2språkighet hur göra???
Hej hej. Jag har en undran. Mitt hemspråk är polska, jag behärskar polskan lika bra som svenskan alltså flytande. Min man är från sverige och pratar svenska. Vi har två barn, och dess utom är jag dagmamma. Polska pratas det hela tiden runt omkring mina barn, hemma hos mormor och morfar, pratar mormor polska ibland och gammelmormor pratar bara polska med barnen. Jag vill att mina barn ska få mitt hemspråk också, men är jag för sent ute????, jag har börjat prata polska med mina barn hemma på heltid och då vi inte har så många dagbarn hos oss. Min yngsta 1½åring förstår det mesta nu men min 5½åring behöver träna väldigt mycket, hon behärskar svenskan och kan vissa ord på polska. Hur skulle ni ha gjort? Finns det någon som börjat sent med ett andra språk med barnen? Min mamma som själv är från polen ifrågasätter varför jag vill lära barnen polska och hon vill helst inte prata sitt hemspråk med dem.....så jag får inget stöd där, min man däremot går kurser i polska och förstår lite grann. Ska jag köra på med språket hemma, läsa böcker, låna filmer på hemspråket eller är det lönlöst att lära min 5½åring mitt hemspråk?