• Bettina

Infertilitet på grund av att kroppen inte kan ta upp vitamin B12?

Hej

Hade en diskussion om detta på jobbet och jag fick veta av min husläkare att det faktiskt är ganska vanligt.

Man kan ha svårigheter att bli gravid om man har brist på B12 eller svårt att ta upp vitamin B12?

Jag äter multivitamin och samtidigt Folacin men vad gör det om kroppen inte kan ta upp ämnena?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Kram
    Bettina

• Svar på tråden Infertilitet på grund av att kroppen inte kan ta upp vitamin B12?
  • Barbabok

Vet inte, har läst nånstans att det är vanligare med B12-brist när man blir äldre, men i fertilitetssyfte har jag inget hört alls (har gjort utredning).
    Däremot som vegan vet jag det är superviktigt att äta/säkra B12 eftersom brist på det kan leda till allvarliga skador på hjärnan och så. På en själv.
    Har man konstaterad brist kan man får sprutor, kroppen kan lagra detta vitamin, det enda faktiskt av alla B. (minns jag fel får gärna andra rätta mig).

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Delphi

Hej.

Min kropp tar inte upp B12 naturligt, har haft den bristen sen i 20-års åldern, men får sprutor istället för att kroppen skall få B 12. Jag har aldrig hört att det är så att man har svårare att bli gravid, men det är säkert möjligt. Men som wero skriver så om du har konstaterad brist och din kropp inte tar upp B12, så är det sprutor som gäller. För det spelar ingen roll vad du äter eller hur mycket du äter som innehåller B12, för kroppen tar ju inte upp det i alla fall. Kontakta din doktor igen och be dom göra en undersökning och i så fall ordinera B 12 i spruta.

Lycka till

• Trinity78

Intressant fråga. Jag puffar tråden lite och hoppas att fler svarar

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Moira

Jag tror att man vid obahandlad/oupptäckt glutenintolerans kan få B12 brist (och folsyrebrist, järnbrist osv). Obehandlad glutenintolerans kan leda till infertilitet, men om det beror på just B12 bristen vet jag inte.

• Glenda Glad

Vad jag har förstått är det så att B12 brist, folsyrebrist och järnbrist hänger ihop. Dvs att brist på en av dem gör att man väldigt lätt får brist på en annan eftersom de samverkar när de ska tas upp av kroppen.
    Min klinik rekommenderar Behepan(B12) och skriver ut folacin i samband med IVF för att bristerna kan påverka resultatet.

* Är i v 12 *
Svar på tråden Infertilitet på grund av att kroppen inte kan ta upp vitamin B12?