• esandis

Vikt vid födsel och 1 år??

Hur mycket vägde och hur långa var era barn när de föddes?? Och vad vägde och hur långa var de senan på 1 års kontrollen?? Har hört att de ska ungefär ha tredubblat sin vikt på 1 års kontrollen coh vill se hur vanligt det verkligen är. Min dotter blir 1 år i juli men har än så länge inte ens dubblat sin vikt....

• Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??
  • FridaE

Min dotter föddes ganska stor med sina 3980g/53cm. Vid 1 år vägde hon 9360/80cm, så nej hon är inte tredubblat sin vikt! Hon är nu 15 månader och har ännu inte på långa vägar tredubblat den (9500g/84cm). Låter mycket att de ska tredubbla sin vikt...

Sonen vägde 3890g/52cm när han föddes och vid 1 år 10510g/77cm, så inte ens han tredubblade vikten och han var ändå rätt knubbig!

• FridaE

Hur mycket vägde och väger din tös då?

• Underbara ungar

Axel nyfödd 3715 gr och 53 cm
    Axel 1 år 10300 gr och 78 cm

Tösen blir inte 1 förräns i augusti...

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Sebbe Snutt

Sonen född v39+3 och vägde 4742 gr och var 57 cm lång. Vid 1 år var han 82,5 cm och vägde 11 400 gr. Enl bvc kunde han ha vägt något mer men inget som var konstigt.

• esandis

Min dotter var stor när hon födde hela 4880g och 51 cm....kort och tjock =) Hon vägde på 10 mån kontrollen 9 kg och va 75,5 cm.....tycker det låter kontigt att de ska tredubbla sin vikt.....beror ju helt på vad de vägde när de föddes....Hon kan ju omöjligt väga nästa 15 kg när hon är 1 år =)

• cicci85

födsel: 4,9kg 58cm
    1 år: 12kg 87cm

Så han tredubblade inte... på bvc sa sköterskan att vi skulle göda upp honom med grädde och extra smör i maten eftersom han inte följde kurvan... Men vi gödde inte upp honom mer utan lät honom äta normal mat...

• FridaE

Jao, nog finns det bebbar som väger 15kg men det är nog rätt ovanligt. Tycker själva grejen att de ska tredubbla sin vikt låter konstigt ändå. Det beror ju som sagt på vad de väger när de föds.
    Min dotter var ju oxå rätt stor som bebis, mullig, men nu är hon långsmal. Men dte är ju hennes kroppsform. Det är jättesvårt att få henne att gå upp men hon är frisk och glad och inget fel på henne.
    Jag menar alla bebisar är ju olika, man kan ju inte dra alla över en kam och mena att de ska tredubbla sin vikt, för dte är det säkert långt ifrån alla som gör!

• esandis

Sebbe snutte och cicci85 vad ahr bvc sagt om deras vikt....ser att de också vägde mycket när föddes och men 1 år vikten så har de inte gått upp som barn "ska". rätta mig om jag har fel....undrar bara lite hur ni har blivit bemöta??? Min dotter har aldrig gått upp bra eller som hon "ska" och de tyckte också att jag skulle gödde henne men det går inte.....extra smör i maten...då äter hon inte även om hon inte ser att vi lägger i det....bestämd lite dam...=)

• Underbara ungar

Huvudsaken är att barnen mår bra och följer SIN kurva. BVC skrämmer upp alla mammor tycker jag! Det finns inga barn i Sverige som svälter ihjäl.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??