• emmish

Någon spruträdd som kan ge mej råd?

Hej!
    Jag väntar mitt andra barn den 6 juni. Det börjar närma sig med stormsteg och jag är helt hysteriskt rädd. Men, jag skulle vilja ha lite råd om smärtlindring. Till saken är den att jag HYSTERISKT spruträdd. Med barn nr 1 hade jag ryggbedövningen och den tar jag aldrig mer igen. Den gjorde sjukt ont och har ont av den än idag. Men, har hört talas onm livmoderhalsbedövning och bäckenbottensbedövning. Någon som har några erfarenheter? Jag vill helst få svar från någon som äör spruträdd som jag, men uppskattar alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Någon spruträdd som kan ge mej råd?
  • Me o Mike

de du nämnde än väääldigt ovanliga.. Lustgasen och rygg är ju de som vi använder oss av som jag fått lära mig..
    Sen finns ju akupunktur också.. Kanske kan funka lite?

• mariahammarberg

Är inte själv spruträdd men jobbar med nålar.
    Har du fått hjälp av in BM med att bearbeta spruträdslan? Om inte kräv det omgående. I viss mån kan hon hjälpa dig men även auroraBM kan hjälpa till. Det kan ju gå att föda utan nålar men det vore skönare om man bearbetat det lite.

Sedan om man måste göra ngt med barnet - dvs inte endast vid förlossningen kan man lätt smitta rädslan till barnet fast barnet inte förstår vad som händer utan enbart känner av kännslan från mamma.

• mariahammarberg

fakta :
    Pudendusblockad, PDB

Pudendusblockad används allt mindre vid förlossningar, numera var 20e förlossning jämfört med mer än varannan i början av 1980-talet. PDB används i första hand i samband med utdrivningen och sutureringen av sprickor efter förlossningen. Vid PDB sticks nålen in via slidan vilket kan upplevas obehagligt av många kvinnor, sedan injiceras bedövningsmedlet i närheten av pudendusnerven som har hand om nervfunktionerna i underlivet.

Fördelar är att det kan fungera bra vid instrumentella förlossningar (tång eller klocka) samt vid sätesförlossningar om personalen behöver styra förlossningsförloppet.

Nackdelar med PDB är att den kan påverka värkarna intensitet och frekvens, krystkänslan hos kvinnan försämras och det kan bli svårt att känna hur hårt hon ska krysta vilket kan leda till större bristningar om hon tar i för hårt.

Livmoderhalsbedövning vid förlossning (Paracervikalblockad)
    Livmoderhalsbedövning används som smärtstillande vid förlossning. Metoden innebär att man sprutar in ett lokalbedövningsmedel som lindrar smärtan.

Livmoderhalsbedövning, som även kallas Paracervikalblockad, PCB eller Västerviksmetoden, är en lokalbedövning av livmodern som kan ges när värkarbetet satt igång. Metoden innebär att man sprutar in ett lokalbedövningsmedel som lindrar smärtan. Metoden är vanligast bland omföderskor.

Förberedelse

Det tar ungefär 30 minuter att förbereda bedövningen. Barnets hjärtljud kontrolleras, vilket gör att du inte kan röra dig lika fritt eftersom du blir kopplad till en CTG-apparat. En CTG-apparat registrerar fostrets hjärtslag och livmoderns sammandragningar. Du kan läsa mer om CTG genom att klicka på fosterövervakning.

Så går det till

Bedövningen läggs när livmodermunnen är öppen minst tre till fyra centimeter och värkarbetet satt igång. Du får ligga i gynställning och en läkare eller barnmorska för in en spruta i slidan. Bedövningsmedlet sprutas in längst upp i slidan vid sidan av livmoderhalsen på båda sidor. Man lägger bedövningen mellan två värkar. Det gör inte särskilt ont. Metoden ger en snabb effekt.

Bedövningen verkar i en till två timmar och kan upprepas två gånger. Den kan till exempel fungera bra om förlossningen är snabb, men man ändå vill ha en smärtpaus och man inte hinner lägga en ryggbedövning.

Eftervård

Det behövs ingen särskild eftervård, bedövningen släpper av sig självt.

Risker

Du blir inte mentalt påverkad och kan fortfarande röra på dig. Däremot kan värkarbetet försvagas så man måste ge värkstimulerande. Barnets hjärtfrekvens kan förändras något, i de flesta fall återhämtas den naturligt. Därför använder man fosterövervakning.

• emmish

MulleNuh: Nej, akupunktur är nålar och jag klarar bara inte av det

Mariahmmarberg: Nej, jag har inte fått någon hjälp av min Bm- hon säjer att man vänjer sig vid sprutor men, det tror jag aldrig att jag kommer att göra Och som du säjer så smittar ju rädslan av sig till barnet. Pappan till barnen har ju fått gå på BVCbesök när han ska ha haft sprutor och då har jag legat hemma och skakat för jag har tyckt så synd om honom... Och han har ju märkt att jag tycker det är otäckt med sjukhus osv.

• Camri

du kan ju prova
    tens,

varmt vatten,
    massage

från fd hysteriskt spruträdd

kan tipsa om akupunktur. jag gjorde det när jag var så sjukt rädd. grät i en timme första gången jag fick akupunktur, gråten var alltså innan jag ens fått nålarna. när jag fått dom måste jag erkänna att det var skönt!
    mitt tips är, tänk inte på nålen, andas djupa andetag när dom sätter dom.
    om du är som jag var, så är man eg. inte mest rädd för smärtan det är mest äckel när man tänker på att nålen ska in i en..
    men som sagt, dom är småsmåsmå, tunna, andas igenom.

lycka till

• mariahammarberg
    MulleNuh skrev 2008-05-21 12:39:30 följande:
    de du nämnde än väääldigt ovanliga.. Lustgasen och rygg är ju de som vi använder oss av som jag fått lära mig..Sen finns ju akupunktur också.. Kanske kan funka lite?
    akupunktur är ju många små nålar som ska sitta kvar - om man är nålrädd är de nog hemska som sitter både synligt och sitter kvar på/i kroppen

TS är du räd för nålen/sticket/smärtan/ brist på kontroll/kännslan att ngt kommer in i kroppen.?
    Rädslan är ju olika. fundera på det och be om hjälp - fort!
  • emmish

*suck* det låter ju hemskt även med livmoderhalsbedövning... jag vet inte vad jag ska ta mej till. Ungen ska ju ut på ett eller annat sätt.

• Me o Mike

Jo det är ju många nålar iofs, men de gör ju inte ont som sprutor tänkte jag!
    Dumma mig!

mariahammarberg skrev 2008-05-21 12:46:29 följande:
    akupunktur är ju många små nålar som ska sitta kvar - om man är nålrädd är de nog hemska som sitter både synligt och sitter kvar på/i kroppenTS är du räd för nålen/sticket/smärtan/ brist på kontroll/kännslan att ngt kommer in i kroppen.?Rädslan är ju olika. fundera på det och be om hjälp - fort!
  • emmish

Just som ni säjer så är det ju inte smärtan i nålarna utan själva tanken på att ha en nål i mej...

När jag ska ta blodprov i armen på Mvc så går jag och ältar det i en vecka, 2 dagar innan sticket så kan jag inte sova ordentligt på nätterna och mår dåligt på dagarna. Sen mår jag dåligt under sticket och en stund efter sticket (men, det är väl för att jag har varit spänd på jäkla länge)

Det är en salig blandning av brist på kontroll, äckelkänslor, något som kommer in i kroppen. Uääck.

Men, det konstiga är att jag har piercingar och tatueringar och det var inga som helst problem...

• Marylo

är också spruträdd något så fruktansvärt men under förlossning nr ett fick jag både eda i ryggen och accupungtur. Hade så himmla ont på andra ställen att jag gjorde vad som helst!

samma med förlossning nr 2 där fick jag eda och jag hade även denna gången så ont att jag gjorde vad som helst för att det skulle bli bättre!

och ja kan även tillägga att varje gång bm stack mig i fingret under grav så va jag livrädd!!!

Svar på tråden Någon spruträdd som kan ge mej råd?