• B3b1s

Så himla rädd för förlossningen...

Vet att det är ett antal personer som är rädda för förlossningen.

Väntar mitt första barn, har gått in på V.31 och förlossningen närmar sig.
    Var på förlossnings föreläsning igår och fy helskotta vad rädd jag vart av alla saker de visade upp.

Vill ha bedövning, men är så himla rädd för nålen, t.ex. ryggmärgs bedövningen, de kommer göra så ont när de pillar med den där bak på ryggen. Är så rädd!! Så himla rädd! Har inte ens vågat kontakta Aurora verksamheten!

Har varit med om en förlossning förra året september, då gick allt jättebra, men är så himla rädd för värkarna, för att ngt ska hända, för smärtan, nålarna, rädd för att spricka och ja, gu vet vad!!

Har inte riktigt velat inse att jag ska föda. Har känt bebisen sen flera veckor tillbaka, men först nu har jag börjat tänka mer och mer på förlossningen och förlossningen närmar sig med stormsteg.

Hur har ni som varit riktigt rädda gjort för att slappna av?
    Gick förlossningen bra osv?

• Svar på tråden Så himla rädd för förlossningen...
  • MammaC

Aurorakliniken! Det bästa stället som finns.... och h.ml. jobbigt.

Planeratsnitt som gick fantastiskt.

..men jag är avis på de som "fött" "naturligt".

• B3b1s
    MammaC skrev 2008-05-08 12:44:18 följande:
    Aurorakliniken! Det bästa stället som finns.... och h.ml. jobbigt.Planeratsnitt som gick fantastiskt...men jag är avis på de som "fött" "naturligt".
    ja, får nog ta mig modet att ringa till dom.. :(

jag vet inte vad jag vill, föda "naturligt" eller snittas... Vet inte ens om man får välja, men det verkar vara lätt att få bli snittad, vad jag har förstått.
  • mariahammarberg

jag har gått på auroramottagningen, både under graviditeten och efter förlossningen.

TA KONTAKT. Att vara rädd i onödan är inte bra, du ska kunna njuta och känna att du får kunnskapen om förlossningen av dem så slipper man rädslan(till en viss del i alla fall. Beror på hur stark rädsla och varför man är rädd)

• mariahammarberg

där jag bor är det svårt att få planerat snitt - jag fick inte.
    men man kan i alla fall kontakta dem och få prata igenom rädslan, skriva en detaljerad förlossningsplan osv.
    RING IDAG, det är strejk och väntetider!

• wihoo

"Väntar mitt första barn" - du har alltså inget barn sen tidigare?

"Har varit med om en förlossning förra året september, då gick allt jättebra" - Men vad betyder då detta..? hmm.. hänger inte med för fem öre..

• Beckiz86

Jag var också hemskt rädd innan förlossningen, men när jag väl var där så var det inte alls lika farligt =) Ändå uppstod komplikationer för oss, men hallå ! Det kunde ju vart värre :D Lugna ner dig och njut av graviditeten istället =) Allt ordnar sig och jag kan nästintill garantera dig att du kommer säga efteråt "- äsch det där va vel ingenting!".

Lycka till och grattis till bebben =)

• Aros

Var också bokstavligt talat livrädd för min första förlossning. Dessutom har jag fobi för vassa föremål så kejsarsnitt var liksom inget alternativ. Kan dock säga att det jag var mest rädd för, EDA bedövningen och krystningen, var det som fungerade bäst.

Eda: jag förklarade att jag har fobi och INTE ville se minsta skymt av någon nål, dem förstod (de är nog vana) och det var inget problem. Lokalbedövning sattes först mitt under en värk så det kände jag inte alls och EDAn kändes inte heller sen när den sattes. Hade ju så ont av värkarna också vilket gör att man inte tänker på det.
    Krystning: var det mest positiva under hela förlossningen. Gick jättebra, bara att tänka på att ta ner hakan ner mot bröstkorgen, trycka på och andas lugnt. Trodde det skulle göra mest ont att krysta och att det skulle kännas hemskt men istället var det positivt. Äntligen var bebis på väg ut, jag kunde vara riktigt aktiv och faktiskt själv göra något för första gången under förlossningen. Jag sprack lite, blev sydd med 4 stygn invändigt men jag kände inte att jag sprack. Det var en annan sak som jag också varit superorolig för som alltså inte heller var farlig alls.

Det som var jobbigare än jag trott var öppningsskedet. Trodde det inte skulle göra så ont eller vara så intensivt. Men tycker absolut du ska kontakta Aurora så kan du få tips om hur du ska möta värkarna för att det ska vara så lite jobbigt som möjligt för dig.

Nu är jag i v 38 och planerar inför min andra förlossning. Är inte alls rädd faktiskt vilket känns otroligt skönt. Vad jag framförallt fokuserar på och som jag kommer köra under förlossningen är positiva målbilder: bebisen, hela familjen samlad i sommar mysandes på en picnic-filt osv. Något många säger är bra också är gravidyoga och profylax för att hitta rätt andning. Har tränat det en del så får se om det hjälper om ett par veckor. Men baserat på att väldigt många anser sig hjälpta av det så tycker jag att du ska träna det också. Finns både kurser som man kan gå på och bok/dvd som du kan köra hemma.

Lycka till!

• MammaC

Aurora är superbra om du är rädd. Jättebra att få tala ut om allt, ev få ett extra studiebesök på förlossningen osv.

• mariahammarberg
    wihoo skrev 2008-05-08 12:57:44 följande:
    "Väntar mitt första barn" - du har alltså inget barn sen tidigare?"Har varit med om en förlossning förra året september, då gick allt jättebra" - Men vad betyder då detta..? hmm.. hänger inte med för fem öre..
    undrar oxå?!
  • Beckiz86

hon har vel antagligen vart med på någon annans förlossning..

Svar på tråden Så himla rädd för förlossningen...