• Anonym (plugg)

CSN + bostadsbidrag

Hej! Kan man få bostadsbidrag om man har CSN-lån? Vi är 2 pers, jag och min sambo och jag skulle studera heltid och ta fullt CSN och han studera på SFI och alltså inte ha några inkomster. Hyran skulle ligga på runt 4500-5000 (billigaste alternativet).

• Svar på tråden CSN + bostadsbidrag
  • iii

Ja man kan ansöka om bostadsbidrag som student. När du ska uppge inkomst så är det både dina och din sambos inkomster som gäller. Man räknar dock bara med 80% av bidragsdelen som inkomst, lånet räknas inte med alls. Så jobbar man inte extra brukar man ha rätt till en del i bostadsbidrag beroende på vad hyran ligger på. På försäkringskassans hemssida kan man själv räkna ut på ett ungefär hur mycket man kan ha rätt till.

• Anonym (plugg)

tack för ditt svar! Jaså så det är så det funkar... men man räknar väl med lånedelen om man söker andra bidrag?

• iii

Beror på vilka bidrag du syftar på. Vid socialbidrag så ska man ta upp lånedelen också som inkomst tex, men man brukar ju inte kunna söka socialbidrag under terminerna iallafall. Det är lite speciella regler för bostadsbidrag

• Anonym (plugg)

jaha okej =) jo det var det jag tänkte på först eftersom jag tycker det är konstigt att man kan få socbidrag om man TJÄNAR lika mkt som studiemedlet, men inte om man har csn.. hehe.

Svar på tråden CSN + bostadsbidrag