• mom30

Epilepsi o gravid?

Undrar om det finns någon mer epileptiker som är gravid som inte äter medicin? jag har varit anfallsfri sedan 15 år tillbaka o äter ingen medicin, men känner ändå en viss oro inför förlossningen.

Träffade en läkare i början av graviditeten o hon sa att det inte var någon fara o i princip frisk förklarade mig. Efter det har jag inte varit särskillt orolig men nu börjar känslorna komma tillbaka.

Vore jättetacksam för svar, om det är någon som är i samma situation.

• Svar på tråden Epilepsi o gravid?
  • dio

Jag är epileptiker och har varit gravid men äter dock medicin och gjorde det under graviditeten.

Om du har varit anfallsfri i 15 år och din läkare praktiskt taget friskförklarar dig så tycker jag inte att du ska vara så orolig men jag förstår att du ändå är det.

Du kanske ska prata med läkaren igen om själva förlossningen. Vad dom gör om du mot all förmodan skulle få ett ep-anfall osv.

• skånetös08

Jag är epileptiker och väntar mitt andra barn i augusti. Jag hade varit utan medicin i ca 10 år när jag blev gravid första gången, men fick börja medicinera eftersom jag kände av anfallen en del i början av graviditeten. Förlossningen innebar inga som helst problem, men jag var glad att föda på ett sjukhus som hade både en bra neonatalavdelning och neurologer nära till hands. När min dotter var född och det blev många sömnlösa nätter satte man in en medicin till för att vara på den säkra sidan.

Men jag fick så mycket biverkningar av medicinen, så jag slutade på eget bevåg när allt stabiliserat sig och dotter börjat sova hela nätter. Nu är jag gravid för andra gången, är utan medicin och mår hur bra som helst.

Jag tycker inte du ska sätta in medicin nu om din läkare inte propsar på. I så fall kan man ju göra ett EEG först för att se om det verkligen finns någon anledning. Forskningen på barn till medicinerande mammor är bristfällig och man vet inte riktigt hur medicinen kan påverka barnet.

Lycka till!

Svar på tråden Epilepsi o gravid?