• miruska

ska barnet ha kortärmat och shorts med solcreme eller långärmat?

sonen är 13 mån och har svårt och veta hur jag ska klä honom. smörjer honom bra, men lekplatserna är ej i skuggan. kan ej undvika dom heller och stanna hemma så behöver bra skydd. varmt med långärmat känns det som, men...hur gör ni?

• Svar på tråden ska barnet ha kortärmat och shorts med solcreme eller långärmat?
  • Sencha

Jo, långärmat är bättre.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Ylle

antingen tunn långärmad, eller kortärmad med solskydd om det är tokvarmt. fast nu är min tjej 3 år... när hon var yngre använde vi oftare långärmat.

• honeybee78

Jag skulle rekommendera långärmat. Jag har en son på 1 år och han får ha solskyddskläder (långärmade och långbyor) ute när vi leker i lekparken. Hemma i skuggan kan han få ha kortärmat och shorts ibland. Man ska ju undvika att smörja in så små barn så kläder och hatt är det bästa.

• Chilisen

När mina killar var så små hade jag ofta långärmade, tunna skjortor i bomull och "highwater"-byxor på dem. Jag bränner mig själv väldigt lätt så jag klär mig likadant. Tycker inte att det blir varmt om kläderna är vida och luftiga.

• honeybee78

Glömde... Gå till lekparken tidigt eller senare på eftermiddagen när solens strålar inte är lika starka också.

• SaramedM

Kortärmat, det ska bli över 30 grader i helgen!

Ni som sätter på dem långärmat, har ni det på er själva också?

• JeanneDArc

Jag har kört på långärmat och långa byxor (tunna) och solhatt än så länge. Men det känns som att det inte är ett fungerande val. Hon blir för varm helt enkelt. Så jag tror det får bli till att köpa lite t-shirtar och kanske knälånga shorts,s amt att smörja som bara den och ha på solhatten. Täckande kläder är ju säkert bättre, men hon är hela genomsvettig tom naken när vi är inomhus och inte i solen! Det måste ju nästan vara bättre med solkräm och sol, än att vara så överhettad... tror jag.

• Tess the mess

Då mina var så små som din pojke brukade jag oftast ha tunna, långärmade bomulls eller linnekläder. Efter ett par veckor med sol körde jag mer med kortärmat om det var stekhett. Och solkräm. Ofta gick vi in de allra soligaste timmarna, typ 12-15. Är fortfarande jätteförsiktig då den ena flickan har i princip genomskinlig hud=)

• Chilisen
    SaramedM skrev 2008-06-04 13:58:48 följande:
    Ni som sätter på dem långärmat, har ni det på er själva också?
    Japp, ser ut som en kräfta på kvällen annars
  • Kayn

Vi har antingen solskyddskläder, långärmad tröja/kortare byxor/solhatt, eller så är det långa shorts/kortärmat/solhatt. Dock ska man ju tänka på att kläder inte har så väldigt högt solskydd, tror det är runt 10-15 ungefär. Barn under ett år ska man vara försiktig med att smörja men oftast håller dom ju sig där man sätter dom, ett tag iaf Men det man ska tänka på är att endast ha fysikaliskt filter i solskyddet, det lägger sig "bara" som en hinna på huden istället för att tränga in.

Mamma till Wilhelm 070114
Svar på tråden ska barnet ha kortärmat och shorts med solcreme eller långärmat?