• londonkarin

Svenskt medborgarskap

Hej! Har lite funderingar angaende svenskt medborgarskap. Min bebis ar fodd i England men jag vill aven att hon ska vara svensk medborgare och aven ha svenskt pass. Ar det nagon som vet hur man gar tillvaga och vilka man kontaktar?
    (Jag ar svensk och bebisens pappa ar brittisk om det spelar nagon roll..).

• Svar på tråden Svenskt medborgarskap
  • Kaxmaja

Sånt fixar man på svenska ambassaden.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • 3 barn i familjen

Pa ambassaden far man ansoka om svenskt samordningsnummer (nastan som personnummer), och nar bebisen fatt det kan man ansoka om svenskt pass. Lycka till!

• swh

Din bebis är automatiskt svensk medborgare. Samordningsnummer får du via ambassaden men anmälan om namn kan du göra själv till skatteverket.

Vi bor i Australien och fixade allt när Leon föddes i Növember förra året.

Lycka till!!

• vindvissla

Får jag haka på här och fråga, om barnets morfar vill öppna ett bankkonto i barnets namn i Sverige, måste inte barnet ha ett svenskt personnummer då?

Och kan man bara fixa numret på ambassaden, den ligger 20 mil bort från mej....

• Hannaliten

Nar jag skickade in anmalan om namn till skatteverket fick min dotter ett samordningsnummer pa posten. Jag behovde inte ambassaden till det. Men kontakta dem och fraga.

• swh

Hej, mamma försökte öppna ett konto med Leons samordningsnummer, men det gick tydligen inte. :( så hon öppnade ett i sitt eget namn fast som är i leons namn på något vis iaf.

Det kanske fungerar olika i olika länder hur man kan få ett samordningsnummer?!

Svar på tråden Svenskt medborgarskap