pojke född v 24
är det någon som har barn födda i v 24 23+1 min kusin fick barn i natt och den lille vägde 580g en liten pojke så jag undrar av er som har barn födda då hur har det gått för dom hur har det varit med infektioner och grejjer
är det någon som har barn födda i v 24 23+1 min kusin fick barn i natt och den lille vägde 580g en liten pojke så jag undrar av er som har barn födda då hur har det gått för dom hur har det varit med infektioner och grejjer
Min son är född v. 24+2 och vägde 700 gram. Han har inte haft några stora komplikationer eller några infektioner. Han fick syrgas och blev sondmatad då han var liten och svag men nu (5 månader) är han utan syrgas och äter själv sedan över en månad. Jag tycker inte att man märker att han är prematur, förutom att han är liten och lite platt på huvudet.
23+1 är oerhört tidigt, alltså på gränsen till vad läkarvetenskapen kan klara. Din kusin har förmodligen lång tid på neo framför sig, hela familjen kommer behöva allt det stöd de kan få. Om de är långt hemifrån kommer de förmodligen behöva en del praktisk hjälp, det är även dyrt att bo borta så länge som det handlar om. Min egen son vägde mer än dubbelt så mycket, född i 28+3, men jag har vänner som fick sina barn kring vecka 24-25 och det är verkligen ingen dans på rosor, särskilt inte i början! Min lilla V är nu en stark 8-månadersgosse som man inte kan se att han är prematur alls längre, om man nu inte vet hur gammal han egentligen är (storleksmässigt som en 5-6månaders ungefär).
dom är 45 mil hemmifrån och dom ligger på umeå universitets sjukhus jag bor i uppsala och resten av släkten bor 45 mil norr ut från umeå så dom ha hammnat på ett sjukhus mitt emellan allihopa. och om det blir några komplikationer så flygs dom hit till uppsala
De är jätteduktiga på Barn4, vi låg också där, sedan i Sunderbyn. De flesta komplikationer kan de klara i Umeå, min son hade dubbelsidig pneumothorax (när lungorna går sönder och läcker luft ut i bröstkorgen) men behövde aldrig flyttas till något annat sjukhus. Vi fick flera bekanta där i Umeå som sedan kom till Sunderbyn, flera av dem har barn födda före v25 och alla har klarat sig jättebra! Jag antar att din kusin är från mina hemtrakter, vi har 50 mil till Umeå
hon bor i kalix
jag har ju själv 2 stycken prematura barn men jäntan kom i v 32 och lill killen kom i v 30+0 å det är ju stooor skillnad
Min V borde inte ha haft så stort vårdbehov som han hade, men pga många komplikationer så blev det ändå lång vårdtid och mer insatser än vad som är normalt för hans vecka. Det är inte alltid veckan som avgör, men visst har det stor betydelse!
nä jag vet min jänta som kom i v 32 hon fick rs virus och fick ligga nersövd i respirator sen så fick hon dubbelsidig lunginflamation. medans lill grabben har klarat sig från allt sånt. har du några bilder på dina barn maila mig isf
Du kan kolla på min sida, jag har lagt till dig i adressboken.
Har en liten kille som kom i vecka 22+4 har varit välldigt jobbigt men det börjar ta ett sjut nu får åka hem med syrgas för han har bpd.