• Klara 80

Uttrappning av syrgas...

Vi håller nu på att trappa ut syrgasen på vår lilla tjej. Pendlar mellan att vara utan syrgas och 0,02 l/min. Skulle vilja veta lite hur ni som också har/haft barn med syrgas har gjort under denna fas. Hur gör man när man ska ut och gå en lång promenad? Tar man på syrgasen,eller har ni sat.mätaren med er? Hur gör ni på nätterna? Känns ju lite synd att sätta på syrgasen för säkerhets skull om hon skulle klara sig utan, samtidigt vågar jag ännu inte lita på att hon håller saturationen på en bra nivå hela tiden.

• Svar på tråden Uttrappning av syrgas...
  • Nåt annat

Saturationsmätaren du har, larmar den när saturationen sjunken eller visar den bara aktuellt värde? Hur lågt brukar hon sjunka i sat, hur länge ligger hon kvar, återhämtar hon sig själv eller behövs det stimulans? Många frågor =)

♥ Axel 070112 ♥
  • MsBeauty

Jag hade kvar Sat-mätaren ett par dagar efter att sonen slutade med syrgas, till slut bara på natten och när vi var ute. När jag märkte att den inte larmade så tog jag av den. Han blev syrgasfri bara 3-4 dagar efter hemgång så vi hade inte provat att ta bort sat-mätaren när han tränades ur syrgasen. Vi väntade tills han klarade sig helt utan syrgas.

• Proletariatet

Vi hade saturationsmätaren på när vi gick ut, och syrgasen med oss, utifall hon skulle behöva under tiden vi var ute. Lika på nätterna, ligger saturationen bra vill man ju inte ge syrgas i onödan, med tanke på ögonen och så.

• Kaffekopp
    morotsstavar skrev 2008-05-09 22:04:50 följande:
    Vi hade saturationsmätaren på när vi gick ut, och syrgasen med oss, utifall hon skulle behöva under tiden vi var ute. Lika på nätterna, ligger saturationen bra vill man ju inte ge syrgas i onödan, med tanke på ögonen och så.
    Skulle just föreslå det som du skrev Man ska aldrig ge syrgas "ifall om att" när det gäller så små barn. Men det är bra att ha med dem om hon skulle behöva den. Kika på hur hon ligger i saturation och ligger hon lågt en stund utan att hämta upp sig, så ge lite O2 (syrgas) så att hon får hjälp med att hämta upp sig.
  • pritt

Vi testade med mätaren lite då och då under dagen för att se.
    Vi fick även det rådet att ha henne uppe mkt, typ liggades mot axel eller i bärsele, för då spänner lungorna upp sig och får mer syre i lungorna. När dom ligger för mkt, så trängs lungorna ihop lite! Det kanske kan funka!

• Molly i Skåne
    Svar på #3
    På neo sa de att det där med ögonen-100% sat BARA gäller när det handlar om barn före v.35. När de är fullgångna är det tydligen ingen risk alls...ngn som vet mer?
Svar på tråden Uttrappning av syrgas...