• Finis

Vad kan det vara då? Vad är nästa steg?

Hej,
    jag och min man har påbörjat utredning. Han har kontrollerat sina spermier, dom var bra. Jag har tagit blodprov som visat att jag har ägglossning. Idag gjorde jag en kontroll av äggledarna och det såg jätte bra ut. Men vad är nästa steg? Vad kan man kontrollera nu? Vi har varit gravida tillsammans en gång så vi vet att det KAN gå.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vad kan det vara då? Vad är nästa steg?
  • mammaNena

vi sitter i samma båt!! gjorde dom ingen äggledar spolning? annars kan det vara en väldigt bra grej. jag gjorde det och har ätit min första omgång med pergo, men jag har varken äl eller mens..

• Finis
    mammaNena skrev 2008-05-28 22:47:21 följande:
    vi sitter i samma båt!! gjorde dom ingen äggledar spolning? annars kan det vara en väldigt bra grej. jag gjorde det och har ätit min första omgång med pergo, men jag har varken äl eller mens..
    Som jag har uppfattat det är tydligen spolning det samma som jag gjorde idag. Hoppas det iaf för jag vill inte göra om det. Jag är inte så påläst, vet inte vad pergo är...
  • mammaNena

pergotime, hormon medecin för att framkalla ägglossning. Spolningen är när de spolar in koksalt + kontrastvätska i livmodern för att se om passagen e fri ut i ägg ledarna.

• Finis
    mammaNena skrev 2008-05-28 22:52:23 följande:
    pergotime, hormon medecin för att framkalla ägglossning. Spolningen är när de spolar in koksalt + kontrastvätska i livmodern för att se om passagen e fri ut i ägg ledarna.
    Ja det var det jag gjorde idag, det såg jätte bra ut i äggledarpassagen. Hade också tydligen många fina äggblåsor. Men vi har försökt i över 6 år...
  • Leanbh

har ni gjort en vanlig hälsokontroll, alltså kolla för ev anemi, vitaminbrist etc?

Leanbh uttalas lanev
  • mammaNena

vi har "bara" försökt i 2 år med en 2:a, första barnet tog 4 år och två utredningar.. Nu när jag äntligen fått pergo, så är ju hoppet ännu lite större än vad det brukar vara på att vi nu ska lyckas. så jag vet inte vad jag gör om mensen kommer.. klart att det är dumt att tänka så oxå, men vem kan låta bli??

• Finis
    Leanbh skrev 2008-05-28 22:55:30 följande:
    har ni gjort en vanlig hälsokontroll, alltså kolla för ev anemi, vitaminbrist etc?
    Nja, jag har kollat hos husläkaren, lämnade även blod vid utredningen. Min man har nog inte gjort det dock. Är det en bra grej att göra?
  • Finis
    mammaNena skrev 2008-05-28 22:57:38 följande:
    vi har "bara" försökt i 2 år med en 2:a, första barnet tog 4 år och två utredningar.. Nu när jag äntligen fått pergo, så är ju hoppet ännu lite större än vad det brukar vara på att vi nu ska lyckas. så jag vet inte vad jag gör om mensen kommer.. klart att det är dumt att tänka så oxå, men vem kan låta bli??
    Ja dumt att tänka så...men verkligen svårt att låta bli. Är dock så van efter alla är så jag nästan bara rycker på axlarna när den kommer...typ: ja det var ju inget ovanligt. Händer att jag gråtit när den varit lite sen och man börjat våga hoppas...
  • mammaNena

samma här. + att min mens är vääldigt oregelbunden, så hoppet kommer ganska fort ca 30 dagar efter jag haft mens, för den kommer inte igen. fast att jag vet att jag egentligen funkar så..
    Men sa dom inget hos läkaren, hur det skulle fortsätta nu?

Lilysmamma skrev 2008-05-28 23:01:19 följande:
    Ja dumt att tänka så...men verkligen svårt att låta bli. Är dock så van efter alla är så jag nästan bara rycker på axlarna när den kommer...typ: ja det var ju inget ovanligt. Händer att jag gråtit när den varit lite sen och man börjat våga hoppas...
  • Finis
    mammaNena skrev 2008-05-28 23:03:23 följande:
    samma här. + att min mens är vääldigt oregelbunden, så hoppet kommer ganska fort ca 30 dagar efter jag haft mens, för den kommer inte igen. fast att jag vet att jag egentligen funkar så.. Men sa dom inget hos läkaren, hur det skulle fortsätta nu?
    Inte pratat med läkaren ännu, hör väl av mig nästa vecka eller så, han måste ju få tillbaka svaren på dagens undersökning och så först antar jag. Jag är rätt regelbunden, några dagar hit eller dit. Men ibland har det gått en vecka, då börjar verkligen hjärnspökena. Man springer på toa stup i kvarten, sen tillslut är det rött på pappret.
  • Leanbh
    Lilysmamma skrev 2008-05-28 22:58:17 följande:
    Nja, jag har kollat hos husläkaren, lämnade även blod vid utredningen. Min man har nog inte gjort det dock. Är det en bra grej att göra?
    det var vad min husläkare startade med, hon sa att det är vanligare än vad man tror att man är anemisk, och att det kan påverka fertiliteten. Sen skadar det ju aldrig Vi har även kollat sperma, östrogen och progesteron, sköldkörteln och FSH. Men det har du säkert lämnat blod för då antar jag?
    Leanbh uttalas lanev
  • ÖnskanS

Helenas83: Hur lyckades ni till sist med den första, bara blev det eller fick ni någon hjälp?

Avium: Hoppas att du snart få gå vidare, skönt när det händer något nytt...Vi har också genomgått typ samma som er, utan att något fel hittades... Ska nu snart börja på min 2:a kur pergo, hoppas sååå att det ska göra susen. Ska köra det 6 mån nu sen blir det IVF om det inte lyckats då...

Lycka till!

Svar på tråden Vad kan det vara då? Vad är nästa steg?