• Anonym (otroligt)

Får inte ens byta bank!

Min sambo och jag har köpt hus, vi fick lånelöfte på 1,5 miljon trots att jag har en gammal betalningsanmärkning.

För att skynda på saken lite så startade jag och sambon våra nya konton i den banken via internet. Sambons papper kom i brevlådan bara efter nån dag, men jag fick avslag .

Jag får alltså ta lån på banken 1,5 miljon, men inte öppna ett vanligt lönekonto där... Lite konstigt va?

• Svar på tråden Får inte ens byta bank!
  • Såpan

Va? Det låter ju helkonstigt. Konto med inkommande pengar trode jag alla fick öppna.

• Carisma95

Varför i all världen inte..?
    Skrev de varför ni fick avslag?

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym (otroligt)

Ja pga betalningsanmärkningen... skit konstigt...

• Carisma95
    Anonym (otroligt) skrev 2008-05-21 15:25:47 följande:
    Ja pga betalningsanmärkningen... skit konstigt...

Men ring dem!!

Så länge ni inte har önskat kreditkort till lönekontot, utan bara inkommande pengar så finns det ju INGEN anledning!

• Anonym (otroligt)

Det sjuka är väl inte att jag fått huslånet beviljat, det sjuka är väl i såna fall att jag får vanligt lönekonto nekat...
    Mizz Turko skrev 2008-05-21 15:26:35 följande:

sjukt att du fått huslån beviljat ??? i så fall.
  • Anonym (otroligt)

Jo jag ska ringa dom. Vår kontaktman på banken var upptagen i möte. Blev bara så förvånad när det blev nekat.

Carisma95 skrev 2008-05-21 15:26:57 följande:
    Men ring dem!!
    Så länge ni inte har önskat kreditkort till lönekontot, utan bara inkommande pengar så finns det ju INGEN anledning!
  • Anonym

Min pappa har betalningsanmärkningar. Han har ringt till många olika banker men får inget lönekonto pga betalningsanmärkningar.
    Så han får sin lön via utbetalningskort.

• Anonym (otroligt)

Han ska nog ringa dom och boka ett möte så de kan prata igenom ekonomin. Hoppas det ordnar sig!

Anonym skrev 2008-05-21 15:30:08 följande:
    Min pappa har betalningsanmärkningar. Han har ringt till många olika banker men får inget lönekonto pga betalningsanmärkningar. Så han får sin lön via utbetalningskort.
  • Carisma95

Låter otroligt knepigt att en bank inte vill ha inkommande pengar..?

• Anonym

En kund med bara lönekonto och betalningsanmärkningar lönar sig inte för någon bank. Han kan inte ta lån men han vill inte det heller men de se det som en risk eller nåt sånt om han nu får ett lönekonto.

Internetbank är det heller inte tal om eftersom där kan man ta lån även om den enskilde sparar pengar genom att få sin lön på konto och slippa betala avgift för att få ut sin lön och sedan slippa betala varje månad avgift för varenda räkning som måste betalas.

Min pappa är inte så pigg på att boka ett sådant möte. Han har redan utmätning på sin lön plus betalar till inkasso så det är inte mycket pengar han har att röra sig med direkt.
    Han har inte ett så bra jobb heller så han kan inte gå ifrån en dag för att gå på ett möte på en bank. Visst kan han ta ut en semesterdag men han ser inte att det är värt det för kanske en timmes möte.

Jag försöker hjälpa honom men vill han inte själv boka ett möte så får han leva så här.

Jag har frågat konsumenternas bankbyrå och de sa att bankerna har gemensamt bestämt detta och det går inte göra något åt detta om inte lagstiftning sker.

• Anonym (otroligt)

Har lån på 1,5 miljon på banken, var därför jag tänkte flytta över mina konton dit, det skulle ha underlättat.

Anonym skrev 2008-05-21 15:45:31 följande:
    En kund med bara lönekonto och betalningsanmärkningar lönar sig inte för någon bank. Han kan inte ta lån men han vill inte det heller men de se det som en risk eller nåt sånt om han nu får ett lönekonto.Internetbank är det heller inte tal om eftersom där kan man ta lån även om den enskilde sparar pengar genom att få sin lön på konto och slippa betala avgift för att få ut sin lön och sedan slippa betala varje månad avgift för varenda räkning som måste betalas.Min pappa är inte så pigg på att boka ett sådant möte. Han har redan utmätning på sin lön plus betalar till inkasso så det är inte mycket pengar han har att röra sig med direkt.Han har inte ett så bra jobb heller så han kan inte gå ifrån en dag för att gå på ett möte på en bank. Visst kan han ta ut en semesterdag men han ser inte att det är värt det för kanske en timmes möte. Jag försöker hjälpa honom men vill han inte själv boka ett möte så får han leva så här.Jag har frågat konsumenternas bankbyrå och de sa att bankerna har gemensamt bestämt detta och det går inte göra något åt detta om inte lagstiftning sker.
  • Anonym (otroligt)

Pratade med "vår" bankman igår. Var min anmärkning som satte stopp, han skulle försöka kringgå det men visste inte om han kunde. Annars så är det väl bara att snällt vänta tills pricken försvunnit.

• Carisma95
    Anonym (otroligt) skrev 2008-05-22 10:58:07 följande:
    Pratade med "vår" bankman igår. Var min anmärkning som satte stopp, han skulle försöka kringgå det men visste inte om han kunde. Annars så är det väl bara att snällt vänta tills pricken försvunnit.
    De kan ge ett lån på 1,5 milj men inte ett "gratis" bankkonto...?
  • Anonym (otroligt)

Ja det är lite konstigt. Men men...

Carisma95 skrev 2008-05-22 16:53:02 följande:
    De kan ge ett lån på 1,5 milj men inte ett "gratis" bankkonto...?
  • Anonym

Tala om för oss hur det går om du vill.

• Anonym (otroligt)

Jag har nu pratat med banken och det går bra att öppna ett konto om jag gör det via deras kontor. Ej via internet.

Svar på tråden Får inte ens byta bank!