• Anonym (Fet o ful)

Finnar på benen i MASSOR!!!

Snälla alla ni, kan ni hjälpa mig/tipsa mig. Jag är gravid i v 18 och sen ca 6 veckor har mina vader förvandlats till acne-bomber! Håren har nästan slutat växa på vissa ställen, men det är fullt fullt med små plitor i hårsäckarna (både de med och utan hår) jag har inte rakat benen på en månad för att inte "störa", men det är ingen skillnad. Jag tvättar med vanlig duschtvål, brukar inte smörja, men har försökt med Helosan (lite antiseptisk) utan resultat.

Jag kan absolut inte visa benen för folk, vågar inte gå och simma och fortsätter det i sommar är det bara att glömma shorts! (Det är ju inte bara fult, det kliar och gör ont också!)

Till saken hör att jag är överviktig (100 kg till 172 cm) och jag undrar om det kan påverka? (Har dock inte gått upp nåt under gravidteten, än)

Finns det någon som känner igen detta och kanske har nåt tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Finnar på benen i MASSOR!!!
  • Imox

hmm jag fick inte på benen men fick mer finnar i övrigt i början av grav..
    vart bättre efter vecka 25..

prova något bra medel som finns på apoteket finns ju basiron som e mot acne finns en mild o en starkare varrient..
    sen sola benen solen torkar ut finnar..

• Jazmina

Jag fick oxå massa "utslag" överallt. Inte direkt finnar, mer som vita små prickar. De försvann på bb bara timmarna efter att sonen kom ut *konstigt*

• tea1982
    Anonym (Fet o ful) skrev 2008-05-08 13:41:08 följande:
    Snälla alla ni, kan ni hjälpa mig/tipsa mig. Jag är gravid i v 18 och sen ca 6 veckor har mina vader förvandlats till acne-bomber! Håren har nästan slutat växa på vissa ställen, men det är fullt fullt med små plitor i hårsäckarna (både de med och utan hår) jag har inte rakat benen på en månad för att inte "störa", men det är ingen skillnad. Jag tvättar med vanlig duschtvål, brukar inte smörja, men har försökt med Helosan (lite antiseptisk) utan resultat.Jag kan absolut inte visa benen för folk, vågar inte gå och simma och fortsätter det i sommar är det bara att glömma shorts! (Det är ju inte bara fult, det kliar och gör ont också!)Till saken hör att jag är överviktig (100 kg till 172 cm) och jag undrar om det kan påverka? (Har dock inte gått upp nåt under gravidteten, än)Finns det någon som känner igen detta och kanske har nåt tips på vad jag kan göra?
    Om det kliar kanske det är svinkoppor? De sprids som löpeld över huden när man kliar sönder dem, särskilt om du rakar benen. Jag hade det på ena benet häromåret.

Om du ska använda Basiron - kolla att det är ok under graviditeten. Man får även inte utsätta de behandlade delarna av kroppen för sol, vilket kan vara svårt med benen under sommarhalvåret. ta spirorna till en läkare för att utesluta svinkoppor, det är mitt råd!
  • Anonym (Fet o ful)
    tea1982 skrev 2008-05-08 14:09:01 följande:
    Om det kliar kanske det är svinkoppor? De sprids som löpeld över huden när man kliar sönder dem, särskilt om du rakar benen. Jag hade det på ena benet häromåret. Om du ska använda Basiron - kolla att det är ok under graviditeten. Man får även inte utsätta de behandlade delarna av kroppen för sol, vilket kan vara svårt med benen under sommarhalvåret. ta spirorna till en läkare för att utesluta svinkoppor, det är mitt råd!

Tack, men svinkoppor har jag haft och så ser det inte ut. (Tack och lov! )

Ska kolla basiron/dylikt, har alltid varit lyckligt lottad vad det gäller acne i övrigt så jag har aldrig behövt använda någon acne-produkt, men det är klart att man kan ha det på benen också... Tänkte inte på det! (och det är ingen risk att jag solar dem i deras nuvarande utseende!)

• msmurphy

Vad heter det på svenska..... hmmm.... exfoliate iaf! Det hjälper. Alltså skrubba benen noggrant innan du hoppar in i duschen. det hjälper för mig när jag får konstiga prickar på låren, eller inflammerade hårsäckar.

• Anonym (Fet o ful)
    msmurphy skrev 2008-05-09 10:53:54 följande:
    Vad heter det på svenska..... hmmm.... exfoliate iaf! Det hjälper. Alltså skrubba benen noggrant innan du hoppar in i duschen. det hjälper för mig när jag får konstiga prickar på låren, eller inflammerade hårsäckar.
    Ah, tack! Bra idé ska prova det på en gång, hur snabbt brukar du få resultat? (dagar? veckor?)

Tror det heter peeling på "svenska"...
Svar på tråden Finnar på benen i MASSOR!!!