• Gaytjej

Ajaj, inte tillräckligt med Gonal-F..!

Alldeles nyss (två minuter innan stängning för apoteket) så slog det mig att jag nog inte har Gonal F så att det räcker för kvällens dos.

Jag vet inte vad jag har tänkt med, ingenting antar jag, det har varit så fruktansvärt mycket attt göra på jobbet, allt har gått i ett dygnet runt, sömnen ligger efter, huvudet bultar och jag fumlar och tappar saker och har svårt att koncentrera mig och känner mig superstressad.. (Verkligen inte optimala förutsättningar för en insemination!)

Och då, som kronan på verket så har jag alltså helt glömt att det bara var vätska kvar för 1,5 dos i min Gonal-F-spruta... Man trycker ut 37,5 IE när man använder den första gången och sedan använde jag 75 + 75 IE vid förra insemineringen. Igårkväll tog jag 75 IE och nu är det då bara 37,5 IE kvar, då jag eg ska ha 75 IE igen.

Det var tydligen rätt noga med att det skulle vara 24 timmar mellan sprutorna, så jag antar att det spelar roll ifall dosen är rätt också.. men jag har ingen aning och nån läkare på detta området har jag inte i bekantskapskretsen (*vinkar annars till min ortopedvän och min ATvän som är 2 av de 3 vänner som vet om att jag och tjejen planerar barn!*)

Vad gör jag nu? Jag får väl anta att 37,5 IE är bättre än inga IE alls.

Så jäkla klantig jag är...........!

(Ni som hängt med sedan min första inseminationsomgång kommer kanske ihåg att jag fram till några timmar innan sprutning levt i tron att pregnylpaketet jag hämtat ut innehöll spruta och kanyl - och att jag sedan hade ett helsickes sjå med att få tag på en spruta. Man skulle ju kunna tro att jag hade lärt mig en läxa vid det tillfället...)

• Svar på tråden Ajaj, inte tillräckligt med Gonal-F..!
  • Gaytjej

Getting better;

"Produkten kan inom hållbarhetstiden förvaras vid högst 25 °C i upp till 3 månader utan att förvaras i kylskåp igen och måste kastas om den inte har använts efter 3 månader.

Anteckna första användningsdag av lösningen på den förfyllda injektionspennan med GONAL-f. Efter öppnandet kan produkten förvaras i maximalt 28 dagar vid högst 25 °C. Oanvänd lösning skall kasseras senast 28 dagar efter första öppnandet."

28 dagar.. Jo, jag tackar. 60 dagar sedan är det jag tog första dosen ur denna penna!

Jag får väl helt enkelt lita på att min (gamla sönderstressade) kropp fixar det här för egen, naturlig maskin. Och tar det sig inte den här gången så ska jag verkligen se till att jag inte klantar till mig så här, igen.

• gliring

Men har ni inget jourapotek i krokarna. Typ ett sjukhusapotek??

• Boosta

Jag upptäckte att det fanns lite extra i min gonal F penna, jag tryckte också ut 37,5 IE vid start men den räckte ändå till alla doser, i totala mängden som står att det är i är det borträknat 37,5 redan.

Men det kanske inte spelar så stor roll nu om du ändå inte kan använda den....?

Som gliring skrev, har ni ett sjukhusapotek i närheten?

Lycka till!

• Charleston

så synd att vi bor så långt ifrån varandra. jag har två oöppnade förpackningar i kylen.

finns det ingen annan i din bekantskapskrets som har gonal hemma?

• Sara62

Jamen varför har du inte ringt....?????

• Gaytjej

Sara, du är ju mitt ess i rockärmen när det gäller pregnylsprutan, kan ju inte spela ut dig för tidigt ;) Äh, jag tänkte att jag tutar och kör på det jag har kvar - för lite och för gammalt, går det så går det!

Visade sig att jag klumpat mig *ytterligare* när det gäller den här medicineringen. Får försöka ursäkta mig med att jag inte brukar vara så här i vanliga fall, jag brukar ha både livrem och hängslen och aldrig lämna något åt slumpen.. men vet ni vad jag mer har gjort? Ja, förutom då att jag inte hade någon spruta till pregnylvätskan, hade glömt kolla så att Gonal F-en räckte och att den inte hade blivit för gammal..

..så jag har upptäckt att jag sprutat mig med för lite, varje gång! Pennan har ju doserna markerade med röda sträck och jag har dragit upp det till ett streck så att 7:an i 75 precis hamnat vid kanten. Tyckte att det var märkligt mycket kvar i sprutan igår (med tanke på att den precis borde ha räckt alt varit 37,5 IE för lite) och drog upp knappen ett hack till. Då såg jag ytterligare ett streck som satt mer tillsammans med 75 än vad det första strecket gjorde (det var precis vid sidan om) och givetvis så är det som är 75-dosen!

Nåja, nu fick jag ju ett fint ägg förra gången ändå även om jag bara tagit halva dosen och vi får väl hoppas att det blir så den här gången också!

• Gaytjej

Tack annars Charleston - och Boosta och gliring, det hade ni förstått rätt i! Ska jag tänka på till nästa gång jag klantar till det..

• Dimitra
    Gaytjej - har läst och skrattat gott åt din behandling den här gången. Vet du vad, det kan bara sluta lyckligt när det trasslar så här i början och det kommer att bli världens spralligaste bebis

Stort lycka till!
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • susandra

så skönt att fler perosner är färvirrade och lite klantiga ibland!!! Det ordnar sig nog!

Men däremot blir jag helt knäckt av att läsa att Gonal-f har bäst före datum... VARFÖR säger inte sjukvården nåT`??????Jaha?? SÅ några av de doser jag använt har med andra ors varit för gamla. Kul. Men som tur är har jag fixat 2 ägg och fin slemhinna (jajamänsan!) ändå, men känslan av att man har sprutat in för gamla hormoner i magen känns jävligt obehaglig.

Ja ja...

Så mycket strul vi alla haft så MÅSTE det ju snart funka för oss!!!

ha dte bra!¨Kram!
    S

• Charleston

ja vet ni, jag var också himla slarvig sist. Fast det tog sig bra o nu väntar jag nyårsbebis Fiffiluren-dottern blir då storasyster.

Men alltså min gyn hade inte noterat o jag nonchig så hux flux sa kliniken att jag skulle börja idag typ och där satt jag utan gonal, nedreglerad o allt. Men dr gyn hade reservi kylen, så det blev puregon i stället till att börja med, tills jag fick ut gonal. Det är ändå samma sak, bara det att puregonsprutan är enklare att dosera, och man missar inte på det som du gjorde Gaytjej.
    Sen slarvade jag med att inte ta sprutan samma tid på kvällarna, det diffade nån timme hit eller dit, jag gjorde VUL dagen efter ordinerad dag - fast det spelar faktiskt ingen roll.
    När jag sen skulle åka fick jag besked om att de vill att jag ska ha blodprovsresultat med mig för infektioner - annars skulle de inte kunna göra ett plock. Hade ingen aning om vad de pratade om, vilket visade sig sen vara för hepatit och hiv. jahaja. Det kunde de väl ha sagt liite tidigare Men de tog ett blodprov före plocket i alla fall.
    Nu går jag på deras progesteron, o de sa jag skulle meddela när jag hade ett paket kvar, vilket räcker i 11 dagar. Tror ni det kom nått - nepp. En storhelg gjorde att de glömde bort att skicka. Så när jag hade en dag kvar mejlade jag kliniken o de svarade att DHL skulle leverera under eftermiddagen - vilket de gjorde. Fast jag har ju crinone vaggisar hemma, så jag hade ingen panik.
    Så lite strul på vägen skadar inte så mycket!

• Gaytjej

Skönt att höra att det kan gå vägen trots strul!

Var på VUL idag och äggblåsorna var fortfarande små - en på 7-8 mm i vänster äggstock och en på 10-11 mm i höger äggstock. Ev var det en liten till i höger äggstock?
    Men detta var ju cd 10 och jag ägglossar inte ostimulerat förrän cd 17, så det var kanske inte så förvånande att de var små.. Marie från RMC ringde upp när hon fått faxbeskedet och gav mig instruktionerna att ta 75 IE Gonal-F idag, 75 IE på lördag och göra ett nytt VUL på måndagförmiddag.

Tyvärr har infertilitetskliniken på sjukhuset här hemma bara telefontid mellan 10:00 och 10:30 så jag har inte lyckats boka VUL - tänk om de inte finns några tider över! När jag ringde på cd 2 och ville ha tid på cd 9 så gick det inte, det var fullt. Förbereder mig för att behöva gråta mig till en tid.

Sedan inleddes den vilda jakten på ny Gonal-F. Pga av apmycket att göra på jobbet så kunde jag inte ringa apoteket förrän på vägen hem vid 16:30. Min stad hade ingen Gonal-F, inte heller grannstaden och inte heller nästa grannstad. Totalt 8 apotek gapade alltså tomma på Gonal-F och killen i apoteketväxeln fick börja leta i skånska städer. Till sist hittade han en spruta i Ängelholm - så det var bara till att trycka plattan i mattan och ta E6:an söderöver. Körde av en avfart för sent och snurrade bort mig, fick stanna och fråga en som rastade sin jycke om vägen och till sist så var jag på rätt spår igen och kl 17:45 så hade jag äntligen ett nytt fräscht Gonal-F-paket i min hand!

Sedan hem igen på två hjul, på med släpet, in med hästen och iväg på dressyrträning. Nu har jag precis landat här hemma igen så nu är det dags att spruta!

Min nya oro är bara att det ska ta sån sprutt med fräscha hormoner i rätt dos att måndag blir för sent. Tänkte förstås inte på att fråga om det idag.

Men, det märker vi!

• Charleston

du det är lugnt med att kolla VUL på rätt dag, det går bra tidigt på morgonen (första tiden) dagen efter planerat VUL eller sent på em (sista tiden) dagen före den planerade VUL.

Det låter som du har mycket att göra, vilket i och för sig är bra - tankarna hålls sysselsatta på annat än sprutor och VUL och folliklarnas tillväxt.

Svar på tråden Ajaj, inte tillräckligt med Gonal-F..!