• Manchester

IQ och politiska sympatier

En undersökning har jämfört genomsnittliga IQ-värden från pliktverkets tester med valresultatet. Det visade sig att samtliga tio kommuner vars invånare låg i botten när det gäller IQ har stor politisk dominans för (s) och (v), medan samtliga tio med högst IQ-värden har ungefär lika stor bergerlig dominans. Vad beror det på? Röstar smarta människor borgerligt för att de partierna generellt har en smartare politik medan de mindre smarta röstar vänster för att de inte fattar att dessa partier har en sämre politik? Eller röstar de smarta på partier som gynnar den som är framgångsrik medan de mindre smarta röstar för att få del av de framgångsrikas vinster?

Här hittade jag undersökningen:
    politikbloggen.wordpress.com/2008/03/09/bevis-bla-valjare-ar-smarta-roda-korkade/

• Svar på tråden IQ och politiska sympatier
  • Manchester

Själv tycks jag tillhöra de mindre smarta, eller åtminstone de mindre stavningskunniga. Ska förstås vara _borgerlig_ dominans här ovan, inte bergerlig.

• MrsCD

IQtester testar inte intelligens. Det ar ofta lattare att klara om man pluggat matte tex. Och de som ar mer valutbildade kanske ar de som far valbetalda(over lag) jobb och som rostar blatt...

• MrsCD

Jag menar alltsa att man inte ar dum for att man inte ar valutbildad, en vanlig missuppfattning.

• anarkokapitalist
    MrsCD skrev 2008-05-11 03:13:57 följande:
    IQtester testar inte intelligens. Det ar ofta lattare att klara om man pluggat matte tex. Och de som ar mer valutbildade kanske ar de som far valbetalda(over lag) jobb och som rostar blatt...
    Vad testar IQ då?
  • Tusentand

Själv har jag alltid haft mina teorier om att "smarta" människor egentligen bara är smarta för att dom är mer egoistiska än andra och tar för sig mer och därför också röstar blått, eftersom blått endast gynnar dom som tänker på sig själva. Empatiska människor som sätter andra först röstar rött för dom tror att alla har lika rätt till vårt frodiga land. Det är det enda sättet jag kan tolka politik på. Likadant att barn till högutbildade skulle vara "smartare" än dom till lågutbildade är egentligen bara att dom barnen har präglats till att man inte vill bara en parasit och att folk som är lågutbildade är sämre på att göra iq-test. Min tolkning av samhället.

• anarkokapitalist
    MrsCD skrev 2008-05-11 03:40:35 följande:
    Hur bra man ar pa att losa IQ-test.
    Så den intelligens som man testar där är då helt värdelös i den verkliga världen?
  • Tusentand
    anarkokapitalist skrev 2008-05-11 13:01:26 följande:
    Så den intelligens som man testar där är då helt värdelös i den verkliga världen?
    Nej, men det är ju inte mycket mer än ordförråd och matten som man egentligen kan peka på är nödvändigt..
  • unclaf

jaha...själv har jag läst en undersökning som visar att de mest välutbildade människorna i sverige rösta på vänsterpartiet...så vad ska man säga.

IQ-tester e dessutom kraftigt ifrågasatta inom psykologin. För att man ska kunna få fram nåt vettigt krävs många väldigt omfattande tester, o jag gissar att det inte e nåt sånt som pliktverket grejar med, det finns det inte resurser till.

• Miew

Jag tycker inte heller att IQ-tester är ett riktigt bra sätt att mäta hur smart man är, det är matte, logiskt och ordförrådsmätande.
    Jag har haft mycket höga resultat på de tester jag gjort, men anser inte att jag är smartare än andra på det sättet at tjag är bättre, jag har bara lättare att tänka logiskt och lösa problem, men det finns mycket jag inte har en aning om och känner mig dum inför.
    Jag är också lagd åt det vänstra inom politiken...

• MrsCD
    anarkokapitalist skrev 2008-05-11 13:01:26 följande:
    Till viss del. Hur ofta maste du lagga tandstickor i kors pa ditt jobb?
  • anarkokapitalist
    MrsCD skrev 2008-05-11 18:57:08 följande:
    Men skärp dig, IQ-test mäter hur bra man är på att tänka logiskt vilket i sin tur säger hur bra du är på att förstå hur saker fungerar och lösa problem.
    Attt påstå att man inte har nytta av den kunskapen är extremt dumt.
  • Morbid Mistress

Eftersom att det vi kallar intelligens, dit bland annat IQ hör, är något som man får till stor del socialt är det inte så konstigt då utbildning, inkomst och partitillhörighet har ett visst samband.

Jag stressar, alltså finns jag
  • appapp2
    anarkokapitalist skrev 2008-05-11 23:59:30 följande:
    Men skärp dig, IQ-test mäter hur bra man är på att tänka logiskt vilket i sin tur säger hur bra du är på att förstå hur saker fungerar och lösa problem.Attt påstå att man inte har nytta av den kunskapen är extremt dumt.
    Hoppsan, har du nånsin gjort IQ-tester av den typen som görs vid mönstring? De liknar för övrigt de mensa håller.
    De visar egentligen endast hur duktig du är på att lösa IQ-tester samt till viss del mönstermatchning. Logik har väldigt lite med saken att göra. Åtminstone det som avses med vetenskapsområdet logik.
    Lyckas du tolka en persons problemlösningskapacitett ur ett sådant test är jag impad. Dessutom är färdigheten förhållandevis lätt att träna upp.
  • appapp2
    Exakt. Om ditt yrke inte är professionell schack-, dam- eller othello-spelare säger IQ-testerna väääldigt lite. Möjligen om man jobbar på Tetra Pak är de användbara...
  • Arga Klara

Man kan ha alla rätt på ett IQ-test och ändå inte ha hög intelligens. För hur perfekt är just det IQ-testet?

• AndreasLarssonB

Jag har en IQ på 135+ och röstar S. Vi har även en aktiv partisympatiomröstning på mensas forum där V för närvarande leder något. Spridningen är dock rätt stor och det går inte att hänföra IQ till endera vänster eller höger. Man måste mäta fler saker än så. Orkar inte gå igenom källorna men även om det skulle stämma finns problematik med att ta denna typ av data från geografiska regioner och extrapolera som du har gjort.

• Ulltand
    AndreasLarssonB skrev 2016-07-12 18:01:05 följande:

Jag har en IQ på 135+ och röstar S. Vi har även en aktiv partisympatiomröstning på mensas forum där V för närvarande leder något. Spridningen är dock rätt stor och det går inte att hänföra IQ till endera vänster eller höger. Man måste mäta fler saker än så. Orkar inte gå igenom källorna men även om det skulle stämma finns problematik med att ta denna typ av data från geografiska regioner och extrapolera som du har gjort.

Hur många röstar blankt och övrigt?
Svar på tråden IQ och politiska sympatier