• aktuelle

en tät häck fort, vilken?

Vi vill plantera en häck på framsidan (soligt) och bor i Luleå. Har tittat lite på häcktuja, men har fått höra att de som haft i krukor måste täcka över dem på vintern för att de ska klara kylan...är det verkligen så med en häcktuja? Om det är fallet vad finns det för annan häck man kan plantera som lätt blir tät utan att man ska behöva klippa och klippa.. :S

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Svar på tråden en tät häck fort, vilken?
  • TereseW

Vi skaffade ett par tujor för nåt år sen å de har klarat sig bra. Vi ska sätta dem som häck hade vi tänkt. Är det nån skillnad på vanlig tuja och häcktuja??

• aktuelle

jag vet inte om det är någon skillnad alls, tror inte det. Verkar inte som om de klarar sig här hos oss då vi räknas till zon 6, men vet inte vad man ska välja..

TereseW skrev 2008-05-31 22:17:03 följande:
    Vi skaffade ett par tujor för nåt år sen å de har klarat sig bra. Vi ska sätta dem som häck hade vi tänkt. Är det nån skillnad på vanlig tuja och häcktuja??
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

nåågon? :S

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Joonas

Vi har nyss satt bambu, Superjumbo. Den är fin meddetsamma, och våra plantor var 160 cm höga när vi köpte dem!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Rostis

sibirisk ärtbuske, skitsnabb och lättskött (till och med snygg)
    tujor tar ca 4 evigheter att bli snygga häckar. (det är inte kylan som man täcker dom för utan kombinationen speglande snö+ stark vintersol bränner dem (här i södra änden i allafall)

• aktuelle

verkar bara trivas till zon 4..

Joonas skrev 2008-06-01 00:24:05 följande:
    Vi har nyss satt bambu, Superjumbo. Den är fin meddetsamma, och våra plantor var 160 cm höga när vi köpte dem!
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

kanske är samma här också.. tydligen klarat sig dåligt i våra kalla vindar också :S någon tujahäck blir det därför inte.

Rostis skrev 2008-06-01 08:44:58 följande:
    sibirisk ärtbuske, skitsnabb och lättskött (till och med snygg) tujor tar ca 4 evigheter att bli snygga häckar. (det är inte kylan som man täcker dom för utan kombinationen speglande snö+ stark vintersol bränner dem (här i södra änden i allafall)
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Zenobia

Hittade lite andra häckar

AMERIKANSK HAGTORN Lättodlad och härdig med ej giftiga bär ocxh vita blommor. Täl halvskugga och får fina höstfärger. Friväxande blir den 4 meter. Upp till zon 7.

MÅBÄR, tålig som klarar av dom flesta klimat. Tätt växlighet. Friväxande 1 till 1,5 meter. Upp till zon 7.

HÄGGMISPEL Härdig buske med ätbara bär. Friväxande blir den 3-5 meter. Härdig till zon 7

Sen vet jag inte hur dom är till sättet, men det är dom buskarna jag hittat som verkar klara hög zon. Kanske lite hjälp på vägen iallafall =)

• aktuelle

häggmispel har vi pratat lite om för det vet jag några fina :) de andra två ska jag kika närmare på :) tack för tipsen!

Zenobia skrev 2008-06-01 23:25:11 följande:
    Hittade lite andra häckarAMERIKANSK HAGTORN Lättodlad och härdig med ej giftiga bär ocxh vita blommor. Täl halvskugga och får fina höstfärger. Friväxande blir den 4 meter. Upp till zon 7.MÅBÄR, tålig som klarar av dom flesta klimat. Tätt växlighet. Friväxande 1 till 1,5 meter. Upp till zon 7.HÄGGMISPEL Härdig buske med ätbara bär. Friväxande blir den 3-5 meter. Härdig till zon 7Sen vet jag inte hur dom är till sättet, men det är dom buskarna jag hittat som verkar klara hög zon. Kanske lite hjälp på vägen iallafall =)
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

om någon hittar en bra bild på en amerikansk hagtorn så länka :) jag hittade inget vettigt på google :S

IRMA 0612 & HELGE 0801
Svar på tråden en tät häck fort, vilken?