• pink11

Rädd!!!!

Hej!
    Jag är bara i 9:de veckan men kan inte sluta tänka på förlossningen. Jag är livrädd att det gör så ont att jag inte klarar det eller att jag ska dö . Vad kan jag göra för att få bort lite av den här rädslan? det börjar ta över.

• Svar på tråden Rädd!!!!
  • Nyfiken gul

prata med din barnmorska om hur du känner det, hon är ju verkligen expert på området och kan förklara för dig vad som händer och sker under förlossningen.

Ikväll kl 21 på Svt1 går ju också Barnmorskorna, där ser du vanliga svenska förlossningar och får perfekt inblick i hur det går till. Många av dom som visas är ju också rädda och har grym ångest när dom kommer in men dom fixar det ändå!

Jag tror mycket av rädslan botas av att man läser på om hur en förlossning går till. mycket är ju okänt om man är förstföderska men man kan läsa på och få en viss bild av hur det hela ser ut och går till och vilka faser man går igenom. Ju mer man vet ju mer korrekt information har man.. Det är lätt att gå på alla myter om man bara lyssnar på olika kvinnor som fött barn... Låna böcker o läs!

• Snorkis

Berätta om din rädsla för din BM vid inskrivningen så får du gå på en Auroragrupp... de pratar om förlossningsrädsla, de är superbra

• pink11

TAck ska ni ha jag ska absolut följa era råd.....

• little mommy

en till som kommer med råd. jag var oxå jätte rädd hela början av graviditeten, men sen på slutet kommer hormonerna att lugna ner dig tillslut när du e stor som en strandad val och gått så länge gravid kommer man inte önska annat än att föda ut barnet
    och då försvinner väldigt mycket av räddslan och gör som dom andra sa prata med barnmorskan om sånt det är viktigt att dom är informerade! grattis till att du är gravid!

• glad i livet

Kom ihåg att du har ca 9 månader på dig att förbereda dig på att föda barn. Jag var ganska rädd under olika tidpunkter under graviditeten men i slutet ville jag bara få ut bebisen för jag var så stor och tung, ont i rygg och bäcken och allt sånt..Men berätta för din barnmorska i god tid att du är rädd så att du får prata om det!
    För övrigt kan jag berätta att för mig var förlossningen över förväntan, hände inget som var speciellt dramatiskt (förutom att det ko ut en bebis såklart!) och gjore inte så ont som jag var beredd att det skulle göra. Och nu efteråt kan jag äta, jag kan sova utan nån som trycker lite överallt och har inga värkar längre!
    Lycka till!

• Alfabetet

Rädslan går upp och ner under graviditetens gång. På slutet accepterar man bara.

• Mopsan

du har fått jätte bra råd innan här så jag tänkte bara inflika lite egna reflektioner. Jag ska snart föda min nr 2. min förra förlossning gick kanonbra men visst fanken är jag nervös den här gången ändå det är helt naturligt. Och nu är jag i v.34 i slutet så kan man knappt bärga sig förens det är dax. Man väntar o väntar och bara längtar tills graviditeten ska ta slut så man kan börja sitt liv med den lilla personen. att föda min son var det häftigaste upplevelse i mitt liv och så stolt jag kände mig efteråt :) att föda gör ont men på ett sätt som inte går att förklara och man har en helt otrolig förmåga att snabbt glömma bort smärtan när det väl är färdigt. Lycka till du ska se att allt går bra :)

• Carinamamma84

Ta det bara lungt och njut av dina hela gravideteter nu tänk inte på själv aförlossningen bara när det är dag när det är några månader kvar.

Att föda barn är det vakraste som finns o som kommer följa med dig rästen av dit liv :)
    Att föda barn gör inte ont på alla människor så du behöver inte alls få ont bara det som känns lite är sammandragningarna det är som mensvärk o det gör ont men alla känner ju inte av det häller.

Själv har jag fått en dotter år 2005 o jag hadde inte alls ont.
    Nu vänatr jag Lille-bror 4 aug är det Bf.
    Är nu i vecka 29 28+3 :)

Lycka till O stort grattis.

Svar på tråden Rädd!!!!