• Busis

2språkighet hur göra???

Hej hej. Jag har en undran. Mitt hemspråk är polska, jag behärskar polskan lika bra som svenskan alltså flytande. Min man är från sverige och pratar svenska. Vi har två barn, och dess utom är jag dagmamma. Polska pratas det hela tiden runt omkring mina barn, hemma hos mormor och morfar, pratar mormor polska ibland och gammelmormor pratar bara polska med barnen. Jag vill att mina barn ska få mitt hemspråk också, men är jag för sent ute????, jag har börjat prata polska med mina barn hemma på heltid och då vi inte har så många dagbarn hos oss. Min yngsta 1½åring förstår det mesta nu men min 5½åring behöver träna väldigt mycket, hon behärskar svenskan och kan vissa ord på polska. Hur skulle ni ha gjort? Finns det någon som börjat sent med ett andra språk med barnen? Min mamma som själv är från polen ifrågasätter varför jag vill lära barnen polska och hon vill helst inte prata sitt hemspråk med dem.....så jag får inget stöd där, min man däremot går kurser i polska och förstår lite grann. Ska jag köra på med språket hemma, läsa böcker, låna filmer på hemspråket eller är det lönlöst att lära min 5½åring mitt hemspråk?

• Svar på tråden 2språkighet hur göra???
  • Johanna S

Nej, jag tycker absolut inte att det är försent att börja. Det är jättebra att barnen kan två språk. Börja prata bara på polska så kommer båda barnen lära sig så småningom. Köp filmer på polska, sagor på som de kan lyssna på på kvällen, böcker...
    Barnen kommer att tacka dig när de blir äldre, det är jättebra att kunna två språk!

• destino

vilken fin gåva dina barn har, att få på köpet extra språk, du skall inte ge upp utan prata-prata, sen kan du skaffa lite band, filmer eller annat så dem kan lyssna titta osv...
    det är aldrig sent och barnet lär sig snabbt,

• Busis

tack så mycket nu blir jag glad och peppad, och övertygad över att de får något för hela livet. Ska skicka efter lite filmer och band, har ganska många bekanta som kommer hit ifrån polen lite då och då.

• SoloYo

Tycker det låter lite underligt att din mamma ifrågasätter att du vill lära dina barn polska. Hur kan det någonsin ses som något negativt att vara tvåspråkig?

Så stå på dig! Det är inte försent!

• Busis

SoloYo: Mamma har bekanta där mannen i familjen förbjuder mamman att prata sitt hemspråk med barnen, så nu när barnen är vuxna och har egna barn kan de inte ett enda ord på polska och reser aldrig till polen. Mamman får aldrig till exempel ha polska bekanta på besök eftersom mannen som inte kan polska känner sig hotad av att hon pratar på sitt hemspråk. Min mamma har en svensk man, min styvpappa och de har två barn mina halvsystrar, mina halvsystrar har fått polskan gratis under sin uppväxt eftersom min mamma hela tiden pratat polska min styvpappa har lärt sig ett helt nytt språk.

Det är nu på senare år hon nästan bara pratar svenska eftersom hon stött på denna familjen som bor grannar med dem och mannen i den familjen hela tiden propagerar om hur viktigt det är att anpassa allt till den land man bor i, i sverige är man svensk och här pratar man bara svenska....lite främlingsfientligt tänkande från hans sida. Men för denna starkars kvinna skulle det vara å mycket bättre om hon också fick dela med sig av sin kultur och sitt arv till sina nu vuxna barn, barnen och barnbarnen har ingen som helst kontakt med sina polska släktingar, vill mamman träffa sina släktingar och polska föräldrar så får hon åka till polen själv.

Pratade med min mamma idag och börjar få in i hennes tänkande hur viktigt jag tycker det är att mina barn får ett andra språk, mitt hemspråk. Så nu börjar hon hänga på och ska försöka få hit lite böcker till barnen

• Busis

Någon som har tips på hur jag ska göra med språket då jag är dagmamma???? Till lillan pratar jag bara på polska när vi har dagbarn, men mina arbetskollegor är inte lika glada i att jag pratar mitt hemspråk med min stora, så nu pratar jag bara polska med stora tjejen när vi är hemma och jag inte jobbar.

• figurehead

Det är ju jättebra att du har möjlighet att lära dem ett andra språk. Och dessutom ett så lite ovanligt som polska.

Fortsätt att prata med dina barn. Prata bara polska med dom.

Tycker det är synd att inte vi pratade mer finska hemma när jag var liten. Jag kan nästan så jag klarar mig men det är inte nog tyvärr.

Kämpa på bara.

• Koffie

Hej Busis!

Ta inte åt dig alltför mycket av vad andra mänskor tycker om att du pratar polska med dina barn. Däremot kan det vara jättebra att också lära barnen att man faktiskt byter språk efter situation, som en sorts artighetsgrej, liksom. Precis som (får jag utgå ifrån)ni inte pratar svenska i en omgivning där alla bara pratar polska..

Fortsätt du och prata polska bara och tänk på vilken gåva det är för dem att få. Även med det äldre barnet kommer det att gå bra. Vi har förresten fått hemspråksundervisning för vår 4-åring (på dagis) - det kanske kan vara värt för dig att kolla upp för din 5-åring?

• Johanna S
    Busis skrev 2008-06-09 12:45:45 följande:
    Någon som har tips på hur jag ska göra med språket då jag är dagmamma???? Till lillan pratar jag bara på polska när vi har dagbarn, men mina arbetskollegor är inte lika glada i att jag pratar mitt hemspråk med min stora, så nu pratar jag bara polska med stora tjejen när vi är hemma och jag inte jobbar.
    Prata polska med dina barn och svenska med de andra, bry dig inte om vad arbetskollegorna tycker. Det är dina barn och det är du som bestämmer. Det är bra om hon får höra så mycket polska som möjligt eftersom hon ligger "efter" lite. Lycka till!
  • Busis

Tack alla för alla tips och uppmuntran. Ska kolla upp detta med hemspråksundervisning i våran kommun. Och visst byter vi språk efter situation, med polska vänner och bekanta pratar vi polska och är vi i ett sällskap där det bara pratas svenska så pratar vi svenska i den utsträckning det går. Jag och min man pratar svenska med varandra, han svenska med barnen och jag polska med dem, så de hör båda språken dagligen.

Svar på tråden 2språkighet hur göra???