• Mama85

Hjälp med trotsig 2 åring!!!

Jag behöver konkreta tips och råd på hur jag ska hantera min trotsiga 2 åring. Hon är verkligen hemsk just nu...för minsta lilla så skriker och bråkar hon. Det e konstat bråk från morgon till kväll känns det som. Om man säger emot henne så blir hon hysterisk och slänger sig på golvet och gapar och skriker, hitills har jag slängt in henne på rummet, efter ett tag kommer hon ut och säger förlåt men 5 min senare e det samma historia igen och jag håller på att bli tokig.

• Svar på tråden Hjälp med trotsig 2 åring!!!
  • Dino78

Tydligen så ska det hjälpa att man inte bryr sig. Om man nu har det tålamodet. Jag har det inte, tyvärr.
    Så frösök bita ihop, avled, säg ifrån men utan att bli arg.
    Sen får man väl försöka tänka att det går över.
    usch, jag har inget tålamod md min tjej...3 år. Trotset har hållt på i nåt halvår nu, man blir verkligen tokig!

DIF i själ och hjärta
  • lövet2

2-åringar brukar ha lite svårt för att hantera sitt humör, så när de blir arga så är det ordentligt. Låt henne vråla och stampa i golvet tills utbrottet går över bara. Sedan behöver hon säkert lite tröst, för det kan vara jobbigt och skrämmande med sådana utbrott för en liten tjej ...

• Mama85

ja, jag hör vad ni säger men det e så påfrästande att se och höra hennes utbrott avlösa varan typ varje kvart..och sen vilja få lite "pli" på henne för nu har hon även börja få utbrott när vi är ute och det e definitivt inte kul!

Inga tips???

• lövet2
    Mama85 skrev 2008-05-14 00:04:42 följande:
    ja, jag hör vad ni säger men det e så påfrästande att se och höra hennes utbrott avlösa varan typ varje kvart..och sen vilja få lite "pli" på henne för nu har hon även börja få utbrott när vi är ute och det e definitivt inte kul! Inga tips???
    Nej, det är en mänsklig rättighet att få bli arg/ledsen/glad eller vilken känsla det nu rör sig om. Visst kan en arg 2-åring leva om, men det måste h*n ju få göra! H*n har inte hunnit lära sig något annat sätt att visa sin ilska på än. Och man kan faktiskt inte förbjuda ett barn att visa känslor bara för att man är ute ...
  • Mama85

lövet2-Nej absolut inte! Det var värkligen inte så jag menade att försöka förbjuda mitt barn att visa och uttrycka sina känslor är inte det jag vill uppnå. Men att ligga på golvet i matutiken och sparka och skrika för att man inte får öppna en godis påse tycker jag dock inte är ok! Nån måtta får det va! hon får bli hur arg och sur hon vill men man måste ändå kunna lära sig att behärska sig och uppföra sig bland folk.

• Mamin
    Mama85 skrev 2008-05-15 10:17:07 följande:
    lövet2-Nej absolut inte! Det var värkligen inte så jag menade att försöka förbjuda mitt barn att visa och uttrycka sina känslor är inte det jag vill uppnå. Men att ligga på golvet i matutiken och sparka och skrika för att man inte får öppna en godis påse tycker jag dock inte är ok! Nån måtta får det va! hon får bli hur arg och sur hon vill men man måste ändå kunna lära sig att behärska sig och uppföra sig bland folk.
    Fast vet du det kommer att gå över och sätta "Pli" på henne är ingen idé att försöka göra nu. Ingen ide att bli arg för det blir ofta bara värre då, jag VET att det är svårt.
    *Barn är som tvättsvampar, de suger åt sig all vår styrka. Men när vi kramar dem får vi den tillbaka.*
  • cicci85
    Mama85 skrev 2008-05-15 10:17:07 följande:
    Om du inte ger efter och ger henne en godispåse när hon ligger på golvet och skriker så förstår hon nog snart att det inte är någon mening med det. Hon lär sig med tiden.
    Lite förebyggande som att ha henne i vagnen och inte gå förbi godiset är ju ett annat tips...

Det är ju ingen hund du har som man dresserar och får pli på som du skriver att du vill ha...

Läs lite böcker om barns utveckling så förstår du varför hon beter sig som hon gör
  • Inka

Åh, jag skulle också behöva lite tips!! Jag vågar knappt gå in i en affär med min son längre (2½ år) han har tom slängt sönder saker i affären för han inte får äta upp vad han nu är sugen på i affären! Han slåss, gallskriker nyps och rivs och INGET verkar hjälpa. Nu är jag gravid också så mitt tålamod är på noll och ofta vill jag bara skrika och tjuta som honom!! Hans pappa kan knappt tilltala honom utan att få sig en smäll!Säger man till på skarpen slår han igen och åker han in på rummet så skriker han tills han är fysiskt utmattad och vill sen bli tröstad en stund för att sen slå lite till!!
    NÄR går det över....är så slut! Sorry TS att jag inte har några råd och tips till dig!

• cicci85
    Svar på #9
    Om jag hade det så skulle jag nog ta hjälp, prata med bvc så kan de nog rekommendera var du ska vända dig. Det låter jättejobbigt!

de har kanske nån utbildning som den här i din kommun www.kometprogrammet.se/
Svar på tråden Hjälp med trotsig 2 åring!!!