• underverket 06

Hade ni samma storlek på era mammakläder hela graviditeten?

Tycker det är svårt att veta vilken storlek man ska köpa i mammakläder. Vet att man ska utgå från sin normala storlek, men man vet ju inte hur mycket man går upp under graviditeten. Har precis "växt" ur min normala byxor. Toppar och tröjor funkar än så länge. Nu är jag i ve 17. Har inhandlat två par byxor i storlek L. Brukar ha XL eller ibland L i normala fall. Båda sitter lite lösa, men jag kan ju inte köpa mindre för hur får jag då plats om ett par månader? Köpte även ett par byxor i storlek 44 och de satt väldigt löst efter ett par dagar, så de får vänta någon månad eller så. Men innan ve 20 brukar ju inte magen växa så mycket så jag antar att mammakläderna sitter löst då. Hade ni andra samma storlek hela graviditeten? Ska man hålla på och köpa olika storlekar blir det ju mycket pengar man måste lägga på mammakläder.

• Svar på tråden Hade ni samma storlek på era mammakläder hela graviditeten?
  • Nilam 84

Jag hade vanliga kläder ganska länge, sen hade jag samma storlek på mammakläder hela graviditeten.

Melinda - det allra bästa, mest underbara jag har!!!
  • mamma2007

Jag vöxte ur mina mammakläder helt, jag blev stor väldigt fort och ville inte gå i stora kläder, men i slutat passade inget alls uton mjukisbyxor, allt var för tajt över magen!
    Men ha vanliga kläder så länge du kan, det sparar du nog mest på!

• velle

Köp stort. Det är bättre att det är för stort än för tight. Det finns inget värre än när det spänner över bebismagen. Oftast så finns det ju möjlighet att justera vidden i mammabyxorna och köper man med resår så håller de sig uppe fastän de är stora i början. Men resåren måste gå ÖVER magen, om den slutar mitt på magen så kommer den bara att vilja krulla ner sig när magen blir större och det känns som byxorna ska hasa av! (har ingen Jennifer Lopez rumpa som byxorna sitter fast på, tvärtom större upptill och avsmalnande nertill så det känns som byxorna dras av för varje steg man tar!)
    Har själv köpt ett par jättehärliga linnebyxor på HM med ordentlig resår i midjan och dragsko så de planerar jag att kunna ha efter graviditeten också, det är bara att klippa av resåren när den känns för stor. Finns i svart, vitt och beige. Sedan beror det ju på vilken stil man har själv har. de snygga mammajeans jag köpt har varit bortkastade pengar för de är bara tighta och konstiga till slut och känns som de strävar neråt hela tiden.

• Fröken J

Jag vill rekommendera dig att köpa lite i taget, räkna inte med att du kan ha samma mammakläder hela graviditeten. Att köpa lite för stort går ju bra, men dels tycker iaf inte jag att det är kul att gå omkring i alltför stora kläder och dels är det himla svårt att veta var på kroppen man kommer gå upp (förutom runt magen då ).

Jag är i vecka 36 nu och har fått byta upp mig gradvis i storlekarna hela graviditeten, det svåraste för mig har varit byxorna, dels för att magen växt, men jag har även lagt på mig en hel del över lår och rumpa. Toppar och tröjor kunde jag med hjälp av långa linnen under ha mina vanliga väldigt länge, men sen några veckor tillbaka går inte det heller. Så, som sagt, ta lite i taget!

• Helena 82

Håller helt med, har ett par mamma jeans från HM i modell TIGHT!! Jätte snygga, men grymt obekväma...mudden är liksom för kort så den bara rullar ner hela tiden, plus att dom liksom åker ner om man inte går och drar i dom hela tiden. Och då är dom absolut Inte för stora, snarare åt de andra hållet
    500:- rakt åt hellvette, tycker inte om dom alls.
    Har däremot 2 par linnebyxor som du pratade om, dom älskar jag!! Bor i dom

velle skrev 2008-06-03 07:34:13 följande:
    Köp stort. Det är bättre att det är för stort än för tight. Det finns inget värre än när det spänner över bebismagen. Oftast så finns det ju möjlighet att justera vidden i mammabyxorna och köper man med resår så håller de sig uppe fastän de är stora i början. Men resåren måste gå ÖVER magen, om den slutar mitt på magen så kommer den bara att vilja krulla ner sig när magen blir större och det känns som byxorna ska hasa av! (har ingen Jennifer Lopez rumpa som byxorna sitter fast på, tvärtom större upptill och avsmalnande nertill så det känns som byxorna dras av för varje steg man tar!)Har själv köpt ett par jättehärliga linnebyxor på HM med ordentlig resår i midjan och dragsko så de planerar jag att kunna ha efter graviditeten också, det är bara att klippa av resåren när den känns för stor. Finns i svart, vitt och beige. Sedan beror det ju på vilken stil man har själv har. de snygga mammajeans jag köpt har varit bortkastade pengar för de är bara tighta och konstiga till slut och känns som de strävar neråt hela tiden.
  • marsed

Jag går in i v 32 ni i veckan och hitills har jag klarat mig bra på överdelen med alla tunikor jag hade innan graviditeten, trots att jag gått upp nästan 2 BH-stl, så några nya BH har det ju blivit förstås. I byxväg har jag köpt ett par jeans som jag gillade jättemycket fram till för några veckor sen. Dom har en stor mudd över hela magen och nu tycker jag bara att den klämmer oavsett om jag förlänger resåren....dessutom blir det för varmt nu. Nu lever jag i joggingbyxor, gravidmodell, och ett par piratbyxor i linne. Svårast har det varit nertill eftersom även jag lagt på mig en hel del på rumpa och lår. Vill ha någon form av kjol också men har inte hittat nåt jag gillar än. Annars försöker jag hålla nere på inköpen....känns som så bortkastade pengar som jag hellre vill lägga på bebben sen.

• honeybee78

Jag köpte en del gravid-kläder i min normala storlek, men i slutet så var de för trånga över magen allihop... Köp fina tunikor är mitt bästa tips, de kan du ha efteråt också

• ElAlAd

Nej, jag hade två storlekar men de första jag köpte i rena glädjeruset kom väl till pass efteråt så de var absolut inte bortkastat. Så jag kan nu i efterhand rekommendera att små handla lite varteftersom. Kändes roligare att vara "fin" och ha snyggt sittande kläder under hela tiden än att ha för stort i början.

• lisadragon

köpte ett par mamma-jeans för nån månad sen, underbart sköna och jätte snygga!! Är i v.31+0 idag.
    Har anars bara köpt två tröjor för mamma, har annars hittat A-formade tröjor i vanliga affärer som passar fin-fint :).
    Jag lever just nu med min kjol som jag köpte i turkiet för två år sen..
    Shorts sitter för hårt och gör ont i magen, piratbrallor i mjukistyg är så sköna!!

Det som kostat hittills är alla jäkla bh:ar som man får byta upp sig till hela tiden.. Man borde få bidrag för att köpa bh:ar.. Jag skulle mer än gärna gå utan bh med tuttarna läcker ju som såll så måste ju bh med ilägg *blä*..

Köp nåt plagg då och då, handla sånt som du kan ha efter graviditeten nu.. Detär ju rätt bra mode, många ser gravida ut på stan utan att vara det *hehe*..

Hade gott // Lisa!!

• TinaLi

Jag har hittills kunnat haft samma storlek på mina mammakläder som på mina vanliga kläder innan.
    Är i v.28 och dom jeansen med hög och reglerbar mudd är allra bäst. Dom har varit lite stora i mudden ett tag, men det var bara att ställa mudden ganska tajt så höll dom sig uppe. Nu sitter dom jättebra, och jag kan ändå växa lite till i dom!
    Dom med kortare mudd och utan reglage sitter bara obekvämt mitt på magen och skär in i magen, inte alls nån hit!
    (dom med kortare mudd är köpta på H&M, dom med hög reglerbar mudd är från PoP).
    Sen har jag kört med långa linnen bara. Finns o köpa på tex. Gina och Cubus! Dom funkar suveränt!
    Har egentligen inte köpt så mycket mammakläder, utan försöker ha "vanliga" så man kan använda sen, förhoppningsvis (om dom inte töjts för mycket förstås).
    Satsar hellre på amningslinnen till sen!

lisadragon: håller med dig! bh-inköpen har blivit många allt eftersom brsöten växt. Så det är där slantarna går mestadels!
    Har faktiskt fått köpa en storlek större på trosor också, för annars satt dom lite för tight!

• whiiiii

jag köpte mina första mammakläder i vecka 17 och kan fortfarande ha dem, och kommer nog kunna ha dem hela graviditeten, sen köpte jag lite fler i vecka 24 som jag garanterat kommer kunna ha, så jag kommer klara mig med samma storlek, men då köpte jag så de var lite för stora i början

• Meria

Nej. Hade 38 fram till v.30 nånstans, sen köpte jag i 40 istället. Låren blev större de med och det var goare att kläderna satt löst än att de precis passade...

♥ Loketok 0612 & Lillfräs v.13 ♥
  • paddanpuff

Köpte strl 42 i vecka 8 å då hade jag 38 egentligen. I vecka 12 så var de jätte bra i strl. Nu har jag 46 i hm´s strl o de går knappt på

• Vintersjäl

Verkligen inte...
    Började med stl 38 i byxor, på slutet hade jag stl 42 el. 44.
    Tröjor hade jag i stl Medium hela tiden, från vecka 35 började dom glipa vid magen... Men det berodde nog inte på storleken på kläderna utan på magen

• gustafssons

jag växte överallt hela graviditeten, bytte upp mig när det gällde byxor.
    Men ja köpte i v 15 ett par jeans från lovely mama som jag hade resten av grav. men växte ur de andra ja köpte vid samma tid..

• Spicy woman

Använde aldrig mammakläder. Gick med vanliga leggings och klänningar i slutet av graviditeten. De första 7 månaderna hade jag mina vanliga kläder.

• gustafssons

Spicy woman skrev 2008-06-04 00:00:14 följande:

Använde aldrig mammakläder. Gick med vanliga leggings och klänningar i slutet av graviditeten. De första 7 månaderna hade jag mina vanliga kläder.
    Vilken lycka!! gick i 20 veckor med de hemska mammakläderna..
  • squashen

Jag köpte mina första mamma jeans i v 11-12 och dom kan jag fortfarande ha. E i v 30 nu (31 imon Skrattande) dom sitter ju åt lite mer över magen, men i övrigt sitter dom samma. Har även handlat, både kjolar å toppar i den stl som jag hade innan på mamma avdelningar å än så länge inte växt ur ngt. Ändå har jag gått upp 15kg redan.. Ooppss.. Bytt upp mig någon stl om jag handlat på vanliga avdelningar..

Svar på tråden Hade ni samma storlek på era mammakläder hela graviditeten?