• Lareesa

Amning / ersättning i ml.

jag läste häromdagen att barn mellan 1 -2 månader(korrigerad tid) bör äta 110 - 140 ml per mål/ 5-6 ggr per dygn. Min dotter föddes i v. 27+4 och fick komma hem när hon var 35 + och åt då 50 ml per mål. Idag är hon 4 ,5 månader (korrigerat nästan 2 månader)och äter som mest 90 ml per dygn. Hon går upp mellan 150 -200 g /vecka vilket inte är något att klaga över. Hur mycket äter ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-06 22:41
    menar 90 ml per MÅL inte per dygn.

• Svar på tråden Amning / ersättning i ml.
  • Esmeraldah

Mina brudar är 2,5 månader korrigerat och äter max 130 ml respektive max 160 ml sex gånger/dygn. De går upp som de skall i vikt.

• Umetjejen79

Hej
    Min kille är 1 vecka korr och väger 3,5 kg han äter mellan 60-70 ml bröstmjölk i flaskan. En formel jag har hört är vikten (3,5) x 150ml / antalet mål per dygn (8) = 65 ml. Han ökar bra i vikt men skulle nog äta mer om han fick, ytterst sällan lämnar han mat. Vi provar alltid att amma under tiden flaskan värms men det är nog inga mängder han får i sig då. Hur länge denna "formel" gäller vet jag inte.

Catrin

• Elpida

Min kille är 40 dagar, när vi lämnade neo för 2 v sen åt han 50 ml, efter en v ca 60-70ml, sedan började jag helamma så jag har ingen aning.... Han går upp 50 gr per dag vilket är jättebra enligt läkaren.

• Lareesa

Tack för era svar. Formeln stämmer precis in på min lilla dam. Det blev ca 90 ml per mål. Jag är imponerad!!!

• cloudberry79

Har också en prematur som är liten i maten. Han väger nu sju kilo, men äter inte alls mycket! Vi får som mest i honom 170ml ersättning per måltid, oftast kring 120. Han har svårt att hålla sig på kurvan, men vad gör man när de inte vill äta mer?

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • MsBeauty

Min son är 1 ½ månad korrigerat (5 månader okorr.) och han äter 140-150 ml per mål, 6 gånger per dygn. Han går upp 150 gram i veckan.

• Lareesa

När lilltjejen var 2 v gammal och fram till jag började amma så ökades sondmatningen i normal takt men det fungerade inte så bra. Hon kräktes och sjönk i värdena så de fick ta det långsammare med att öka sonden. Det gick inte heller att mata via spruta då kräktes hon. Vilket resulterade i att hon åt ca 20 ml mindre än andra barn i hennes ålder vid den tidpunkten. Är det någon som känner igen det här med era barn?

Svar på tråden Amning / ersättning i ml.