• Klara 80

Hur länge bör man va försiktig?!

Jag har en liten flicka född i v. 26, skulle fötts i slutet av mars och är alltså ca 4,5 månader nu! Man är lite trött på att inte kunna ge sig ut bland folk pga infektionsrisken. Nu är vi bjudna på lite större kalas framöver och vet inte hur man bör tänka.Ni som har fått barn runt denna vecka, hur länge var ni försiktiga med att vistas inne bland mycket folk samt gå i affärer osv?

Vad jag förstår är det mest RS-virus man är rädd för och det borde väl snart försvunnit, eller?

• Svar på tråden Hur länge bör man va försiktig?!
  • anelia

De barn som riskerar att få svårare infektioner är framför allt

friska spädbarn under två månaders ålder
    barn som är födda mer än 5 veckor för tidigt upp till ett års ålder
    barn som har nedsatt immunförsvar
    spädbarn som har kronisk lungsjukdom
    spädbarn med hjärtsjukdomar.

Det är taget ifrån sjukvårdsrådgivningens sida....
    Men som sagt, det är vanligast på vintern.
    Jag frågade vad BVC rekomenderade. Mina barn är dock bara födda 2 veckor för tidigt.
    Men hon sa att går man på stan, så låt dem ligga kvar i vagnen. Man behöver inte plocka upp dem bland allt folk och alla behöver kanske inte titta ner i vagnen.
    Men inte skulle jag stanna hemma ifrån ett kalas.... De som är förkylda håller sig ofta lite på avstånd från riktigt små barn i alla fall..

Hoppas du snart vågar dig ut i vårsolen

• Gemelas

Vi har varit väldigt försiktiga med våra tvillingar födda v29+1. De föddes i okt 2006 och vi var inte inne i någon affär med mkt folk förrän rs-säsongen var över dvs mars-april året därpå. Förra året var ju inte alls lika många rs-fall som i år, det brukar ju vara värst varannat år. Sedan träffar vi fortfarande inte barn som går på dagis och sjuka människor, inomhus iaf.
    Din flicka är ju född ännu tidigare än våra så jag hade nog försökt att vänta in i det sista med värsta folksamlingarna, det är fortfarande ganska många som är sjuka i olika virusar.
    Om du ska på privat fest så kan du ju alltid försöka kolla vilka som ska dit och kanske be dem tala om för er om de är förkylda, så brukar vi göra.

Rent allmännt kan du ju alltid be att få träffa folk utomhus, det blir ju lätt långtråkigt att bara vara inne själv hela dagarna. Frisk luft är ju alltid bra.

• Kaffekopp

Här har du RSV-rapporten för den här veckan:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/rsv-rapporter/sasongen-2007-2008/rsv-rapport-vecka-18-2008/

Som du ser är det röda strecket för i år och det är på väg ner och snart helt borta!
    Det som man ska vara försiktig med är stora folksamlingar under ett och samma tak (som Ica Maxi och Coop) och även dagisbarn som ofta bär på en massa bakterier och virus som kanske inte alltid är farliga för dem, men för småttingar som kommit för tidigt.
    Att gå ut på stan och vara utomhus är inte så stor smittorisk, inte heller att sitta på utefik och fika (men då att det inte är för kallt, men i helgen ska det bli riktigt varmt runt omkring).
    Åker man på kalas så kan man helt enkelt se till att det inte är för mycket dagisbarn med eller att vuxna som känner sig lite snoriga eller har ont i halsen håller sig borta från barnet/barnen och inte "pillar" eller pussar på dem :)

Svar på tråden Hur länge bör man va försiktig?!