Problem med mitt bonusbarn: Han är som sin pappa!
Jag har ett allvarligt problem gällande situationen med mitt bonusbarn som jag inte vet hur jag ska klara av och vore tacksam för råd och hjälp i denna fråga. Lever i ett samboförhållande med ett bonusbarn som är en kille på 10 år och ett gemensamt barn på 2 år. Min sambo och jag har bott ihop i 5år och bonusbarnet bor den mesta tiden hos oss förutom varannan helg då han är hos sin pappa. Min relation till pojken är verkligen inte bra och största anledningen till det är att vi är så oerhört olika som personer. Vi har överhuvudtaget inte samma intressen och det är väldigt svårt att kommunicera med honom. Han pratar inte mycket och när man frågar honom något så får man bara ett Ja eller ett Nej. Jag har försökt att få honom till att börja med någon sport utan resultat så man kunde ha ett gemensamt intresse men då säger han att han inte vill och orkar. Det är bara dataspel och film som gäller. Problemet ligger faktiskt i att han är som en kopia av sin pappa och tyvärr så har varken jag eller min sambo något positivt alls att säga om honom. Pappan är slö, tjafsar om allt, problematisk, tar inget ansvar, skyller ifrån sig,?etc. och tyvärr så är pojken en kopia av honom. Vad fasen ska man göra? Så länge han beter sig och är som en kopia av sin pappa så kommer jag inte kunna ta honom till mig för man blir bara ständigt irriterad. Detta speglar sig också i att så fort min sambo är hemma så börjar han att tjafsa om allt. Småsaker blir till stora saker och sedan till bråk och han verkligen suger orken ur henne så att hon är helt slut om kvällarna. Precis så här är även hans pappa och jag förstår ju att detta är pojkens personlighet men samtidigt kan jag inte stå ut med den. Pojken och jag är tyvärr som natt och dag och jag har verkligen försökt att komma närmare honom men det känns bara stelt och konstlat och det blir inte roligt. Min sambo och jag avskyr verkligen hans pappa av en mängd anledningar och det gör att det är jobbigt att se en kopia av honom i pojken. Vet inte hur jag ska tackla detta. Någon som har erfarnhet av detta?
Sen till en annan sak som gnagt mig lite under de fem åren jag och min sambo bott ihop och det gäller ekonomin. Vi har alltid haft gemensam ekonomi trots att jag tjänar mycket mer än min sambo men nu har ju pojken blivit 10 år och börjat äta som en vuxen. Jag tycker personligen att det borde vara mamman och pappan som tillsammans betalar mat, kläder,..etc för pojken. De är ju de som är föräldrarna, de jobbar heltid precis som jag gör och borde väl klara av detta på egen hand utan att jag ska behöva stå för det. De pengar jag får över vill jag ska gå till min dotter i form av sparkapital i så fall. Jag menar vi är ju en familj och jag ställer upp med allt vad gäller läxläsning, skjutsning,..etc. men ska jag uppe på detta även ha försörjningsansvar? Jag kan inte förstå de biologiska föräldrar som vill lägga över försörjningsansvaret på någon annan. Är det för att de inte klarar av det själva??? Detta har verkligen stört mig för att det är som att det tas för givet att vi styvföräldrar ska ta ett försörjningsansvar bara för att man bor som en familj. Jag engagerar mig gärna i pojken (försöker i alla fall) men ser ingen rimlighet i att jag ska försörja honom när det finns två biologiska föräldrar som har försörjningsansvar och delad vårdnad. Tänker jag fel? Vore tacksam för råd.