• Mrs Bubbel

Är detta en familjehund?

Vi funderar på att skaffa valp.
    Vi är ute efter en vakthund. Jag är ganska mörkrädd, o min man jobbar mycket.
    Så jag känner at jag skulle vilja ha nån som skäller då det kommer nån osv.

Rasen vi har funderat på är en Kuvasz, en ungersk herdehund.

Är det någon som har erfarenheter av den?

Åsikter?

• Svar på tråden Är detta en familjehund?
  • Nessii

Det verkar ju onekligen vara en rejäl vakthund. den ska tydligen ha ett jäkla vaktinstinkt men den verkar inte bli aggresiv mot familjemedlemmar. Finns ju hur mycket info som helst på nätet det är bara att söka..

här är en sida.
    www.bbb-sweden.se/dogs/rubriker/rasen.html

• enlitenbitkaka

Är ju en ganska skarp hund med starka instinkter.Så det beror på; är ni hundvana? Är ingen hund jag skulle rekommendera till en förstagångsägare.

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Mrs Bubbel

Ja, det har jag förstått med, att den vaktar.
    Och jag har slukat, o jag slukar allt jag hittar nåt om den på nätet, men jag tänkte om det fanns nån som hade lite erfarenhet härinne.Skrattande

• Mrs Bubbel

Vi har haft hund förr. En Schäfer från hundskolan. Den blev så bra så den fick vi inte behålla. Sen har vi haft en Labbe. Fast det är ju precis tvärtemot en vakthundFlört

• enlitenbitkaka

Vet inte om du redan är medlem där men www.vovve.net. Där kan du få jättebra råd och prata med ägare som kanske har just den rasen

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Mrs Bubbel

Nä.Det är jag inte. Ska genast titta in där.

Tack så mycket för tipset!!
    Kram Ulrika

• EkoMika

Det är en jättehärlig ras som jag absolut kan tänka mig som familjehund. Många skriver att det är en olämplig första-hund men det gäller nog de flesta raserna som har käkar nog att skada människor :)

• Haraaz

Har inte hört om den rasen förut, för jag är inte så insatt, men den ser ju precis ut som en pyreneèrhund - som min mamma hade. Han var jättegosig och inte aggresiv eller nåt. Bara väldigt stor hehe. Och han åt upp några av hennes höns ..

• JECJ

Man behöver inte ha en vakthund för att ha en hund som vaktar :) De flesta hundar skäller när det kommer någon.
    Tänk även på att din rädsla och osäkerhet kan göra at hunden tar på sig för mkt ansvar när det gäller vakt och kan börja ta egna beslut om vem som är farlig och inte.

Tänk på att det är mkt jobb med en hund med mkt vaktinstinkt. Den vaktar när ni inte vill det, med gäster, barnens kompisar, mitt på natten, mot konstiga cyklar m.m. Om ni inte tränar hårt på att visa var och när. Jag hade en rottis som under sin tonårsperiod vaktade mot det mesta, han höll på att upptäcka sin vaktinstinkt och innan vi tränat ordentligt så var han ganska jobbig.

Nu har jag en ras utan vaktinstinkter, men han skäller ändå när nån är vid dörren och ingen vågar sig in om inte vi är i närheten. Men han skulle aldrig få för sig att vakta mer än några glada skall

Ville bara ta upp nackdelarna!

• Hondjuret

Min erfarenhet- ingen vidare familjehund om man inte har rejäl hundkunskap och raskännedom. Men det bästa du kan göra är väl att kontakta rasklubben och berätta om varför du vill ha en kuvasz.
    Jag tycker heller inte det är bra utgångspunkt att skaffa hund för att man är rädd- då kan man skaffa ett larm istället. Vill man ha en hund som skäller är ett säkert kort en liten hund typ dvärgspets.

Svar på tråden Är detta en familjehund?