Bör man tänka på sitt val av kläder när man blivit förälder?
Läste i en annan tråd om just detta, blev lite nyfiken på hur ni tänker
Finns det någon gräns för detta med klädstil och att vara förälder? Eller är allt okej?
Jag tycker inte att mina barn ska få i vilka kläder som helst, så jag skulle heller aldrig kunna göra något jag säger att de inte får.
Så ja, jag tycker man ska tänka sig lite för
Nej-man skall vara sig själv. Vad ger man annars för signaler till sina barn. Var inte er själva, anpassa er till normen annars räknas ni inte när ni blir vuxna.. Ja men då vill jag aldrig bli vuxen... Trots fyra ungar, o hus o snart 40 år...
Jag tycker man bör tänka på sitt val av kläder oavsett om man är förälder eller inte.
Visst, folk får klä sig hur dom vill men en del grejer undrar jag lite över hur man kan ta på sig. T ex sånt som hör hemma i ett gathörn i Amsterdams sunkigaste hamnkvarter typ...
Intressant frågeställning. Röstade "Ja" fast för mig är det eg. inte enbart kopplat till föräldraskap även dessutom till ålder.
Allt är ok så länge man kan ta del av barnets aktiviteter utan att behöva tänka på kläderna...
Tex så bör man inte ha kortkort när man ska gå till sandlådan med barnet. Det blir ju lite svårt att sitta med kortkort å gräva utan att visa musen för allt å alla...
Det påminner ju om en del dubbelmoral att tycka att man bör tänka på sin klädsel först när man blivit förälder. Varför skulle barnet bry sig och ta efter en förälders goda vanor om denne beslutat sig för att börja med det först när den blivit förälder. Då skulle ju barnet också kunna få klä sig hur det vill tills det själv fått barn.
Mitt svar är att man alltid borde tänka på hur man klär sig. Det spelar ingen roll om man är förälder eller ej (som en del redan påpekat).
annat. man ska ha på sig det man trivs i, men man behöver ju inte ha värsta horkläderna på sig direkt. tänka till lite går ju.
å det gäller ju även tjejer som inte är mammor.
Annat: I princip inte.
Men man kanske inte behöver gå på föräldramöten i läderkjol och nätbrynja utan bh, även om det är det snyggaste man vet
Ni fattar nog hur jag menar
Annat: Man kan nog alltid tänka lite på hur man klär sig, oavsett om man har barn eller inte. Inte så att alla måste se likadana ut och följa samma trender, men kan ju anpassa sig lite lagom. Hel och ren i första hand och sedan passar ju inte alla kläder överallt. I somras på en typisk semesterort gick jag ofta från hotellet till stranden och runt mellan marknadsstånden på strandpromenaden barfota och med en tunn, kort och rätt urringad tunika över en bikini. Jätteskönt i värmen, men jag skulle inte gå vare sig till lekparken med barnen eller till jobbet klädd på det sättat.
Annat. Man bör alltid tänka lite på vad man sätter på sig och hur det uppfattas. Då menar jag självklart inte att man behöver följa strikta klädkoder utan bara använda sitt sunda förnufft. En förskole lärare borde t.ex. inte komma till jobbet klädd som en prostetuerad och Olle kanske inte bör traska runt på ikea utan tröja. Det gäller alla.
Men som förälder så borde man kanske tänka lite lite extra. Man kanske inte borde komma till sitt barns skola i skitiga och trasiga kläder (om det inte är de enda kläderna man äger) med tanke på barnets "rykte". Barn hittar tyvärr saker att reta varandra för ganska lätt. Sen bör man ju alltid föregå med gott exempel för ens barn.
Jag ändrade inte klädstil för att jag blev mamma, och det tycker jag inte att någon ska behöva göra. I min garderob är väl ungefär 9 plagg av 10 svarta. Dottern är nu 8 och har precis kommit på att svart är hennes favoritfärg. Tidigare har hon gått igenom rosa, rött och ljusblått. Lyckligtvis har perioderna hållit i sig ungefär lika länge som storleken. Så länge kläderna är praktiska (exempelvis varma ytterkläder på vintern, mössa och väntar osv) får hon välja själv.
Senast när vi var och köpte skor valde hon ett par med dödskallar på. Kanske inte vad jag skulle ha valt själv vare sig åt mig eller henne, men nu var det just dem hon ville ha.
Kläder är för många en viktig del av vår identitet. Visst är det en hel del i vår identitet som förändras när vi blir föräldrar, men vi måste väl ändå få vara oss själva?
Jag ska villigt erkänna att jag tar på mig en omgång kläder när jag följer min dotter till skolan på morgonen och sedan byter om när jag kommer hem, men det handlar mer om att jag inte vill smutsa ner mina "vanliga" kläder när jag gräver i trädgården osv än något annat.
Att anpassa sig lite efter situationen faller sig nog naturligt för de flesta, skulle jag tro. Man kanske inte går på föräldramöte i samma kläder som man hade på sig när man målade staketet eller när man gick på galamiddag. Och vet man med sig att man ändå kommer att få bäbiskräks på sig kanske man inte tar på sig finkostymen. Därifrån är dock steget ganska långt till att försaka hela sin stil.
Jag tror att det är viktigt att barnen får se att mamma och pappa vågar stå för vilka de är och vad de tycker om, och att de får tillfälle att själva uttrycka sig genom klädval (inom rimlighetens gräns - det får inte bli hälsovådligt).
Jag svarade "annat" för jag tycker fler borde tänka på vad dom klär sig i. Sen får alla självklart klä sig precis hur dom vill och i dom kläder dom trivs bäst i men jag tror många skulle känna sig gladare och uppiggade av att hitta kläder som passade och framhävde på bästa sätt.
Sen tycker jag inte det spelar ett dugg roll vilka kläder man har beroende om man är förälder eller inte. Har man sin stil så ska man såklart få ha den kvar när man blir förälder.
Sen kanske man inte ska ha på sig en minikort röd lackkjol och tubtopp när man går på föräldrarmöte men det tror jag inte så supermånga har.
Nej, man ska väl fortsätta ha på sig det man trivs i. Klär man sig i något andra människor tycker är fult/opassande så hade nog folk tyckt så även om man inte haft barn. Vill man gå på föräldrarmöte i nätbrynja utan bh så fine, men man får ju ta att det då finnes åsikter om saken
Nä, jag förstår överhuvudtaget inte varför man ska klä sig efter vad andra tycker någonsin.
Sen är det väl inte så konstigt att jag klär mig på ett annat sätt än de andra föräldrarna på min dotters dagis eftersom jag är tio år yngre än dem.
Och varför skulle man vara en sämre förälder på något sätt för att man har en röd minikjol, jag skulle inte klä mig i något liknande eftersom det inte är min stil men jag tycker nog att det är värre med föräldrar som dömmer andra efter klädstil än en förälder som vågar klä sig som de vill. Barn blir nog med påverkade av att ha en förälder med fördommar än en med minikjol.
Nej
ja, till en viss gräns. jag tycker väl inte att det är lämpligt att komma till ett föräldramöte med en stor svastika eller majablad tryckt på tröjan. och vissa intima kroppsdelar kan ju vara lämpligt att skyla. annars känns det som det kvittar.
Röstade nej. Tycker att man ska få ha det man trivs i.