vilken solkräm är det inte gift i?
ska köpa hem solkräm men vilken ska man köpa vill ha hög skydsfaktor,
såg att många innhåller gift,
vilken ska vi köpa?
ska köpa hem solkräm men vilken ska man köpa vill ha hög skydsfaktor,
såg att många innhåller gift,
vilken ska vi köpa?
Tills det finns nån utan zinkoxid kör jag på Aco 25 till dottern. Inte ultimat men bättre än de blandade eller med enbart kemiskt filter.
Hellst skulle jag vilja ha Weledas, trotts att den innehåller zinkoxid, men jag pallar inte doften.
kan man hitta nån lista nånstans?
typ ingen, de innehåller ju mer eller mindre otrevliga ämnen hur du än vrider och vänder på det
www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/Vart-arbete/miljoproblem-med-solkram/
Problemet är väl att typ alla solkrämer innehåller miljögifter om jag förstått det rätt... Speciellt sådana till barn, med fysikaliskt filter, som (alltid?) innehåller zinkoxid eller titandioxid
De som innehåller zinkoxid är
ACO barnsollotion 25
Bamse solskydd 30
Naturén Kids solcreme 30 CCS
Naturén solcreme SPF 25 CCS
Sun Protection Body creme 25 CCS
(Källa: Hallandsposten 29/5)
Vi föräldrar säger att Vichy:s solkräm är bäst i test, däremot säger samma test att varken ACO eller Bamses creme innehåller giftiga ämnen... så man kan ju börja undra
nån som haft garnier ambre solarie? är den bra?
vart kan man köpa den samt pris?
Som jag förstått det har man inte tittat på innehåll av zinkoxid förrän nu och därför är de solkrämer som tidigare fått bra i tester i t ex Vi föräldrar nu med på listor med de som innehåller giftiga ämnen.
Håller med om att det känns jättesvårt nu vad man ska använda...
Vi använder ACO. Hellre zinkoxid än kemikaliskt filter eller sönderbrända barn.
Jag har ACO 15 till sonen, kemiskt filter vill jag inte använda på honom.
Jag har den, tycker den är bra (den fick högst betyg i Råd & Rön), men den luktar starkt i början (nästan som aceton) och ögonen rinner lite när jag tagit på den i ansiktet.
De kostade 89 kr på Ica.
Tillägger: Men jag skulle inte använda den till barn.
Är inte zink och titanium oxider det bästa för barnens hud? kemiska filter kan väl leda till massa negativa effekter eftersom att det absorberas av huden? hört att det kan påverka fertilitet osv i framtiden :(
www.ewg.org/sunscreen/report/the-trouble-with-sunscreen-chemicals/~:text=The%20most%20worrisome%20sunscreen%20active,those%20who%20report%20applying%20sunscreen.