• Mollan Malin

Barnet skuret vid kejsarsnitt....

När mina tvillingar föddes med planerat kejsarsnitt så blev den ena av dem skuren i pannan just ovanför ögonbrynet. Idag är hon 10 månader och har ett ca 2-2,5cm ärr där hon blev skuren. Som tur är klarade sig ögat.
    Läkarna sa bara att "Det är sånt som händer". Men jag undrar hur vanligt det är att barnen blir skurna vid ett snitt?

Är det någon som har varit med om något liknande??

• Svar på tråden Barnet skuret vid kejsarsnitt....
  • Jazmina

Jag ar alltid undrat om inte barnen någon gång blir skurna men har faktiskt aldrig förens nu hört att någon blivit det. Tack o lov att ögat klarade sej.

• kvinnan47

NEJ! Skulle aldrig tolerera det.

• Bebis
    kvinnan47 skrev 2008-05-23 23:48:54 följande:
    NEJ! Skulle aldrig tolerera det.
    Öh och vad skulle du göra åt det?
    Du kan ju inte riktigt vara där och kontrollera eller förhindra saken själv.
    Don't Panic
  • Ett två tre

Jag blev själv skuren av misstag när jag föddes med kejsarsnitt. Blev "bara" skuren i ryggen så det syns ju inte så mycket. Men det är 30 år sen, trodde inte att det hände nu...

• siamusen

Vet inte hur vanligt det är men jag tror du kan fa ersättning för det.

• maadicken

jag har oxå hört att det kan hända, och tydligen var det ett fall precis innan min son skulle födas (med planerat snitt) där barnet blev så illa skuret att det dog. jag tror att det var oxå ett planerat snitt.

så fruktansvärt hemskt! och jag är så tacksam för att ingen hade berättat det för mig innan sonen föddes.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Joona

Självklart är det fruktansvärt att bli skuren som liten bebis men man måste ju inse hur tunna hinnorna är dom de ska igenom och de använder ju faktiskt skallpell. Klart de råkar skära barnen ibland men det gör det ju inte för att vara elaka, det är ju en olyckshändelse.
    Berätta för din dotter om hur hon fick sitt livs första ärr, visa upp det och gör henne stolt över det! Det är lika gammalt som hon är

• MrsSn0w

Har också hört att det kan förekomma. En av mina vänner blev skuren i pannan.

~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
  • Joona
    maadicken skrev 2008-05-23 23:55:01 följande:
    jag har oxå hört att det kan hända, och tydligen var det ett fall precis innan min son skulle födas (med planerat snitt) där barnet blev så illa skuret att det dog. jag tror att det var oxå ett planerat snitt.så fruktansvärt hemskt! och jag är så tacksam för att ingen hade berättat det för mig innan sonen föddes.
    Ja mitt inlägg är ju verkligen inte riktat till detta med barnet som dog! Herregud så tragiskt! Ryser, min dotter kom med planeratsnitt!
  • MizzTez

Jag har åxå hört att det kan hända.. Allt handlar ju om millimerersmillimetrar!
    Jag hade försökt göra det till en rolig sak för mitt barn och inte grubblat så mkt om det!
    Har en kompis som skar upp sin kind, ca 2 cm, på sin mamma när han kom ut "vanliga" vägen, det kan man snacka om ovanligt!!

• Little Ms Chatterbox

Hade en klasskompis på komvux vars son blev skuren vid snitt, tror det var akutsnitt. Kan ha varit ca 13-14 år sen det hände.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • imsa

jag blev när jag föddes. föddes med akut kejsarsnitt för 26 år sedan

♥ nu är hon här ♥
  • Kaldorei

hoppas att du hade graviditetsförsäkring å har anmält det till försäkringsbolaget, eftersom det handlar om ett vanprydande ärr!

• Mollan Malin

Tack för alla svar...
    Ja, ärret är ju till lite hjälp när vi ska skilja tjejerna åt. Så lite "nytta" gör det ju ;) Jag hade bara en gratisförsäkring när jag var gravid, och den täcker inte vanprydande ärr...
    Vi har anmält detta till PSR och de håller på att utreda saken. Det står inget alls om att hon blev skuren i hennes journal, så jag har fått skicka in foton som bevis...
    Hade det inte varit ett planerat snitt så hade jag nog haft större förståelse för att det kunde hända, men operationer kan ju göras med millimeterprecision, så jag tycker att det borde ha kunna undvikas.

• Kaldorei

ja, hade det varit ett uraklut snitt kan jag fatta att det kan hända, men inte annars.....

Mollan Malin skrev 2008-05-24 09:33:19 följande:

Tack för alla svar...Ja, ärret är ju till lite hjälp när vi ska skilja tjejerna åt. Så lite "nytta" gör det ju ;) Jag hade bara en gratisförsäkring när jag var gravid, och den täcker inte vanprydande ärr...Vi har anmält detta till PSR och de håller på att utreda saken. Det står inget alls om att hon blev skuren i hennes journal, så jag har fått skicka in foton som bevis...Hade det inte varit ett planerat snitt så hade jag nog haft större förståelse för att det kunde hända, men operationer kan ju göras med millimeterprecision, så jag tycker att det borde ha kunna undvikas.
  • lillvilda

fy ruskigt. min son kom iförsig ut vaginalt men han hade ingen hud på sina kinder när han kom ut för han hade fastnat så nu ska nästa komma med snitt. Jag hoppas läkaren har koll på skalpellen! De måste dock ha väldigt bra läkkött när de är små för sonen har inte ens ett ärr kvar varken i ansiktet lr på axlarna där han skavt bort en massa hud.

• FruSen

Mina tvillingar förlöstes med akut snitt för 5 månader sedan och ettan fick en liten rispa av skalpellen. På sidan av ryggen, nu är det ett mycket tunnt ljust ärr. Inget jag reflekterar speciellt mycket över, hoppas bara hon inte kommer tycka illa om det när hon blir äldre.

jag hade gravidförsäkring som man betalar för, har inte anmält något. Det sitter ju på sidan av kroppen så det räknas nog inte som vanprydande. Står inget om det i journalen heller.

Svar på tråden Barnet skuret vid kejsarsnitt....