• Anonym

min kompis åkte dit på snatteri

min kompis plockade på sig varar för ca 500kr och gick ut och då slog larmet på occh personalen stoppade henne.(jag va ej med). om tillkallade väktare som tog it polisen.

så nu blir hon ditsatt för snatteri hur mkt böter får hon?
    samt hur länge står hon nu i registret?
    vad händer nu?

• Svar på tråden min kompis åkte dit på snatteri
  • Anonym

ingen som vet

• Anonym

Jag har hört om fem eller tio år, men är lite osäker. Googla på belastningsregistret.

• Anonym

Snatteri, brott enligt svensk rätt (8 kap. 2 § brottsbalken). Snatteri är detsamma som stöld fast med skillnaden att det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet är att anse som ringa. Den som stjäl något som endast har ett mycket lågt värde, skall alltså dömas för snatteri. Nuvarande praxis är att stöld till ett belopp under 800 kronor skall anses som snatteri. Straffet är böter eller fängelse i högst 6 månader. Försök till snatteri är ej straffbart i Sverige.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Snatteri
  • Anonym

ok polisen hade visst sagt till henne att hon skulle få böter men inte hur mkt?
    ocj pricken kanske va kvar ett par år

• Anonym

ingen som vet

• Anonym (Ingen vet)
    Anonym skrev 2008-06-05 17:18:29 följande:

ingen som vet

Ingen vet för att det finns Inga tjejer som håller på med det
  • Karlington
    Anonym skrev 2008-06-05 15:08:59 följande:

min kompis plockade på sig varar för ca 500kr och gick ut och då slog larmet på occh personalen stoppade henne.(jag va ej med). om tillkallade väktare som tog it polisen.

så nu blir hon ditsatt för snatteri hur mkt böter får hon?
    samt hur länge står hon nu i registret?
    vad händer nu?

Är hon under 18 så tas snatteri bort från belastningsregistret efter 3 år, annars efter 5 år.
Svar på tråden min kompis åkte dit på snatteri