AlvaochTor skrev 2008-05-27 21:33:54 följande:
Ja, vi skrev i samma tråd om amning och prematurer...Skönt att höra om andra som varit med om samma sak, och att det går över så småningom. Känns som allt varit så bra, bättre än vi förväntat oss. Vi trodde att hon skulle behöva andningshjälp, men hon behövde ej det. Jag tror att det är allt som varit som börjat komma ikapp oss. Både jag och sambon är helt slutkörda och lilla minsta som händer, som dessa dippar gör oss kallsvettiga.Känns som vi skulle behöva åka hem oftare, men jag vill ej lämna henne heller.. verkligen en tuff tid nu. Förstod nog aldrig hur rätt läkarna hade innan om denna tid som kommer nu.
När ni kommer hem med er dotter och börjar slappna av lite (hittat lite rutiner) så kommer det nog komma en våg av känslor över er. Utmattning, hormoner, upplevelser, rädsla, sorg, glädje, lycka...ja allt. Allt ni helt eller delvis förträngt under perioden som är nu, nu när ni måste vara starka. Det behöver inte bli så men det är rätt troligt. Just nu kämpar ni på i en slags dimma. Det är ju så människan är skapad, att fortsätta lite till och lite till fastän man egentligen inte orkar.
Att bli förälder till en prematur, och i synnerhet till en liten tillväxthämmad prematur, är väldigt olikt att bli förälder "normalt" och mitt ärligaste och bästa råd är att bara släppa alla förväntningar och hur du/ni trott/läst/hört att det skulle vara, eller hur man ska göra som förälder och go with the flow.
Ert liv kommer vara annorlunda ett bra tag framöver, delvis i flera år kanske, men...det bästa är att ni kommer klara det där och komma ut ur det starkare. Just nu kanske det inte känns så men det gör ni.
Min lille minibebis har blivit en stor busig dagiskille nu och sover i sin säng. Om fem år så ligger din dotter i sin säng och snarkar. Men jag minns
den där första tiden, dels på sjukhuset och dels hemma...och det kommer jag nog aldrig att glömma.
En dag i taget! Lycka till!