• Tant Green

Vad betyder konsekvent?

Om man säger att man är konsekvent när man uppfostrar sina barn menar man då att man alltid står fast vid det nej/ja man sagt från början? Eller menar man att det alltid är samma regel som gäller i alla situationer?

Med det sista menar jag t.ex. att om man har regeln att man aldrig får springa över en gata, så gäller det även om man är på en liten grusväg där det inte finns en bil på flera mils avstånd, eftersom man måste var konsekvent så att barnen förstår vad som alltid gäller.

Jag brukar hävda att jag inte är så konsekvent (då menar jag i den andra betydelsen) men har förstått att en del tolkar ordet som den första betydelsen, och det är ju svårt att diskutera om man inte pratar om samma saker, så nu undrar jag vad som är den allmänna uppfattningen.

• Svar på tråden Vad betyder konsekvent?
  • T x 3

Konsekvent för mig är att du alltid håller på samma regel eller att du alltid står fast vi det du sagt. Inte ändrar ej nej till ett ja. Nej, barnen förstår skillnaden på en liten grusväg och en stor bilväg. Det beror såklart på barnets ålder. Fast jag skulle undvika att låta mina barn leka på en grusväg iaf. Bilar kommer när man minst anar det.

• morotsland

Jag uppfattar båda dina beskrivnigar som att vara konsekvent, det sistnämnda är bara ännu mer oflexibelt. Jag är personligen inte särskilt konsekvent på något av sätten och ser inget egenvärde med det.

• solfrost

Konsekvent för mig är när barnet vet vad som händer om den gör si eller så.
    Att barnet kan lita på reglerna och att det inte kommer som en överraskning.
    Sen tycker jag att man kan tulla på regler lite ochj förklara för barnet,,,(beror på ålder)

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • JeanneDArc

Vad är skillnaden mellan att vara konsekvent och rigid då? Förutom den positiva och negativa klangen då.

• morotsland

jeanne: "Vad är skillnaden mellan att vara konsekvent och rigid då?"

Jag tycker inte att det är nån större skillnad. Det låter bättre att säga att man är konsekvent bara, det är ett modeord.

• solfrost
    JeanneDArc skrev 2008-05-29 09:04:03 följande:
    Vad är skillnaden mellan att vara konsekvent och rigid då? Förutom den positiva och negativa klangen då.
    JAg tycker att är man rigid så ruckar man aldrig eller anpassar efter situationen utan man kör på sin bana oavsett var det slutar liksom.

Är man konsekvent så tycker jag att det är mer att man är tydlig vad som gäller och vad som händer annars fast själva handlingen är föränderlig.
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • JeanneDArc
    morotsland skrev 2008-05-29 09:07:26 följande:
    jeanne: "Vad är skillnaden mellan att vara konsekvent och rigid då?"Jag tycker inte att det är nån större skillnad. Det låter bättre att säga att man är konsekvent bara, det är ett modeord.
    Ungefär vad jag också ville komma fram till hehe I alla sammanhang förutom med barn så ska man vara flexibel som tusan. Men barn har fan inte ens en chans att förhandla och förklara varför de vill något. Har mamma sagt nej så är det nej oavsett hur korkat och ogenomtänkt det svaret var. Men visst, ibland är det vettiga regler. Typ du får aldrig injecera heroin, oavsett vad du tycker.
  • morotsland

jeanne: Ja, jag håller med. Ibland är det såklart att man ÄR konsekvent (du får inte slå mig etc) men det har aldrig ett egenvärde att vara konsekvent, man ska inte vara konsekvent för sakens skull. Då är man rigid.

• lilla hand

Ni som inte är konsekventa med yngre barn, två-tre år, hur tycker ni att det funkar?

Tror ni verkligen att det är det bästa för _barnet_ att ha olika regler varje dag?

• morotsland

lilla hand: Vad tänker du på för slags regler? Vi har inte särskilt mycket regler alls och jag tycker att det fungerar utmärkt.

Svar på tråden Vad betyder konsekvent?