• FruMadde4barnTätt

kan man börja med smakportioner vid 4 månader, om hon är född 5 veckor för tidigt?

kan man börja med smakportioner vid 4 månader, om hon är född 5 veckor för tidigt?

hon ammas bara annars och allt har varit bra sedan hon föddes.

hur gör ni med era prematurer och smakisar??

• Svar på tråden kan man börja med smakportioner vid 4 månader, om hon är född 5 veckor för tidigt?
  • Flickan och kråkan

Vår pojke var 3 veckor tidig. Jag tror inte det gör så stor skillnad, men min linje är att man ska vänta tills barnet är intresserat och redo att klara av annan mat. Inte så känslig kräkreflex och så. Vi började vid 5 månader + 1 vecka. Gapade stort, smaskade i sig utan större problem och inga magproblem (än så länge )

• santanas

Sonen föddes i v 36+1 och jag startade med smakisar då han var 4 m och 1 v. Han var intresserad av allt den första månaden men efter vaccinationen vid 5 månader så hade han en kurva neråt då det mest blev välling, gröt och amning men sen tog det fart igen.

• FruMadde4barnTätt

tack för svaren

• skrollan2

man korrigerar inte maten efter ålder,

Så ge smakportioner vid 4månader

• cloudberry79

Min är född i vecka 28 och började äta lite annan mat när han var fyra månader okorr. Tyvärr klarade inte hans mage av det, så vi väntar, men rent generellt behöver man inte vänta in korrigerad ålder.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • hymafr

Förr gav man barnmatsburkar från tre månaders ålder.
    Jag fick förklarat för mig att anledningen till att man nu ändrat rekommendationerna är att alltför många mammor övergav amningen för tidigt och istället gav fast föda. Det ska alltså inte ha med barnmatsburkarna i sig att göra, utan enbart med det fakta att det anses nyttigare att helamma sitt barn.

Min kompis var tvungen att äta en penicillinkur när hennes son var tre månader och då smakade tydligen bröstmjölken illa för sonen slutade äta. Då gav hon honom risgröt och det åt han dygnet om med god aptit. Iof skulle nog jag ha varierat gröten med några andra rätter, men det gick ingen nöd på pojken.

Lita på dig själv och ge din dotter smakportioner. Min dotter tog två månader på sig att vänja sig vid fast föda - i början åkte maten mest ut och in ett antal gånger. (Jag började vid tre månaders ålder). Men hon verkade i alla fall uppskatta matningarna som någon sorts rolig lek. Dessutom ammade jag fortfarande och gav tillägg vid behov. Ville mest bara vänja henne vid andra smaker då jag haft en kompis som haft svårt att vänja av sin son då han bara ville ha bröstet vid åtta månaders ålder och mamman kände sig helt dränerad på energi.

• Mama Law

jag började ge towa när hon va 4a månader korrigerad ålder då hon va så liten. men annars kan man börja från dom är 4a månader säger dom

Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Basses mamma

Min son började med smakportioner när han var 4 månader, fast bara 1 månad korrigerad ålder. Och det har gått jättebra, nu är han 7(4) månader och äter 2 hela portioner om dagen, ammar resten. Så prova du att ge, om det inte funkar är det bara att vänta några veckor.

• FruMadde4barnTätt

tack för bra svar

Svar på tråden kan man börja med smakportioner vid 4 månader, om hon är född 5 veckor för tidigt?