• Adni

Prematur med matproblematik

Är det fler här som har tidiga prematurer med matproblematik? Vår dotter äter jättedåligt själv.Hon är 6,5 månad (korrigerat 3 månader). Hon ammar, men suger inte alls bra och på sista tiden så får man lirka med henne för att hon ska ta bröstet en liten stund. Vi sondar henne i stort sett fullt.

Hon har jättelätt för att kvälja, även när hon inte får in saker långt in i munnen (kan ibland räcka med att hon får något mot läpparna). Hon tar inte napp, och vi vet inte hur vi ska bete oss för att stimulera henne oralt.

Är det någon som har liknande problem och hur gör ni för att få era barn att inte bli helt sondberoende?

• Svar på tråden Prematur med matproblematik
  • eeisor

Min har ingen matproblematik och jag har ärligt talat noll koll på barn som sondats så länge, men min första tanke är eftersom hon är 6 mån, om ni har börjat med smakisar än? Kanske kan det hjälpa med att ge henne lite av en fruktpuré som hon kan tycka är god? Bara nudda tungan med pyttepyttelite och se hur hon reagerar?

• cloudberry79

Jag har faktiskt inte heller någon koll på barn som sondas så länge. Vad säger läkarna, har de några tips på hur hon ska kunna gå över till att äta själv? Har ni provat koppmata henne?

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • knäppisen

jag känner spontant att ni behöver läkarhjälp, annars finns trådar om knappmatning mm under barn/funktionshinder. Kanske de har större erfarenhet av barn som har svårt att svälja.

• snabla

vår dotter sondmatades i 3 veckor o sen när vi kom hem var det mkt problem m amningen hon fick inte i sig det hon behövde, sov dåligt o gick inte upp i vikt, det visade sig vara reflux något som är vanligare hos barn som haft sond, läs mer på refluxtrådarna eller skriv på min gästbok o fråga om ni vill. Annars tycker jag att ni ska be om läkarhjälp.

• Mimmis74

Elsa kräks när hon får för stora bitar i maten, så vi mixar hennes mat. Ibland kan hon äta bitar och ibland inte. Elsa är 14 mån.

(¯`°?.¸ ღ Mitt hjärta Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • Charli

Vi hade nästan exakt samma problem. Förutom att hon tog napp. Vi började med smakisar när hon var 5 månader 1,5 korr. Hon ville inte ta nappflaska och kräktes jättemycket. Sondades till och från fram tills hon var 8 månader. Då drog hon sonden själv för kanske 100:de gången .Hade inte maten gått bra då hade hon fått knapp på magen. Som tur var åt hon skapligt med pureer iaf.

Nu är hon snart 15 månader och visst går det mycket bättre men hon har ff problem med maten. Vi måste tex mixa maten fortfarande, hon klarar helt enkelt inte av större bitar.

Så mitt råd är att börja med olika pureer lite smått. Undrar du över något får du gärna skriva en rad till min inbox. // Sabina

• Adni

Klart vi har läkarhjälp. Ville bara ha kontakt med andra i samma situation.

Charli:

Vår läkare har inte sagt något om smakisar än, men vi har testat lite lätt ändå några gånger och det enda hon inte tokprotesterat mot att få på tungan är banangröt. Men hon vill inte ha mer än att hon får lite i munnen en eller två gånger.

Fick du rekomendation om att ge din dotter smakisar så tidigt?

Vi har också fått höra att det kan bli knapp om hon slutar att ta bröstet helt. Har provat flaskor också av alla de slag, men hon vill inte ha. Vi vet att hon kan ta flaska för hon har gjort det någon gång men nu vägrar hon av någon anledning. Vi vill inte truga heller för rädslan att hon inte vill ha nåt i munnen.

• Adni

Ska tilläggas att läkarna börjat kontakta div. andra sjukhus i landet för att få råd, samt börjat söka info i andra länder.
    Tydligen har det blivit mer vanligt med sådan här problematik hos tidigt födda. Vår tjej är född i v 24+0

• Charli

Läkarna och dom på barn LAH tyckte båda att vi skulle börja med smakisar tidigt. Vi hade juh inget annat val. Men ska säga att det tog sin tid. Började med en halv tsk 2 ggr/dag och sen ökade vart efter. Eftersom jag inte kunde amma och hon inte tog nappflaskan (förutom i sömnen ibland) så kom vi inte på nåt annat alternativ.

Jag kan säga att broccolipuren var en bra "len" smakis att börja med. Potatis/blomkål utblandad med erättning funkade oxå rätt bra. Potatis/majs gick inte alls. Vi väntade med att ge fruktpureer tills hon vant sig vid dom andra.

• tournesol74

Hej!

Ett tips är att ni kontaktar närmaste logopedmottagning (eller ber BVC om en remiss) för rådgivning. Vissa barnlogopeder kan ge råd kring hur man stimulerar barnet oralt m m. Kolla gärna också på Folke Bernadottehemmets hemsida. Där finns lite olika information och böcker om barn med ätproblem, både motoriska och sensoriska problem.

Svar på tråden Prematur med matproblematik