• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • mammaNena

hej från en annan lyxhustru
    Bor iof långt bort, varberg, men är ju ändå i samma sitts.
    har du varit hemma alltid? Jag har svårt att nu aktivera min 2½ åriga, trottsiga, lilla vildjur till dotter. har du några förslag?

• tyrlilu
    Svar på #1
    Hej och tack för svaret!
    Jag har varit hemma sedan vi har fått barn, är civil ingenjör annars och har arbetat inom IT... Nu känns det som om det var länge sedan min dotter var 2,5 år (det händer ju så mycket varje år och man lever så intensivt i nuet som förälder) men jag kommer faktiskt ihåg att vid den ålder var min dotter väldigt rastlös och uttråkat av att sitta hemma med mig. Samtidigt märkte vi att hon längtar efter att få träffa andra barn, så vi har skickat henne till dagis, trots att från början har vi tänk att hon skulle vänta tills hon var 3-3,5 år. Det blev lösningen! Vår dotter stortrivdes på dagis och vid 3 års ålder har hon skaffat sig 3 killkompisar.
    Jag vet inte om din dotter har kontakt med andra barn, men jag vet att barn blir lätt uttråkade på att vara i samma miljö länge.
    Hoppas att någon nytta av vår erfarenhet. Lycka till!
  • mammaNena

jo hon går på dagis 3 dar i veckan. 9-14. men det är ändå de där alla andra dagarna...

• lärjunge

Jag är oxå hemmafru/hemmaförälder Trivs superbra!

• 1978nettan

oj vilken tur ni har som kan vara hemma med era barn
    hur har ni råd?

• lärjunge

Maken jobbar, tjänar bra. Vi bor i en tjusig 3rok bostadsrätt lägenhet med billigt hyra (under 4000kr/mån). Storhandlar mat på ICA Maxi...

Tja... det funkar liksom. Men om vi skulle leta hus, då skulle jag kanske behöver jobba deltid för att hjälpa med ekonomin.

• tyrlilu

Det funkar för oss också.Vi har nästan inga boendekostnader (förutom driftkostnader som el, bredband osv) och min sambo har bra lön. Vi är inte särskilt ekonomiska med maten eftersom vi köper mycket ekologiskt, men jag köper nästan inga kläder. Kläderna blir mindre viktiga när man inte måste gå till office varje dag. Lunchkostnader försvinner om man är hemma.
    Jag har ingen månadskort, fast då tillkommer bensin och parkeringkostnader och så rabbatremsan, så detta jämnas nog ut.
    Kram/tyrlilu

• Movieprincess

Aha, ja det är ju boendet då som kostar för våran del... lite för mycket shopping oxå då :) det är ju så himla skoj med babyshopping! Glad

Min Liam 080314
  • MsBeauty

Jag är också Hemmafru och planerar att vara det lääänge! Min man har normal lön men det går jättebra ändå, vi har råd med det vi behöver.

Svar på tråden Jag är hemmafru