så fick vi ett snabbeslut om umgänget och skall upp i rätten igen och se hur umgänget har fungerat.
    Så ibland undrar jag hur mycket utredningar osv det behövs egentligen eftersom för mig känns som om rätten inte alls hade läst mina papper.
    Ha ett riktigt bra ombud som verkligen kan föra din talan.

• Tuva 71

Tack för svar!

Jag har nu varit i hovrätten och märkte bara på några minuter att det var en sådan otroligt skillnad från rättegången i tingsrätten, samt alla de fröhandlingar som varit där. I tingsrätten har det varit mest en slags cirkus där jag känner att den som varit "fulast" i sitt agerande har vunnit - att försöka vara nyanserad mitt i kaoset har varit till ens nackdel.

I hovrätten var det ett sådant lugn, det var domare som var vänliga, insatta och intresserade. De lyssnade och när mitt ex och hans adv försökte med sina cirkuskonster så blev det tillsagda inte bara en gång...utan flera, flera gånger. Jag kände att för första gången på alla år så fick jag berätta och någon lyssnade! Mitt ex satt och hånflinade och jag tror inte att det var till hans fördel här - för vilken sund, vuxen man gör så när hans fd kvinna och mamma till hans barn berättar vad hon varit utsatt för. Jag menar, om jag nu var en kvinna som hittade på och han verkligen inte var en man som behandlat sin kvinna och barn på ett sådant sätt - så borde han väl se förtvivlad och beklämd ut. Men nej, han hånskrattade, satte händerna för ansiktet och skrattade!

Jag vet att det är otroligt svårt att bryta upp tingsrättens dom. Men hur än domslutet blir så kändes det här bra och det är en skön känsla efter allt som varit under alla år.

Ännu en gång.
    Tack för era snabba svar!:)

• tokelina

Jag hoppas att det blir ett bättre resultat den här gången för dig och dina barns skull.

Lycka till!

• Anonym (mamma)

Jag miste vårdnaden i tingsrätten, men fick hela vårdnaden i hovrätten. Jag håller tummarna för dig!

Tuva 71 skrev 2008-06-12 04:20:31 följande:

Tack för svar! Jag har nu varit i hovrätten och märkte bara på några minuter att det var en sådan otroligt skillnad från rättegången i tingsrätten, samt alla de fröhandlingar som varit där. I tingsrätten har det varit mest en slags cirkus där jag känner att den som varit "fulast" i sitt agerande har vunnit - att försöka vara nyanserad mitt i kaoset har varit till ens nackdel. I hovrätten var det ett sådant lugn, det var domare som var vänliga, insatta och intresserade. De lyssnade och när mitt ex och hans adv försökte med sina cirkuskonster så blev det tillsagda inte bara en gång...utan flera, flera gånger. Jag kände att för första gången på alla år så fick jag berätta och någon lyssnade! Mitt ex satt och hånflinade och jag tror inte att det var till hans fördel här - för vilken sund, vuxen man gör så när hans fd kvinna och mamma till hans barn berättar vad hon varit utsatt för. Jag menar, om jag nu var en kvinna som hittade på och han verkligen inte var en man som behandlat sin kvinna och barn på ett sådant sätt - så borde han väl se förtvivlad och beklämd ut. Men nej, han hånskrattade, satte händerna för ansiktet och skrattade!Jag vet att det är otroligt svårt att bryta upp tingsrättens dom. Men hur än domslutet blir så kändes det här bra och det är en skön känsla efter allt som varit under alla år.Ännu en gång.Tack för era snabba svar!:)
  • asg52

va fasen irriterad ja blir .. de e väl inte ur barnets bästa om man säger så ... va fan rent ut sagt under nån timme på tingsrätten kan väl den värsta idioten hålla sig o få sig framstå som BRA!!
    inge illamot dig som skrev .. men ååå irriterad ja blir . Underlag som finns hos fr helst under flera år BÖR ju väga tyngre tycker man ..
    en glad skrev 2008-06-11 00:33:25 följande:

Det är inte alls ovanligt att tingsrätten bestämmer tvärtemot familjerättens förslag. Det kan hända så mycket under en förhandling som väger tyngre än utredningen - bla därför att tvistemål vilar på muntligt underlag, inte skriftligt! Det som parter, ombud och vittnen säger i förhandlingen är alltså mycket viktigt. Om någon gör ett sämre intryck eller har ett skickligare ombud så kan det vara avgörande, liksom bedömningen av vittnenas trovärdighet.
  • Anonym

Fick idag hem en stämning från tingsrätten om att min dotters pappa vill ha mer umgänge med dottern och efter att läst denna tråd känndes de tusen gånger värre en när jag läste stämningen.
    Värkar som att man har en tuff resa framför sig..

Svar på tråden Hur vanligt är det att tingsrätten går emot familjerättens utredning?