• Kazeer

    Koppla bort touchpad på laptop...?

    Jag håller på att bli vansinnig på den bärbara datorns touchpad. Jag tror att det heter touchpad ... den rektangelformade ytan, som man rör för att flytta markören på skärmen.

    Förutom att flytta markören, så kan man även använda touchpaden för att klicka på länkar etc, d v s den fungerar som vänsterknappen på musen. Det är just den funktionen jag skulle vilja ta bort. Går det? Hur gör man? Under touchpaden finns två knappar, som motsvarar musens vänster- resp högerknapp, så jag behöver ju ingen "klickfunktion" på touchpaden....


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Svar på tråden Koppla bort touchpad på laptop...?
  • W W

    oj, jag som tycker den är jättepraktisk
    inget förslag om hur man gör dock =/


    En kåtare värld är en bättre värld!
  • Kazeer

    Jag är kluven till dess praktiska nytta. Ofta funkar den bra, men det händer alldeles för ofta att jag kommer åt den och klickar på saker jag inte hade för avsikt att klicka på. Jag vet inte hur många ofrivilliga besök jag gjort på olika personers presentationer här på FL .


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • W W
    Kazeer skrev 2008-06-09 09:54:15 följande:
    Jag är kluven till dess praktiska nytta. Ofta funkar den bra, men det händer alldeles för ofta att jag kommer åt den och klickar på saker jag inte hade för avsikt att klicka på. Jag vet inte hur många ofrivilliga besök jag gjort på olika personers presentationer här på FL .
    Haha jag måste iofs trycka rätt så hårt (jämför med att bara strya med fingret iaf) så det har nog aldrig hänt.. men det är väl annars en helt okej anledning till att vilja slippa den och det måste ju gå att göra på något vis
    En kåtare värld är en bättre värld!
  • Kazeer
    W W skrev 2008-06-09 10:19:37 följande:
    Haha jag måste iofs trycka rätt så hårt (jämför med att bara strya med fingret iaf) så det har nog aldrig hänt.. men det är väl annars en helt okej anledning till att vilja slippa den och det måste ju gå att göra på något vis
    Här behövs bara en fjäderlätt vidrörning. Det är nog därför jag irriterar mig så mycket.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • carrobarro84

    jag kan koppla bort min på F7, är en fn knapp med blått märke av en ruta o en hand på. trycker på fn och sen den knappen. fast det är väl olika på olika datorer

  • MyFine

    Vad har du för dator? På min HP finns det en ikon nere till höger som man högerklickar på. Där finns det "slag för att klicka", om man avbockar det så stängs den funktionen av.

  • pekkasteele

    Det beror lite på om du har drivrutiner mm installerat och vad det är för märke på den touchpaden.

    Men kolla under START->Inställningar->Kontrollpanelen, där bör du hitta "mus" eller "nått med din touchpads namn.

    Om du har engelsk windows START->settings->Controlpanel och "mouse"

    Där kan du rota runt lite, finns olika flikar med olika val där, för svårt att guida dig när det är så olika beroende på vilket märke du har osv.

  • Kazeer
    carrobarro84 skrev 2008-06-09 10:24:36 följande:
    jag kan koppla bort min på F7, är en fn knapp med blått märke av en ruta o en hand på. trycker på fn och sen den knappen. fast det är väl olika på olika datorer
    Min F7 har en blå sol och ett +.
    MyFine skrev 2008-06-09 10:26:38 följande:
    Vad har du för dator? På min HP finns det en ikon nere till höger som man högerklickar på. Där finns det "slag för att klicka", om man avbockar det så stängs den funktionen av.
    Jag har en Fujitsu Siemens. Jag hittar ingen sådan ikon på min dator...
    pekkasteele skrev 2008-06-09 10:29:34 följande:
    Det beror lite på om du har drivrutiner mm installerat och vad det är för märke på den touchpaden.Men kolla under START->Inställningar->Kontrollpanelen, där bör du hitta "mus" eller "nått med din touchpads namn.Om du har engelsk windows START->settings->Controlpanel och "mouse"Där kan du rota runt lite, finns olika flikar med olika val där, för svårt att guida dig när det är så olika beroende på vilket märke du har osv.

    Där har jag varit och tittat och prövat en massa olika saker.


    Tack för att ni tar er tid att svara .


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

    På knappen F9 på tangentbordet kan jag stänga av touchpaden helt (Fn+F9) men då kan jag inte flytta markören på skärmen.


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • carrobarro84
    Kazeer skrev 2008-06-09 10:43:46 följande:
    På knappen F9 på tangentbordet kan jag stänga av touchpaden helt (Fn+F9) men då kan jag inte flytta markören på skärmen.
    nä men så är de ju, stänger du av touchpaden måste du ha en annan mus för att kunna flytta markören
  • Myten

    Under "mus" i "kontrollpanelen" så bör det finnas inställningar för din touch pad. Där ska du bland annat kunna ställa in känsligheten på den.

  • Kazeer

    Fast på makens jobblaptop finns det ingen klickfunktion på touchpaden utan man måste använda knapparna som sitter under för att klicka. Jag har bett honom fråga någon datorkunnig på jobbet om hur man gör den inställningen (om det nu är möjligt), fast han hinner aldrig. Sedan kommer han hem och svär över vår privata laptop


    carrobarro84 skrev 2008-06-09 10:48:33 följande:
    nä men så är de ju, stänger du av touchpaden måste du ha en annan mus för att kunna flytta markören
    Det var tack vare att du nämnde om F7 på din dator som jag hittade funktionen på F9 på min dator. Jag började studera knapparna mer ingående. Visste inte att den funktionen fanns. Att koppla in en extern mus är just nu väldigt lockande...
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • PeterH

    Vad har du för dator (märke och modell)?

  • Kazeer
    PeterH skrev 2008-06-09 15:17:23 följande:
    Vad har du för dator (märke och modell)?
    Det är en Fujitsu Siemens Amilo.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer
    Myten skrev 2008-06-09 10:51:03 följande:
    Under "mus" i "kontrollpanelen" så bör det finnas inställningar för din touch pad. Där ska du bland annat kunna ställa in känsligheten på den.
    Under "Egenskaper för mus" finns fyra flikar: "Knappar", "Pekare", "Pekaralternativ" samt "Maskinvara". Ingenstans nämns touchpaden.

    Under "Knappar" finns ett alternativ "Hastighet för dubbelklick". Den har jag försökt att ändra på. Det gör ingen skillnad för mitt problem. Det är inte dubbelklick som är problemet utan de tillfällen då ett enkelklick räcker.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

    Och tack än en gång till er som engagerar er i mitt problem!


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Myten

    Det känns som att datorn inte har fått alla drivrutiner/program för touch paden. Kolla om du har en drivrutinsskiva som följde med datorn som du kan köra. Jag har varit med om det på några datorer, trots att touch paden fungerar så måste man installera ett program för att kunna ändra inställningarna.

Svar på tråden Koppla bort touchpad på laptop...?